• Jennymaria84

IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF

Hej!

Jag ska påbörja IVF i höst! Har gjort utredning och ska ha startsamtal i höst!

Vore kul att följa några fler! ??

• Svar på tråden IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF
  • Kawi
    celiasilver skrev 2018-10-01 11:17:10 följande:

Sedär vad roligt :)

Hur känns det för dig såhär efteråt rent fysiskt? Fivk du de här "skojiga" lutinus tabletterna?

Det måste vara något sådant, jag hade faktiskt lite roligt åt min stackars man när de gjorde ET.  Han frågade försynt läkaren "är det säkert att det inte ramlar ut nu då?" följt av "Inte ens om hon hoppar eller springer, den är ju så liten den där?" 

(Bäst var att vi dessutom fick med oss en lapp där de faktiskt skrivit att embryot inte trillar ut om man hoppar, nyser eller dylikt :D)

För mig känns det liksom "bara bra", nästan så det blir lite antiklimax när reaktionerna som jag förväntade mig ha uteblir. Antar att allt kommer när jag står där på morgonen den 13 istället...

och helt sant det går i snigelfart...

Jag känner ingenting fysiskt egentligen, bara biverkningar av den j-la Lutinus, alltså allvarligt, den tar ihjäl mig.. MAgen är uppsvullen så att jag ser ut att vara gravid i 3:e/4:e månaden, och hård som betong, och den svullna magen trycker på intilliggande organ så jag har svårt att sova, svårt att andas ordentligt, svårt att gå normalt (om man vill låtsas som ingenting på jobbet), och dessutom har jag världens yrsel, och illamående till och från, synfältet liksom fladdrar... längtar till det är över alltså.. Hur har det gått för dig? Känner du mycket biverkningar?

Blev jättedeppig nu då de ringde och sa att ingen hade klarat sig till frysen. Vi fick 5 befruktade och ett insatt, men de övriga fyra har inte fortsatt att utvecklas så pass att de gick att frysa. Jättedeppigt :( Vad f-n beror det på..? Man vill ju bara ha svar - vilket man inte kan få. Fyra till frysen låter ju jättebra, det måste kännas skönt!

• Mangoodream
    Jeanetty skrev 2018-10-01 13:40:19 följande:

Äggplock för mig imorgon bitti och förhoppningsvis återföring på fredag.

Var på vul igår och av de 6 blåsor som fanns innan hormonstimuleringen hade 2 växt som de skulle, 18 resp. 19 mm stora. En liten på 11 mm.

Känns hopplöst, vad är oddsen att de befruktas och klarar sig till fredag liksom? :(

Hej, jag är väldigt ny och oerfaren på ivf men försök tänk positivt. Det behövs bara ett ägg och vad jag har läst så är det inte alltid guldägg som blir barn. Även mindre bra ägg fäster. Fokusera på ett steg i taget även om det är svårt. Jag försöker läsa titta på tv och inte ha massa negativa tankar. Jag håller tummarna för dina två ägg. Finns de som får upp till 20 ägg men med jättedålig kvalite. Jag fick fyra och tre befruktade. Min läkare sa att 50-65% blir befruktade. Kram
  • SandraDeeta

Hej alla tappra!

Efter en hel del läsande här på Familjeliv, har jag beslutat att jag vill dela med mig av min egen historia. Jag och min man började försöka få barn när jag fyllt 36. Efter  ett års försök vände vi oss till Sophiahemmet för vidare undersökning. De hittade ingenting avvikande eller någon förklaring till att vi inte fått barn. (Till historien kan jag också tillägga att jag blev gravid ett par år tidigare, vid en tidpunkt där vi kände att det inte var läge att få barn). Efter alla undersökningar, godkännande från Landstinget mm skulle vi starta första försöket i augusti i år med det korta programmet. Var så förväntansfull!

Det hela resulterade i 15 ägg vid äggplock. 10 befruktades, och ett valdes ut för återföring. Efter vidareodling sparade man 2 till frysen. Blev lite besviken över utfallet men tänkte att två är iallafall TVÅ!
    Ett par veckor senare gjorde jag graviditetstest som var positivt - WOW! Jag var överlycklig och hade svårt att ta till mig det. Förra veckan i vecka 8 var det dags för flesta VUL. Och tyvärr såg det inte bra ut - någonstans på vägen hade embryot slutat utvecklas och man såg inget foster. Det kändes som våra liv och all världens lycka gick fullständigt i kras, det var helt fruktansvärt. Jag hade inte känt att något var fel... Nu går jag alltså bara och väntar på att få ett "naturligt missfall" då min kropp fortfarande tror att den är gravid. Jag skall tillbaka för undersökning i övermorgon, och får se hur man går vidare med detta. Går mest runt och har fått ont i magen som en skön påminnelse om att det är något som inte skall vara där längre. Det är svårt att bara gå till jobbet och fungera normalt just nu (bl a med rädsla att få missfall när som helst!). Usch.

Ibland känns det som att man bara vill ge upp i allt detta jobbiga, men det är bara att kämpa vidare. Vi som hade enats om att vi ville ha två barn, och börjar nu känna mig otroligt stressad över klockan och tiden som bara tickar. Nu ska man vara glad om man ens får ett... Hoppet står nu till frysen härnäst.

Hoppas ni ha bättre tur med ert första försök!

Stor kram till er alla :)

• LimeLime
    Jeanetty skrev 2018-10-01 13:40:19 följande:

Äggplock för mig imorgon bitti och förhoppningsvis återföring på fredag.

Var på vul igår och av de 6 blåsor som fanns innan hormonstimuleringen hade 2 växt som de skulle, 18 resp. 19 mm stora. En liten på 11 mm.

