• Anonym (Amanda)

Barnvagn på X2000 - boka rullstolsplats?

Jag skall ut och resan ensam med min 6 månaders till mina föräldrar i sommar. De bor ganska långt bort så det blir SJ X2000 (om man nu kommer fram haha).

Nu är det som så att jag har hört att det finns speciella rullstolsplatser på X2000 tåg som man kan boka så att man kan ha sin barnvagn bredvid sig precis hela resan. Skall finnas ett stort utrymme där man kan ha sin barnvagn och sedan ett säte bredvid där mamman kan sitta. Låter ju himla smidigt om det är så.
    Någon som har erfarenheter av detta och krävs det något speciellt intyg eller så  (på att man har rullstol) när man bokar platsen på hemsidan?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-27 23:01
    Liten uppdatering: jag lurades lite helt enkelt. Ville testa hur pass accepterat det här beteendet är bland småbarnsföräldrar, eftersom jag har en kompis vars son är rullstolsburen och som har drabbats av detta många gånger (att småbarnsmammor bokat rullstolsplatsen). Förstår av svaren i tråden är att detta inte är särskilt accepterat i alla fall inte här på FL.
    Själv har jag inte ens barn. Tack för svaren!

• Svar på tråden Barnvagn på X2000 - boka rullstolsplats?
  • Almina

Det är inte tillåtet att boka rullstolsplats för en barnvagn. Du får fundera ut en annan lösning! Kanske ha bebisen i babyskyddet. Bärsele kan ju underlätta om du tex behöver gå på toa eller till bistron.

• Anonym (Amanda)

Fast jag har hört att många gör så ändå och att SJ personalen på tåget inte kan neka en att sitta där om man har bokat. Är det verkligen ingen här inne som testat detta?

• Almina
    Anonym (Amanda) skrev 2018-06-27 10:10:37 följande:

Fast jag har hört att många gör så ändå och att SJ personalen på tåget inte kan neka en att sitta där om man har bokat. Är det verkligen ingen här inne som testat detta?

Fast, platserna är ju till för att även rullstolsburna ska kunna åka tåg! För bebisar finns ju andra möjliga lösningar. Läs artikeln nedan. Där ser du också vad du kan göra, som är ok. Boka platsen bredvid rullstolsplatsen. Om rullstolsplatsen sen inte bokas kan du använda den till vagnen.

www.metro.se/artikel/inlägget-om-rullstolsplatser-på-sj-tågen-upprör-många-xr
  • Anonym (Ge dig)
    Anonym (Amanda) skrev 2018-06-27 10:10:37 följande:

Men lägg ner nu. Har du ingen skam i kroppen? Ska någon handikappad hindras från att åka för att du inte kan följa reglerna?

Om folk säger nej, infon på hemsidan säger nej, VARFÖR skulle något annat gälla för dig?
  • Anonym (Amanda)
    Anonym (Ge dig) skrev 2018-06-27 10:18:25 följande:
    Men lägg ner nu. Har du ingen skam i kroppen? Ska någon handikappad hindras från att åka för att du inte kan följa reglerna?

Om folk säger nej, infon på hemsidan säger nej, VARFÖR skulle något annat gälla för dig?
    Jag har visst skam i kroppen! Men hur många rollstolshindrade är ändå ute och åker tåg liksom, de åker väl färdtjänst?
    Är det inte bättre då att en stackars trött och sliten ensamstående småbarnsmamma kan ha glädje av denna plats än att den står tom?

Och som sagt jag har hört flera stycken som gör så i min babygrupp och de tycker det upplägget fungerar jättebra. Och att personalen ombord på tåget bara tittar lite snett på en. Men har man platsbiljett så har man och då kan de inte göra något.

Samt om man nu som rullstolshindrad skall ut och åka tåg får man väl ändå se till att boka i god tid i förväg liksom. De måste de väl ändå göra förresten, för de skall väl ha med en massa assistenter också.

• Anonym (Ge dig)
    Anonym (Amanda) skrev 2018-06-27 10:36:45 följande:

Jag har visst skam i kroppen! Men hur många rollstolshindrade är ändå ute och åker tåg liksom, de åker väl färdtjänst?

Är det inte bättre då att en stackars trött och sliten ensamstående småbarnsmamma kan ha glädje av denna plats än att den står tom?

Och som sagt jag har hört flera stycken som gör så i min babygrupp och de tycker det upplägget fungerar jättebra. Och att personalen ombord på tåget bara tittar lite snett på en. Men har man platsbiljett så har man och då kan de inte göra något.

Samt om man nu som rullstolshindrad skall ut och åka tåg får man väl ändå se till att boka i god tid i förväg liksom. De måste de väl ändå göra förresten, för de skall väl ha med en massa assistenter också.

Okej, där avslöjade du att du trollar.

Det heter inte rullstolshindrad. Nej, man behöver inte assistenter bara för att man sitter i rullstol.

Genom att boka biljetten som inte är avsett för trötta småbarnsmammor utan för rullstolsburna så är det någon i rullstol som inte kan boka den.

Hoppas att du inte lär ditt barn dina kassa värderingar och människosyn, om du nu har barn på riktigt eller du kör runt med en tom barnvagn för att få alla barnvagnsplatsern på bussar osv.
  • Anonym (c)

Du kan ju inte vara allvarlig. Sorgligt om det finns personer som resonerar som du.

Det är alla gånger bättre att en rörelsehindrad som faktiskt har BEHOV av platsen har möjlighet att boka den än någon som är för lat för att resa som alla andra småbarnsföräldrar som har skam i kroppen får lov att göra.

Jag har rörelsehindrade vänner och de klarar sig bra utan assistenter. De är rullstolsburna, inte funktionshindrade på andra sätt. De har lika stor rätt att kunna ta en spontan resa som alla andra.
  • Anonym (Anonym..)

Men snälla, det är jättemånga som sitter i rullstol som åker tåg, dessutom klarar sig många väldigt bra själva utan assistenter.

Det är verkligen inte okej att boka en rullstolsplats för en barnvagn, du får faktiskt göra som alla andra mammor, oavsett om du är "en trött, sliten ensamstående" mamma.

Tycker du att det är lika okej att boka rullstolsplats till en konsert eller ett idrottsevenemang för att kunna ha med dig barnvagnen?

Usch säger jag för människor som bara tänker på sig själva och din egen bekvämlighet.
Svar på tråden Barnvagn på X2000 - boka rullstolsplats?