• Anonym (Amanda)

Barnvagn på X2000 - boka rullstolsplats?

Jag skall ut och resan ensam med min 6 månaders till mina föräldrar i sommar. De bor ganska långt bort så det blir SJ X2000 (om man nu kommer fram haha).

Nu är det som så att jag har hört att det finns speciella rullstolsplatser på X2000 tåg som man kan boka så att man kan ha sin barnvagn bredvid sig precis hela resan. Skall finnas ett stort utrymme där man kan ha sin barnvagn och sedan ett säte bredvid där mamman kan sitta. Låter ju himla smidigt om det är så.
    Någon som har erfarenheter av detta och krävs det något speciellt intyg eller så  (på att man har rullstol) när man bokar platsen på hemsidan?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-27 23:01
    Liten uppdatering: jag lurades lite helt enkelt. Ville testa hur pass accepterat det här beteendet är bland småbarnsföräldrar, eftersom jag har en kompis vars son är rullstolsburen och som har drabbats av detta många gånger (att småbarnsmammor bokat rullstolsplatsen). Förstår av svaren i tråden är att detta inte är särskilt accepterat i alla fall inte här på FL.
    Själv har jag inte ens barn. Tack för svaren!

• Svar på tråden Barnvagn på X2000 - boka rullstolsplats?
  • Anonym (X)

Måste du åka x2000? Kan du inte åka nåt tåg som har familjevagn.

• Minimalen

Det kan vara svårt att få riksfärdtjänst och x2000 är inte ett lokaltåg. Självklart att de med rullstol inte åker tåg då de vet att egoföräldrar ockuperar rullstolsplatserna. Det bästa sättet att få egona att inte boka dessa platser är att se till så att det inte ingår säte till dem. Den i rullstol kan ju sitta i rullstolen som spänns fast och att det kostar säg 2000kr att nyttja platsen om man inte har rullstol. Varför tycker så många egon att rullstolsburna ska ha kommunarrest?

• Fjäril kär

Har rest massor på tåg som ensamstående och det finns ingen anledning att ta större plats än du behöver.

Varför ska bebis ligga i vagnen hela resan? Det finns ingen anledning till det.

Ta med ett babyskydd så kan du ha bebis bredvid dig.

Bärsele behöver du om du ska gå på toan.

Att INTE använda vagnen är mycket smidigare.

Är det mycket folk på tåget kommer du att bli ombedd att fälla ihop vagnen så det blir plats. Och då måste du ändå ha bebis någonstans.

• Almina
    Anonym (Amanda) skrev 2018-06-27 10:36:45 följande:

Jag har visst skam i kroppen! Men hur många rollstolshindrade är ändå ute och åker tåg liksom, de åker väl färdtjänst?

Är det inte bättre då att en stackars trött och sliten ensamstående småbarnsmamma kan ha glädje av denna plats än att den står tom?

Och som sagt jag har hört flera stycken som gör så i min babygrupp och de tycker det upplägget fungerar jättebra. Och att personalen ombord på tåget bara tittar lite snett på en. Men har man platsbiljett så har man och då kan de inte göra något.

Samt om man nu som rullstolshindrad skall ut och åka tåg får man väl ändå se till att boka i god tid i förväg liksom. De måste de väl ändå göra förresten, för de skall väl ha med en massa assistenter också.

Eh, nu hoppas jag verkligen att du inte menar allvar... Läste du vad jag skrev? Du kan ju boka platsen bredvid rullstolsplatsen, och om den är ledig kan du använda den. Men, som du kan läsa i artikeln jag länkade till, så kan det vara svårt för rullstolsburna att få plats på tågen.

Att din rätt till till platsen skulle vara större är ju bara löjligt!
  • Anonym (Amanda)
    Almina skrev 2018-06-27 10:54:34 följande:
    Eh, nu hoppas jag verkligen att du inte menar allvar... Läste du vad jag skrev? Du kan ju boka platsen bredvid rullstolsplatsen, och om den är ledig kan du använda den. Men, som du kan läsa i artikeln jag länkade till, så kan det vara svårt för rullstolsburna att få plats på tågen.

Att din rätt till till platsen skulle vara större är ju bara löjligt!
    Fast om jag bokar platsen bredvid rullstolsplatsen (de jag har pratat med har dessutom sagt att om man bokar rullstolsplats så ingår den tomma platsen bredvid för att den som är rullstolshindrad skall kunna "hoppa över" och sitta på en vanlig plats under själva resan), så kan jag ju riskera att det kommer en stor och tung/klumpig rullstol bredvid mig. Då kan det ju vara jättetrångt och bökigt om jag skall gå iväg på toaletten för att byta blöja och så. Mycket smidigare att kunna både byta blöja och söva med välling direkt i vagnen.

Och tänk om det är en sådan där funktionshindrad som kanske har en sjukdom där hen rycker till och så. Nej det skulle jag aldrig våga.
    Om jag skall ha barnet i babyskyddet måste jag ju ändå ställa det någonstans. Då måste jag ju boka två sittplatser!! Kan ju inte sitta med babyskyddet i knät hela resan liksom (vi pratar många timmar här).

• Anonym (x2000)

Åkte tåg förra veckan.
    Det var rullstolar på båda resorna.
    På hemvägen höll personalen på att trixa med rullstolsrampen så vi valde att gå in via en annan vagn.
    På uppresan satt vi i samma vagn som en mamma som reste med 3 barn varav en pytteliten baby. Hon ammade, hjälpte mellanbarnet på toa och hann spela spel med barnen. De hade en plats för 4 och insatsen mellan sig på golvet. inget gnäll från någon i den familjen. barnvagnar ska vikas ihop och stuvas undan.
    Självklart har jag åkt tåg och anpassat mig när jag hade småbarn.

• Fjäril kär
    Anonym (Amanda) skrev 2018-06-27 11:01:39 följande:

Fast om jag bokar platsen bredvid rullstolsplatsen (de jag har pratat med har dessutom sagt att om man bokar rullstolsplats så ingår den tomma platsen bredvid för att den som är rullstolshindrad skall kunna "hoppa över" och sitta på en vanlig plats under själva resan), så kan jag ju riskera att det kommer en stor och tung/klumpig rullstol bredvid mig. Då kan det ju vara jättetrångt och bökigt om jag skall gå iväg på toaletten för att byta blöja och så. Mycket smidigare att kunna både byta blöja och söva med välling direkt i vagnen.

Och tänk om det är en sådan där funktionshindrad som kanske har en sjukdom där hen rycker till och så. Nej det skulle jag aldrig våga.

Om jag skall ha barnet i babyskyddet måste jag ju ändå ställa det någonstans. Då måste jag ju boka två sittplatser!! Kan ju inte sitta med babyskyddet i knät hela resan liksom (vi pratar många timmar här).

Av säkerhetsskäl får du inte använda vagnen ombord, den måste stå still där du parkerar den.

Är tåget fullt måste alla vagnar fällas ihop , vilket också gäller rullstolar.
  • Anonym (Miranda)

Jag åkte tåg igår mellan Göteborg och Sundsvall med mitt 4-månaders barn.

Jag bokade sittplats vid ett sånt här 4-platsers säte där man sitter mittemot varandra med bord mellan sig. Jag hade bebis sovandes i insatsen till vagnen på sätet bredvid mig.

Vagnar måste ALLTID fällas ihop och ställas undan.

• Almina

Ja, men som sagt är platserna inte till för vagnar.

Dina kommentarer gör att jag undrar om du är på riktigt...? Ser du verkligen så på människor i rullstol?

Och ja, du kan boka en (vanlig) plats till bebisen för babyskyddet!
  • Anonym (???)

Varför ska du boka en plats för rullstol när du inte har en rullstol? Så du tycker alltså att en person som sitter i rullstol kanske inte ska kunna åka med för att du ska ha din vagn där?

• Anonym (???)

Ja exakt. Det kostar 5:- att boka en plats för din bebis. Alltså inga summor att bråka om. Så kanske någon rullstolsburen också kan få åka med. Btw så måste vagnar vikas ihop.
  • Anonym (Fy f*n)
    Anonym (Amanda) skrev 2018-06-27 10:00:50 följande:

Jag skall ut och resan ensam med min 6 månaders till mina föräldrar i sommar. De bor ganska långt bort så det blir SJ X2000 (om man nu kommer fram haha).

Nu är det som så att jag har hört att det finns speciella rullstolsplatser på X2000 tåg som man kan boka så att man kan ha sin barnvagn bredvid sig precis hela resan. Skall finnas ett stort utrymme där man kan ha sin barnvagn och sedan ett säte bredvid där mamman kan sitta. Låter ju himla smidigt om det är så.
    Någon som har erfarenheter av detta och krävs det något speciellt intyg eller så  (på att man har rullstol) när man bokar platsen på hemsidan?

Boka INTE rullstolsplats! Det finns redan för få platser som rullstolsburna kan boka. Ska de tvingas sitta hemma för att du är lat och bekväm? Du har småbarn en kort tid medan handikappade är det alltid resten av livet! Fy f*n! Skäms och vet hut!
  • Anonym (Fy f*n)
    Jag har visst skam i kroppen! Men hur många rollstolshindrade är ändå ute och åker tåg liksom, de åker väl färdtjänst?
    Är det inte bättre då att en stackars trött och sliten ensamstående småbarnsmamma kan ha glädje av denna plats än att den står tom?

Och som sagt jag har hört flera stycken som gör så i min babygrupp och de tycker det upplägget fungerar jättebra. Och att personalen ombord på tåget bara tittar lite snett på en. Men har man platsbiljett så har man och då kan de inte göra något.

Samt om man nu som rullstolshindrad skall ut och åka tåg får man väl ändå se till att boka i god tid i förväg liksom. De måste de väl ändå göra förresten, för de skall väl ha med en massa assistenter också.
    Färdtjänst??? Tror du man kan åka färdtjänst mellan Stockholm och Malmö för att ta ett exempel? Nej det kan man INTE. Jag är beviljad färdtjänst. Det innebär att jag får åka färdtjänsttaxi inom kommunen för 40:- per enkelresa. Behöver jag färdtjänst när jag besöker en annan kommun har jag möjlighet till 20 enkelresor - inom en kommun för 76:- per enkelresa/påbörjad kilometer. Jag kan INTE resa mellan olika städer med färdtjänst. Dessutom är det inte alla handikappade som beviljas färdtjänst heller.

Det är ego-människor som du som gör livet surt för oss som inte har några alternativ. Hoppas du drabbas av karma!
  • Anonym (Fy f*n)
    Minimalen skrev 2018-06-27 10:49:51 följande:

Det kan vara svårt att få riksfärdtjänst och x2000 är inte ett lokaltåg. Självklart att de med rullstol inte åker tåg då de vet att egoföräldrar ockuperar rullstolsplatserna. Det bästa sättet att få egona att inte boka dessa platser är att se till så att det inte ingår säte till dem. Den i rullstol kan ju sitta i rullstolen som spänns fast och att det kostar säg 2000kr att nyttja platsen om man inte har rullstol. Varför tycker så många egon att rullstolsburna ska ha kommunarrest?

Bra skrivet! Ibland känns det verkligen som man har kommunarrest!
  • Anonym (allvar?)

För det första: att folk i din babygrupp är klumpigt vaggade idioter utan skam i kroppen betyder inte att du MÅSTE sänka dig till deras nivå.

För det andra, och mer relevant: färdtjänsten består vid längre resor i allmänhet av hjälp att boka -- håll i dig nu -- rullstolsanpassade platser på tåg och hjälp att komma ombord på tåget.

För det tredje: hoppas att du återföds som toalettpappersrulle i Bert Karlssons badrum i nästa liv.

• Nixe

Nej du kan inte boka dom platserna. Det jag däremot brukar göra är att boka plats i den vagnen, och hoppas att jag är snabb på tåget (jag åker alltid från startstationen. För det är många med vagn och barn som bokar den tågvagen. Däremot får man egentligen INTE ha barnvagnen uppfälld ändå och det går inte att ha den ?bredvid sig? oavsett utan det finns bara mer plats att ställa vagnarna på. MEN personalen brukar ropa ut flera ggr att man måste fälla ihop sin vagn. Jag har haft tur att kunna ställa min bugga uppfälld bakom ett säte precis vid toaletten (där det egentligen är plats för en ihopfälld barnvagn men min tar liksom exakt lila stor plats ihopfälld som uppfälld, lite högre så klart men man kan ändå inte stapla ngt mer uppepå sen liksom så ingen har sagt ngt då. Min som sover alltid hela resan på ca 3-4 h så det har varit smidigt. Men som sagt, att ha vagnen bredvid sig går inte, har någon annan satt sig på de platserna före dig har du inte företräde (eftersom det sällan åker någon med rullstol är de typ alltid tomma). Utan man får boka plats i den vagnen och hoppas på tur att inte flera vagnar redan är på eller hinner på före och att personalen har överseende med att vagnen inte fälls ihop. Inget går att garantera eller tjafsa om på plats utan man får hoppas på turen. Som sagt, när jag åkt har det varit typ 4 barnvagnar i den vagnen. Det säger sig självt att inte alla kan ha sina uppfällda av säkerhetsskäl.

• Nixe

Jag blev tillsagd sist att små barn får ett eget säte gratis om man skriver mer barnet i bokningen. Då kan du ha babyskyddet där om det nu stämmer men flera sa samma sak till mig då iaf (och verkade ha gjort så)

• hammarhajen

Är du allvarlig?

Ja, barn kostar pengar. Ibland kan man behöva boka ett eget säte åt barnet. Högre kostnader för resor ingår liksom i paketet "skaffa barn". Men en bebis kan man ju ha i knät och nöja sig med ett säte.

Blöjor (i alla fall bajs) byter man på toaletten för medpassagerares trevnad. INGEN vill ha din bebis bajslukt i näsan, lovar. 
Svar på tråden Barnvagn på X2000 - boka rullstolsplats?