• oshark

För oss som tempar för att bli gravid

krutet skrev 2018-12-21 13:07:50 följande:

Ok, ja jag har också tänkt att det nog kan vara så. Men såå typiskt första gången man kör oskyddat så man ska behöva fundera vad det är som händer:D skickar de tre föregående.

Även om du har lite hoppigt i några av dem så är ju tempen högt över CL i lutealfasen. Så det stärker mina misstankar om att det inte blivit någon ÄL denna cykeln. Du skulle ju kunna mejla NC:s kundtjänst och fråga vad de tror.

Är du noga med att markera dina temperaturer som avvikande om du sovit annorlunda och så? Menar inte att vara kritisk på nåt sätt, undrar bara eftersom du har en del väldigt höga temperaturer som sticker ut. Så kan man så klart ha det också och du har ju tempat ett tag så du har säkert koll
  • oshark
    Sångfågeln87 skrev 2018-12-21 14:38:12 följande:

Hej!

Jag funderar lite på nät ägglossning var. FF säger i måndags och NC säger i tisdags. Har ni någon erfarenhet om vilken app som brukar stämma bäst? NC har jag använt längre om det kan bero på det?

Om jag bara hade sett din FF hade jag inte varit säker på att du haft ÄL. Men NC har ju en helt annan CL än FF.

De dagarna där FF säger att du tempat vid en annan tid, hur mycket diffar de från den tiden du brukar tempa?
  • oshark
    Mezzy skrev 2018-12-22 18:34:06 följande:

När brukar eran temp gå upp efter ÄL? Och hur mycket brukar den gå upp då? Jag är helt hundra på att jag hade ÄL igår och tempen va lite högre idag än tidigare dagar. Men är första månaden jag tempar så har inte så bra koll. Såhär ser det ut iaf.

De där temperaturerna torsdag-söndag förra veckan, hur mycket skiljer de sig i tid från när du brukar tempa?

För mig går tempen upp till ca 36,40 (från någonstans mellan 36,00 och 36,20) första dagen efter ÄL och sen upp till mellan 36,50 och 36,75 och ligger kvar där tills mens.

Den ska gå upp ca 0,3 grader. Men ibland kan den vara lite trögstartad. För mig är 36,40 min baslinje i Natural Cycles (använder både dem och Fertility Friend) så NC sätter ut ÄL samma dag som första höjningen (dvs 36,40-nåt-tempen) medan FF sätter ut den dagen innan.

Har su ÄL-testat? Har du lagt in det i appen isf? (Tänker eftersom du säger att du är helt säker på att ÄL varit igår.)
  • oshark
    Mezzy skrev 2018-12-22 20:11:03 följande:

De temperaturerna skilljer ca 1h från de andra.

Jag har tagit tester och hade blinkande gubbe i torsdag och fast gubbe igår. Hade riktig ägglossningssmärta igår som är borta idag och förra månaden så hade jag ägglossning på kvällen samma dag som jag fick fast gubbe (hade gyn undersökning dagen efter). Jag har lagt in det i appen också.

Får se vad tempen säger imorgon! :)

Ok. Jag har märkt att om jag tempar en timme senare blir det ofta en ganska stor skillnad, så jag brukar avmarkera de temperaturerna för att inte påverka algoritmens uträkningar. Vad händer om du avmarkerar de tre höga - dvs fre, lör och sön? (Det kan också vara så att du inte tempat tillräckigt länga innan ÄL för stt se ska kunna läsa av, alt att de sätter ut ÄL om du får en högre temp imorn.)
  • oshark
    rosagnu skrev 2019-01-18 23:37:04 följande:

Hej!

Har tempat i en månad nu och har en liten fundering. När jag började tempa så fick jag min systers termometer från NC som hon inte använder och provade den här gratismånaden man får i appen. Kör också med fertility friend men kände nu att jag trivs med NC och tog därför en årsprenumeration på den och får därför hem en ny termometer. Blir det helt knasigt om jag börjad använda den nya termometern när den kommer? Kommer självklart inte använda båda, men oroar mig lite för ett byte av termometer, blir det sån skillnad att det kan röra till kurvan helt?

Det ska nog inte spela så stor roll så länge du kalibrerar den. Men som nämnt ovan kan du ju vänta med att byta till nästa cykel då det kan vara små skillnader mellan termometer
  • oshark
    Clemmentina skrev 2019-01-19 16:52:04 följande:

Länge sen jag såg dig här! Hur går det för er?

Har läst men inte skrivit.

Hade lite jobbigt över jul med dåliga nyheter och nu förra veckan gjorde jag ett fertilitetstest från Werlabs som visade att jag troligtvis har hypotyreos och att det är anledningen till min misstänkta östrogendominans och långa cykler. Så nu har jag bokat tid hos en läkare på vårdcentralen för att följa upp och se om de kan ge mig medicin i första hand och om jag sen över tid kan ändra mina levnadsvanor och bli av med det naturligt.

Så jag har varit väldigt ledsen och inte orkat skriva här men har läst allt ni har skrivit.
  • oshark
    Clemmentina skrev 2019-01-19 18:20:30 följande:

Åh tråkigt att höra både om dåliga nyheter och hypotyreos. Samtidigt skönt att få veta om något inte är som det ska så att du kan börja med en behandling. Min gynekolog tog ett test på min sköldkörtel också i veckan men jag har inte fått svar på det ännu.

Jag fick ju ta tag i det själv. Gynekologen jag gick till lyssnade inte när jag sa att jag var orolig över mina långa cykler utan klappade mig på knät och sa "Du har jättefina äggstockar, du är ung - du kommer få många barn! Kom tillbaka när det gått ett år."

Så jag gjorde som sagt Werlabs test själv. Kostar en tusenlapp och eftersom jag bor i Stockholm fick jag alla resultat samma dag. Deras fertilitetstest testar dock bara TSH och T4 fritt så ska nu kräva ett större sköldkörteltest av VC.

Jag fick ett TSH på strax över 3. Referensramen är 0,4-4,0 men låt inte det lura dig! I Göteborgsregionen medicinerar man från 2,5 och vill man bli gravid ska man inte ligga över 2,0. Så jag är beredd på att jag kan få bråka/besöka flera olika läkare för att få min vilja fram. Men det är ju också fördelen med Stockholm - kan byta VC tills jag hittar någonsom lyssnar. Det drevs en kampanjav en sköldkörtelexpert att sänka referensramen till just 2,5 för 10 år sedan men han fick inte igenom det. Men jag har så många symptom så de måste lyssna. Har skrivit ut massa artiklar jag hittat på en hemsida där det finns tips om vad man kan göra om läkaren inte lyssnar. Tänkte det är bäst att komma förberedd på att de inte gör det och bli positivt överraskad istället för tvärtom.
  • oshark
    Anonym (Snusen) skrev 2019-01-19 19:33:30 följande:

Jag skulle ha haft ägglossning igår. Det verkar som att den uteblev. känner mig så ledsen.

har väntat och väntat på att få börja försöka men nu när den inte blev känns allting bara hopplöst...

Detta skulle bli vårt första försök. Men som sagt inga symptom alls. ingen flytning, ingen smärta så jag räknar blint med att den inte kom.

Jag funderar på att börja tempa men exakt hur gör man? vilken febertermometer ska man ha? Vad rekommenderar ni tips och råd tages tacksamt emot!

Ingen! Du ska ha en basaltermometer. Minst 2 decimaler. Det finns en från Babyplan som du kan köpa på nätet för ca 130 kr tror jag. Sen laddar du ner någon app (jag gillar Fertility Friend) och kör.

Bäst är att börja på CD1 i en ny cykel. Det är viktigt att du har några dagar innan ÄL så appen känner av en tydlig temphöjning. Tempa samma tid på morgonen, helst efter lika mycket sömn, och minst 3-5 timmar sammanhängande. I munnen, så långt bak under tungan du kan. Innan du har ens satt dig upp i sängen.

Natural Cycles har massa bra info och artiklar om hur man gör och de flesta appar funkar på samma sätt så du behöver inte betala för dem, deras Cyclerpedia (som de kallar sin frågedel på hemsidan) är öppen för alla.
  • oshark
    Anonym (N) skrev 2019-01-21 06:50:30 följande:

Har nu tempat ytterligare några dagar .. Men blir fan inte klok på det.... Varför dippar den så mycket nu???????????

Tänkte ett tag i min lilla naiva skalle att jag kanske kunde haft äl för någon dag sen och att stegringen var i rullning... Men nääääääää, nu sjönk den hårdare än en gråsten i vatten....

Östrogen gör att temperaturen sänks. Så ÄL kan vara på väg Min temp dippar tex alltid lågt någon dag innan eller dagen för ÄL.
  • oshark

Är det någon annan som tycker sig se ett mönster i att få en temphöjning runt CD9? Jag ligger ganska jämnt under 36,2 i större delen av follikulärfasen, med några låga dippar inför ÄL. Men börjar märka att jag ofta får en ökning till runt 36,4 CD9.

Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid