• Jennymaria84

IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF

Hej!

Jag ska påbörja IVF i höst! Har gjort utredning och ska ha startsamtal i höst!

Vore kul att följa några fler! ??

• Svar på tråden IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF
  • Lu88
    lica skrev 2018-10-02 08:31:47 följande:

Hej!

Har följt tråden lite sporadiskt, kul att läsa om hur det går för er!
    Igår fick vi hem bekräftelse av remiss och att vi är godkända! Känns så jäkla kul men har så himla många frågor som höll mig vaken inatt. 

Någon som har erfarenhet av Livio Fertilitetscentrum Kungsholmen? Rent praktiskt hade det passat så bra för oss båda, men aldrig typ hört talas om det. Velar mellan dom och Sophiahemmet som flera av er verkar gå på!? 
    Hur tänkte ni när ni valde ställe? 
    Har även läst att alla ej har helgöppet vilket jag önskar att det vi väljer kommer ha.

Avslutade min andra Letrozolkur förra veckan så hoppas såklart att det tar sig så vi slipper påbörja allt det här & bara kan vara glada efter allt slit, men har samtidigt ett utomkveds bakom mig så känner att min inställning är så jäkla negativ och vågar inte hoppas längre. 

Hej!
    Nu kanske ni redan valt någon annat ställe, men jag och min sambo går till Livio Kungsholmen och jag kan verkligen rekommendera dem! Jag valde dem framför Sophiahemmet (som jag gjorde själva utredningen på), för att Livio ligger närmare hem. Man ska ju på blodprov och ultraljud några gånger under resan, då kan det vara skönt att det ligger nära :)

Dom är i alla fall hur trevliga och professionella som helst och är verkligen mån om att du ska må bra hela tiden.
  • Lu88

Hej!
    Jag är ny här och det är så kul att läsa om allas IVF-resor.

Jag har PCO och endometrios som resulterat i att jag har en cysta på höger äggstock som blockerar äggledaren. Jag började med Menopur 25/9 och hade äggplock imorse. Pga stor risk för överstimulering så kommer jag få köra totalfrys, vilket ändå känns ok med tanke på att man är rätt öm där nere nu.

Är det någon annan som har erfarenhet av totalfrys?

• Mangoodream
    Kawi skrev 2018-10-09 10:16:41 följande:

Åh grattis!! Ja nu tänker vi positivt och håller alla tummar för de små pyrena där inne... :)

Hur mår du? Kan man bli överstimulerade så här sent? Har du kollat att du är gravid på sjukhuset?
  • celiasilver
    Mangoodream skrev 2018-10-09 07:27:20 följande:
    Hur mår du? Jag sover sjukt dåligt vaknar alltid på natten eller tidig morgon och kan inte somna om. Igår morse stod jag och städade ur kylskåpet. Pust. Halsbränna och täppt näsa. Läst att hormoner kan göra att man sover dåligt i början av graviditet. Jag har semester denna veckan och det är skönt att vila upp sig. Du ska testa på fredag och meddela kliniken? När får man komma på ultraljud?
    Jag mår ok, hade sjukt ont i huvudet i tre dagar men det är bättre idag. Samma sömnproblematik här, undrar om det är hormoner eller om det beror på oron? 

Skönt att ha semester, jag har full rulle med praktik (läser till sjuksköterska) vilket iofs är skönt, hinner inte fundera så mycket.

Jag ska testa på Lördag, och sen meddelar jag nog kliniken på måndag. Hur gör man sedan? Min första IVF och har inga barn sen tidigare. När ringer man MVC egentligen? Tänkte på att med IVF vill man väl se tidig så det inte är utomkveds?

Jag vet inte heller hur det är med ultraljud vid IVF vanligtvis är  ultraljudet först om man gör KUB någonstans i vecka 9-14 (tror jag) och sedan vecka 18 någonstans.

Hälsosamtal är rätt tidigt vecka 6-8 någonstans och sedan inskrivning vecka 11
  • celiasilver
    Kawi skrev 2018-10-09 10:13:38 följande:
    Tack :) jag vet precis, efter allt man har gått igenom så litar man inte på någonting i första taget..

Jag har ju haft så stora problem med svullen mage, och igår började det bli outhärdligt. Så jättestor och hård som betong, ser ut att vara i 4-5 månaden och kunde knappt andas, inte sitta/ligga/stå på ett bra sätt pga denna enorma uppsvällda stenhårda jättemage.. svårt att sova också. Ringde kliniken och fick en läkartid idag på morgonen. Hon sa att jag var lite överstimulerad och att de ville lägga in mig direkt, för att tömma mig på vätska. Det Är massor av vätska plus att äggstockarna är som två stora apelsiner i storlek, sa hon.

Så plötsligt liggger jag nu inlagd på ett rum i sjukhuskläder och har fått en port i armen. 10:15 ska jag in på tömning...
    Men fy, stackare jag hoppas du kryar på dig. Överstimulering är nog inte det roligaste. Inte undra på att du mått dåligt.

Hur gick tömningen? Blir du kvar länge? Har de sagt något annat

Krya nu, Massa kramar
  • Mangoodream
    celiasilver skrev 2018-10-09 19:47:25 följande:

Jag mår ok, hade sjukt ont i huvudet i tre dagar men det är bättre idag. Samma sömnproblematik här, undrar om det är hormoner eller om det beror på oron? 

Skönt att ha semester, jag har full rulle med praktik (läser till sjuksköterska) vilket iofs är skönt, hinner inte fundera så mycket.

Jag ska testa på Lördag, och sen meddelar jag nog kliniken på måndag. Hur gör man sedan? Min första IVF och har inga barn sen tidigare. När ringer man MVC egentligen? Tänkte på att med IVF vill man väl se tidig så det inte är utomkveds?

Jag vet inte heller hur det är med ultraljud vid IVF vanligtvis är  ultraljudet först om man gör KUB någonstans i vecka 9-14 (tror jag) och sedan vecka 18 någonstans.

Hälsosamtal är rätt tidigt vecka 6-8 någonstans och sedan inskrivning vecka 11

Hej jag har läst att ivf kliniken vill göra vul ca v 8. Jag kan inte slappna av trots plus på testet. Läst att det kan vara så att embryon fäster och börjar släppa ut hormoner som visar positivt och sen blir det tidigt missfall. Hur är känsligheten på digitala tester? Tänker nog köpa vanligt test imorgon och se om det blir starkt streck. Så man vet att hormonerna ökar. Jag känner att jag har åldern emot mig när äggkvaliten blir sämre. Har du tagit vanligt test också och se tydligt streck?
  • celiasilver
    Mangoodream skrev 2018-10-09 20:07:46 följande:
    Hej jag har läst att ivf kliniken vill göra vul ca v 8. Jag kan inte slappna av trots plus på testet. Läst att det kan vara så att embryon fäster och börjar släppa ut hormoner som visar positivt och sen blir det tidigt missfall. Hur är känsligheten på digitala tester? Tänker nog köpa vanligt test imorgon och se om det blir starkt streck. Så man vet att hormonerna ökar. Jag känner att jag har åldern emot mig när äggkvaliten blir sämre. Har du tagit vanligt test också och se tydligt streck?
    Ah ok, ja då blir det ju lite tidigare. bra det också ifall embryot sitter fel. 
    Jag kan inte heller slappna av trots att det är positivt, undrar om vi ens kommer kunna slappna av alls innan det är dags att få ut lillen. Man är nog lite mer nojjig och nervig vid IVF det är ju trots allt en jobbig process.

Känsligheten skall vara densamma som på vanligt test, clearblue digital läser av hcg vid 25 hcg, sen finns det vissa tester som tex testa tidigt som läser av vid 10. 

De är precis lika bra skillnaden är att de digitala testerna är gjorda för att sträcket eller pluset istället blir en text.

Jag har inte testat med vanlig sticka men är inte heller orolig över att det skulle vara bättre eller sämre. Om du känner att du vill prova med en plussicka så tycker jag dock att du ska göra det :)
  • Kawi
    Mangoodream skrev 2018-10-09 17:29:42 följande:

Hur mår du? Kan man bli överstimulerade så här sent? Har du kollat att du är gravid på sjukhuset?

Ja alltså, jag fattar allvarligt talat inte riktigt. Jag har ju inte reagerat/blivit överstimulerad tidigare under behandlingen.. Samt att läkaren sa att det här inte beror på Lutinus utan att det typ är hela processen som blivit lite för mycket för min kropp..? Hon kunde inte heller svara 100% säkert varför jag reagerat så här.

Hon kunde inte se om jag var gravid sa hon; för tidigt att se på UL..
  • Kawi
    celiasilver skrev 2018-10-09 19:49:48 följande:

Men fy, stackare jag hoppas du kryar på dig. Överstimulering är nog inte det roligaste. Inte undra på att du mått dåligt.

Hur gick tömningen? Blir du kvar länge? Har de sagt något annat

Krya nu, Massa kramar

Det gick bra, de tömde ut 7,5 dl, och då tog hon inte allt tydligen. Dock har kroppen börjat producera vätska igen, tror jag, för känner mig nästan lika svullen nu igen, som innan de tömde ut.. Vill helst inte göra fler tömningar för det gjorde verkligen jätteont :(
  • Mangoodream
    Kawi skrev 2018-10-09 21:19:19 följande:

Det gick bra, de tömde ut 7,5 dl, och då tog hon inte allt tydligen. Dock har kroppen börjat producera vätska igen, tror jag, för känner mig nästan lika svullen nu igen, som innan de tömde ut.. Vill helst inte göra fler tömningar för det gjorde verkligen jätteont :(

Din stackare - tycker verkligen synd om dig. Kvinnor är starka som står ut med alla ingrepp och komplikationer. Ska du tillbaka på kontroll?
Svar på tråden IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF