Anonym (What) skrev 2018-08-22 13:55:53 följande:
www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/krav-ny-undersokning-av-utrikesfodda-och-brott
Nej. Vi båda får säga fakta men att komma med konspirationsteorier, speciellt utan grund, är inte likvärdigt och bara löjligt.
Hur det ser ut i just min eller din krets är irrelevant, det har funnits ett allmänintresse vilket är varför det debatterats i tidningar och kring politiska kretsar och nu tillslut valde UG att ta tillvara på intresset.
Ja akut whataboutism. En undersökning kommer fram om hur extremt illa det ligger till med invandrares överrepresentering kring våldtäkter och då detta inte passar din världsbild går du rakt förbi den informationen för attt köra whataboutism "what about svenskar då?!" "What about män då?!".
Och självklart är det viktigt att ta fram information om brottslingar utöver enbart att dom är brottslingar. Man behöver kunna göra medvetna val och veta vilka problemområden som finns som kan behöva extra uppmärksamhet. Har man ett problem med att folk får veta fakta kanske man borde börja tvivla på sig själv.
Som sagt, jag tycker inte etnicitet spelar någon roll. Brott som brott.
Det var du som drog upp världsbild, inte jag.
Jag vet inte vem som har problem, men nu har jag ju redan förklarat mitt ställningstagande i frågan så det behöver jag ju inte göra igen :)
Sen om jag har en känsla av konspiration eller hets är kanske för att det sprids så fruktansvärt mycket skit just nu. Att bygga upp rädsla hos folk verkar vara en grej just nu och det ställer jag mig negativ till oavsett vad det gäller.
Jag tycker verkligen inte det är akut whataboutism, men du har rätt att tycka vad du vill.
Vi tycker inte lika, så enkelt är det :)