Känns hopplöst, vad är oddsen att de befruktas och klarar sig till fredag liksom? :(

Äggplock för mig imorgon med, mitt första. Min situation är dock tvärtom lite för många blåsor och risk för överstimulering. Hoppas det ser bra ut så jag slipper totalfrys och vänta en månad på insättning.

Så håller tummarna för oss båda att plock och allt går bra!
  • lica

Hej!

Har följt tråden lite sporadiskt, kul att läsa om hur det går för er!
    Igår fick vi hem bekräftelse av remiss och att vi är godkända! Känns så jäkla kul men har så himla många frågor som höll mig vaken inatt. 

Någon som har erfarenhet av Livio Fertilitetscentrum Kungsholmen? Rent praktiskt hade det passat så bra för oss båda, men aldrig typ hört talas om det. Velar mellan dom och Sophiahemmet som flera av er verkar gå på!? 
    Hur tänkte ni när ni valde ställe? 
    Har även läst att alla ej har helgöppet vilket jag önskar att det vi väljer kommer ha.

Avslutade min andra Letrozolkur förra veckan så hoppas såklart att det tar sig så vi slipper påbörja allt det här & bara kan vara glada efter allt slit, men har samtidigt ett utomkveds bakom mig så känner att min inställning är så jäkla negativ och vågar inte hoppas längre. 

• Jooosen
    lica skrev 2018-10-02 08:31:47 följande:

Hej!

Har följt tråden lite sporadiskt, kul att läsa om hur det går för er!

Igår fick vi hem bekräftelse av remiss och att vi är godkända! Känns så jäkla kul men har så himla många frågor som höll mig vaken inatt. 

Någon som har erfarenhet av Livio Fertilitetscentrum Kungsholmen? Rent praktiskt hade det passat så bra för oss båda, men aldrig typ hört talas om det. Velar mellan dom och Sophiahemmet som flera av er verkar gå på!? 

Hur tänkte ni när ni valde ställe? 

Har även läst att alla ej har helgöppet vilket jag önskar att det vi väljer kommer ha.

Avslutade min andra Letrozolkur förra veckan så hoppas såklart att det tar sig så vi slipper påbörja allt det här & bara kan vara glada efter allt slit, men har samtidigt ett utomkveds bakom mig så känner att min inställning är så jäkla negativ och vågar inte hoppas längre. 

Hej! Valde faktiskt lite utifrån vad som ligger närmast. O då blev det Sophia. Plus hade hört mycket bra om dom. Har varit där två ggr nu och tycker att de verkar proffsiga och väldigt snälla! Var bor ni?
    Oförklarligt barnlös. Börjar snart med första ivf försöket!
  • lica
    Jooosen skrev 2018-10-02 09:23:11 följande:
    Hej! Valde faktiskt lite utifrån vad som ligger närmast. O då blev det Sophia. Plus hade hört mycket bra om dom. Har varit där två ggr nu och tycker att de verkar proffsiga och väldigt snälla! Var bor ni?
    Lite så vi tänker också att eftersom det lär bli en del besök så kommer det underlätta om vi har nära! Vi bor norr och stan men med utgångspunkt från våra jobb ligger Livio på Kungsholmen helt klart bäst.
    Men har som du hört massa gott om Sophiahemmet! Men aldrig hört talas om Livio Kungsholmen :/ 
    Har du helgöppet på Sophiahemmet? Hur har väntetiderna varit för er?
  • Jooosen
    lica skrev 2018-10-02 09:28:58 följande:

Lite så vi tänker också att eftersom det lär bli en del besök så kommer det underlätta om vi har nära! Vi bor norr och stan men med utgångspunkt från våra jobb ligger Livio på Kungsholmen helt klart bäst.

Men har som du hört massa gott om Sophiahemmet! Men aldrig hört talas om Livio Kungsholmen :/ 

Har du helgöppet på Sophiahemmet? Hur har väntetiderna varit för er?

Inte jag heller men hört att livio gärdet är bra. Tror faktiskt alla man får välja på är bra! Vi var på första utredningssamtalet på mama Mia 25/4. Sedan första mötet på Sophia 18/9. Började med sprutor i lördags. Så totalt 5

Månader o då har det ändå varit sommarstängt emellan. Så det har gått mycket snabbare än väntat!! De har helgöppet på Sophia. Hojta om du har flera frågor :)
    Oförklarligt barnlös. Börjar snart med första ivf försöket!
  • H@llon

Spännande att va så nära testdag. Håller tummarna.

Jag ska också till Carl von Linne för äggplock och återföring, har hört gott om dem. :)

celiasilver skrev 2018-10-01 10:49:54 följande:

Hoppar också in här :) Gör min första IVF via carl von linne kliniken

Efter kort stimulering gjordes äggplock 25/9, fick ut 12 ägg 11 befruktades, 

igår gjordes ET och fyra övriga ägg gick till frysen.

Så nu är det bara att vänta tills den 13/10 för att kolla om det blev något.

För mig känns det hela så overkligt fortfarande. Trots att alla steg är klara så känns det fortfarande lite halvluddigt och svårt att ta in. Kanske bra på ett sätt eftersom jag inte heller är speciellt nervös eller orolig?

Överväger om det är någon slags mental försvarsmekanism :) Är det någon annan som känner igen sig?

• LimeLime

Äggplock klart idag, gick bra och gjorde inte ont. Många äggblåsor men ?bara? 5 ägg vilket känns lite snopet.. Hoppas verkligen det är toppen ägg. Nervös väntan nu innan ev insättning.

Svar på tråden IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF