• oshark

För oss som tempar för att bli gravid

Clemmentina skrev 2018-12-13 06:57:28 följande:

Jag förstår absolut ingenting. Men temp gick ner i tisdags och jag trodde mensen skulle komma, vilket den inte gjort än. Istället har tempen gått upp igen igår och idag. I tisdags mådde jag konstigt. Kan jag ha fått en andra ägglossning istället för mens? Har ni sett något liknande tidigare?

Nej du kan inte ha fått en andra ägglossning. Får man dubbel ägglossning släpper det andra ägget inom 24 timmar från det första.

Men FF har inte satt ut någon ägglosning den här cykeln enligt den där kurvan? Hade de satt ut ÄL på CD26 innan?
  • oshark
    Clemmentina skrev 2018-12-13 08:43:06 följande:

Precis, cd26 var ägglossning utsatt till innan FF tog bort det igen när tempen gick upp igår.

Tog ett negativt test igår.

Hur långa cykler brukar du ha?
  • oshark
    Clemmentina skrev 2018-12-13 12:38:46 följande:

Haft lite oregelbundna cykler sedan jag slutade med p-piller men oftast runt 38-40 dagar.

Ok. Jag funderade på om du kunde haft en ägglossningsfri cykel, för om ÄL skulle varit CD26 hade du varit på ÄL+19 idag och en "normal" lutealfas är 12-16 dagar lång, så 19 dagar är ganska långt. Sen tycker jag ju kanske kurvmässigt att du borde haft ÄL CD26..

Har du ringt gyn för att se om du kan få komma in och prata med dem?
  • oshark
    Clemmentina skrev 2018-12-13 15:55:36 följande:

Tack för svar och funderingar! Jag har tänkt ungefär som du och tycker det är märkligt att tempen steg exakt när jag borde haft ägglossning. Jag avvaktar helgen och ringer gyn på måndag och jag inte fått mensen innan dess.

Var det här första cykeln du tempade eller hade du tempat längre? Vet du hur lång lutealfas du brukar ha?

Tycker det låter bra. Om de tror att du inte haft ÄL finns det ju något blödningsframkallande preparat man kan få så man får en bortfallsblödning.
  • oshark
    Clemmentina skrev 2018-12-14 13:05:13 följande:

Precis! Det är första cykeln jag tempar så har ju inte helt koll på detta ännu. Jag tror lutealfasen brukar vara 15 dagar men det bygger på antaganden (när jag känt av ägglossning). Känns inte orimligt att jag hade ägglossning i början av den här veckan. Äggstocken smärtade i helgen och jag fick en blodblandad flytning i måndags. Men vi hade bara sex i lördags och onsdags så chanserna att det tog sig i så fall är små. Ska absolut kontakta gyn i nästa vecka, vi har snart försökt ett år nu.

Hur går det för dig? Läste i en annan tråd att du har bim idag?

Yes, BIM idag. Tempen sjönk igår och ytterligare lite till imorse så vet att den kommer men mensen lyser ännu ned sin frånvaro. Tycker det är konstigt för mina tidigare cyklet har jag haft hög temp dagen innan BIM (har sen alla cykler inte kunnat tempa BIM av sömnskäl) och mensen har kommit antingen över natten eller på morgonen. Så undrar var den är nu och vill bara att den ska dra igång så den kan vara över sen
  • oshark
    Jojjans skrev 2018-12-14 15:09:32 följande:

Men har den sjunkit lika lågt som den brukar? Är fen under cl?

Under CL men något högre än min normala temp. Vet dock som sagt inte hur den brukar bete sig på BIM då jag inte kunnat tempa någon annan BIM hittils.

CL: 36,41

Medel follikulär: 36,24

Medel luteal: 36,59

I onsdags: 36,54

I torsdags: 36,41

Idag fredag: 36,37
  • oshark
    Jojjans skrev 2018-12-14 15:09:32 följande:

Men har den sjunkit lika lågt som den brukar? Är fen under cl?

Spottings nu på morgonen så idag kommer den. ÄL+12, 43 dagar lång cykel.

Kommer köra rosenrot så håll tummarna för ÄL mellan CD10 och CD23!

Hur mår du?
  • oshark
    Clemmentina skrev 2018-12-15 12:42:52 följande:

Ägget överlever ju 12-24 h efter det släpps så chans finns nog i så fall. :)

Fast tappen stängs ofta snabbare än det så är det inga simmare där inne innan tappen stänger blir det svårt Mitt äg släpper under natten tror jag och min tapp är stängd på morgonen när jag vaknar.
  • oshark
    Jojjans skrev 2018-12-15 15:17:16 följande:

Hoppas för din skull att rosenrot hjälper och du får tidig äl så ni hinner få till det under julledigheten! Visst hjälpte det förra gången att förkorta cykeln?

Jag mår oförskämt bra än så länge. Uppsvälld och gasig, och konstant mätt och konstant hungrig samtidigt. Inget illamående ännu, men idag hade sambon lagat carbonara med ett annat recept (mer ägg) och jag kände sån otrolig avsmak, sänder kommer nog... och lite svag molvärk men inte så det gör ont. Lagom så man känner sig lugn bara :) 5+1 idag. Tiden går så olidligt långsamt!

Jag vet ju egentligen inte om det var den eller vad det var. Men rosenrotscykeln blev ÄL tre dagar tidigare än cykeln innan. Nu behövs dock över en vecka tidigare än CD32!! :-S men men skadar inte att försöka.

Härligt ändå. Ska ni berätta för familj över jul (det kanske jag redan har frågat..)?
  • oshark
    Jojjans skrev 2018-12-17 07:18:26 följande:

Det känns hemskt, trodde jag var färdig med missfall för i år :(

Men nej, aj! Ont i hjärtat för din skull. Måste du jobba hela veckan eller har du lite ledighet så du kan ta hand om dig själv?
Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid