• Jennymaria84

IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF

Hej!

Jag ska påbörja IVF i höst! Har gjort utredning och ska ha startsamtal i höst!

Vore kul att följa några fler! ??

• Svar på tråden IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF
  • LimeLime
    Jeanetty skrev 2018-10-03 12:35:05 följande:

Åh grattis! Det låter verkligen lovande!!

Hur många blåsor hade du? Håller tummarna att du inte visar symtom för överstimulering så du klarar insättning på söndag.

Jag har inte hört något, jag kan ringa de imorgon em på telefontid och få veta hur det går... Känns nervöst som bara den, jag vill ju såklart veta, men är så rädd att de ska säga att inget ägg blev befruktat. Kommer att vara så nervös när jag ringer.

Ang. 2 eller 3 dagarsberäkningen, nu spekulerar jag hejvilt, kan det bero på när äggen befruktas? Om de befruktas samma dag som äggplock eller dagen efter, att de räknar efter det? Har dock ingen aning om hur länge ägg och spermier kan vara tillsammans innan en befruktning måste ske?

Ja, väldigt skönt att alla blev befruktade. Blev ju lite besviken att det ?bara? blev 5 ägg då jag hade 16 stora äggblåsor.

Förstår det jag blev jätte nervös när de ringde jag svarade och tappade telefonen.. trodde de skulle komma med tråkiga besked att inget ägg befruktats. Känslorna i en ivf-process är inte att leka med då man hela tiden slängs mellan hopp och förtvivlan.

Vet inte riktigt heller vet bara att man dagen efter plock kan se om befruktning skett eller ej. Man börjar kanske räkna dagarna dagen efter plocket, tänker att man odlar blastocyst i 5 dagar och vi nu har planerad återföring på söndag.

Bara fortsätta hålla tummarna för oss båda och hoppas att äggen har det bra i värmeskåpet. Hoppas du får bra besked imorgon!
  • Kawi
    LimeLime skrev 2018-10-02 15:25:50 följande:

Förresten om man gör äggplock idag och återföring på fredag är embryot en två eller tredagars då? Osäker på hur man räknar.

De börjar räkna dagen efter äggplock; vi hade ÄP 24/9 och satte in femdagars den 29/9 :) 
  • Kawi
    celiasilver skrev 2018-10-02 14:54:04 följande:
    Usch det där lät inte alls kul. Biverkningar kan verkligen vara för jäkligt, tycker dock det låter oroväckande om du tycker det är svårt att andas, det är ju ett tecken på överstimulering men jag antar att du håller koll och har kontakt med kliniken. Hoppas verkligen du börjar må bättre så fort du får sluta med lutinus.

Jag har små känningar kvar från äggstockarna när jag rör mig för häftigt och svårt att få magen att jobba vilket gör att även jag ser ut som en ballong :/ annars är det illamående, torra ögon och huvudvärk som dominerar.

Nej vad trist :/ oftast slutar äggen utvecklas om det inte står helt rätt till i dna/arvsmassa etc och det är som du säger ingen som riktigt vet varför det är så. Vissa blir bra andra inte. Det gör ju dock inte att det känns mindre ledsamt, men Kan ändå vara skönt att höra att det helt enkelt inte går att påverka.

Det var jätteskönt att vi fick ett par till frysen, men det är ju ingen garanti att de överlever upptinning och då är man på ruta ett iaf (nope inget ta ut något positivt i förskott här inte) . Det är väl det som jag tycker är det mest frustrerande i hela den här resan, inga garantier för att det faktiskt går vägen trots att allt ser bra ut :/

Ja jag har haft kontakt med kliniken och vi har väl ändå kommit fram till att det är normalt. Andningen beror på att magen är så stor och spänd vilket gör att det inte finns plats för lungorna att fyllas helt, liksom. Men alla symptom har faktiskt blivit lite bättre nu - skönt!

Ja, jättedeppigt har det varit ett par dagar nu, men det är delvis klinikens fel eftersom de varit så positiva hela vägen och peppat oss och sagt att allt ser så himla bra ut och att vi har så bra förutsättningar. Och ett stackars ägg blev det i slutändan.

Och jag är som du - tar inte ut något i förskott, eftersom man tänker att man ska bli så besviken - men dumt tänkt egentligen, man kommer ju inte ångra i efterskott om man var glad ett tag... Glad

• Jooosen

Äl flytningar dag 5 med sprutor redan!! Börjar med stop sprutan ikväll. Ingen fara va? :/

Oförklarligt barnlös. Börjar snart med första ivf försöket!
  • Jeanetty
    LimeLime skrev 2018-10-03 12:52:45 följande:

Ja, väldigt skönt att alla blev befruktade. Blev ju lite besviken att det ?bara? blev 5 ägg då jag hade 16 stora äggblåsor.

Förstår det jag blev jätte nervös när de ringde jag svarade och tappade telefonen.. trodde de skulle komma med tråkiga besked att inget ägg befruktats. Känslorna i en ivf-process är inte att leka med då man hela tiden slängs mellan hopp och förtvivlan.

Vet inte riktigt heller vet bara att man dagen efter plock kan se om befruktning skett eller ej. Man börjar kanske räkna dagarna dagen efter plocket, tänker att man odlar blastocyst i 5 dagar och vi nu har planerad återföring på söndag.

Bara fortsätta hålla tummarna för oss båda och hoppas att äggen har det bra i värmeskåpet. Hoppas du får bra besked imorgon!

Inget ägg blev befruktat.... Hopplöst :(
  • LimeLime
    Kawi skrev 2018-10-03 13:15:10 följande:

De börjar räkna dagen efter äggplock; vi hade ÄP 24/9 och satte in femdagars den 29/9 :) 

Tack då vet jag :) Åh vad spännande, hur känns det att vara ruvare?
  • LimeLime
    Jeanetty skrev 2018-10-04 12:16:20 följande:

Inget ägg blev befruktat.... Hopplöst :(

Nej, fy vad tråkigt!! Så ledsen för din skull. Man tycker att man förtjänar lite flyt efter allt slit man går igenom. Vet du hur du ska göra nu eller ska du smälta detta först innan du orkar tänka på att gå vidare?
  • Carinrebecca
    Jooosen skrev 2018-10-03 15:26:53 följande:

Äl flytningar dag 5 med sprutor redan!! Börjar med stop sprutan ikväll. Ingen fara va? :/

Låter exakt som för mig. Herregud vad nervös jag var innan jag hade varit på VUL:ett hos min hemläkare. Försök att slappna av, det är säkert inga konstigheter!
  • Jooosen
    Carinrebecca skrev 2018-10-04 17:30:52 följande:

Låter exakt som för mig. Herregud vad nervös jag var innan jag hade varit på VUL:ett hos min hemläkare. Försök att slappna av, det är säkert inga konstigheter!

Haha bra! Hur ligger du till nu? Ska på första vul imorn o se hur allt går. Min slemhinna har ju alltid varit så tunn. Hoppas sprutorna biter på den :/
    Oförklarligt barnlös. Började med första ivf-försöket 29/9
  • celiasilver
    Kawi skrev 2018-10-03 13:20:40 följande:

Ja jag har haft kontakt med kliniken och vi har väl ändå kommit fram till att det är normalt. Andningen beror på att magen är så stor och spänd vilket gör att det inte finns plats för lungorna att fyllas helt, liksom. Men alla symptom har faktiskt blivit lite bättre nu - skönt!

Ja, jättedeppigt har det varit ett par dagar nu, men det är delvis klinikens fel eftersom de varit så positiva hela vägen och peppat oss och sagt att allt ser så himla bra ut och att vi har så bra förutsättningar. Och ett stackars ägg blev det i slutändan.

Och jag är som du - tar inte ut något i förskott, eftersom man tänker att man ska bli så besviken - men dumt tänkt egentligen, man kommer ju inte ångra i efterskott om man var glad ett tag... Glad

Skönt att det börjar ordna till sig. Man räknar verkligen dagarna tills det är över. Känner du av att det svider en stund efter införandet? jag tycker det blir värre och värre för varje dag. Långt ifrån behagligt.

Enda ljuspunkten hittills är att jag hittat det ultimata trosskyddet. Lagom tjockt och uppenbarligen doppat i någon citrondoft, min väska luktar som en halv fruktaffär Skrattande 

Antar att de försöker ge hopp och hålla oss på bra humör för att undvika onödig stress som också är en påfrestning för kroppen. Men det gör ju att ett tråkigt besked blir så mycket tyngre. 

Ja det är svårt, kanske är dumt för blir det positivt har man ju oroat och muttrat i onödan å andra sidan tror jag att jag blir vansinnigt mycket mer ledsen om jag hoppas för mycket. suck inget av alternativen känns ultimat :/

Tänker du hålla ut till testdagen eller har du funderat på att göra ett tidigare test? 

Svar på tråden IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF