• Almina

Barnvagn på X2000 - boka rullstolsplats?

Det är inte tillåtet att boka rullstolsplats för en barnvagn. Du får fundera ut en annan lösning! Kanske ha bebisen i babyskyddet. Bärsele kan ju underlätta om du tex behöver gå på toa eller till bistron.

• Almina
    Anonym (Amanda) skrev 2018-06-27 10:10:37 följande:

Fast jag har hört att många gör så ändå och att SJ personalen på tåget inte kan neka en att sitta där om man har bokat. Är det verkligen ingen här inne som testat detta?

Fast, platserna är ju till för att även rullstolsburna ska kunna åka tåg! För bebisar finns ju andra möjliga lösningar. Läs artikeln nedan. Där ser du också vad du kan göra, som är ok. Boka platsen bredvid rullstolsplatsen. Om rullstolsplatsen sen inte bokas kan du använda den till vagnen.

www.metro.se/artikel/inlägget-om-rullstolsplatser-på-sj-tågen-upprör-många-xr
  • Almina
    Anonym (Amanda) skrev 2018-06-27 10:36:45 följande:

Jag har visst skam i kroppen! Men hur många rollstolshindrade är ändå ute och åker tåg liksom, de åker väl färdtjänst?

Är det inte bättre då att en stackars trött och sliten ensamstående småbarnsmamma kan ha glädje av denna plats än att den står tom?

Och som sagt jag har hört flera stycken som gör så i min babygrupp och de tycker det upplägget fungerar jättebra. Och att personalen ombord på tåget bara tittar lite snett på en. Men har man platsbiljett så har man och då kan de inte göra något.

Samt om man nu som rullstolshindrad skall ut och åka tåg får man väl ändå se till att boka i god tid i förväg liksom. De måste de väl ändå göra förresten, för de skall väl ha med en massa assistenter också.

Eh, nu hoppas jag verkligen att du inte menar allvar... Läste du vad jag skrev? Du kan ju boka platsen bredvid rullstolsplatsen, och om den är ledig kan du använda den. Men, som du kan läsa i artikeln jag länkade till, så kan det vara svårt för rullstolsburna att få plats på tågen.

Att din rätt till till platsen skulle vara större är ju bara löjligt!
  • Almina
    Anonym (Amanda) skrev 2018-06-27 11:01:39 följande:

Fast om jag bokar platsen bredvid rullstolsplatsen (de jag har pratat med har dessutom sagt att om man bokar rullstolsplats så ingår den tomma platsen bredvid för att den som är rullstolshindrad skall kunna "hoppa över" och sitta på en vanlig plats under själva resan), så kan jag ju riskera att det kommer en stor och tung/klumpig rullstol bredvid mig. Då kan det ju vara jättetrångt och bökigt om jag skall gå iväg på toaletten för att byta blöja och så. Mycket smidigare att kunna både byta blöja och söva med välling direkt i vagnen.

Och tänk om det är en sådan där funktionshindrad som kanske har en sjukdom där hen rycker till och så. Nej det skulle jag aldrig våga.

Om jag skall ha barnet i babyskyddet måste jag ju ändå ställa det någonstans. Då måste jag ju boka två sittplatser!! Kan ju inte sitta med babyskyddet i knät hela resan liksom (vi pratar många timmar här).

Ja, men som sagt är platserna inte till för vagnar.

Dina kommentarer gör att jag undrar om du är på riktigt...? Ser du verkligen så på människor i rullstol?

Och ja, du kan boka en (vanlig) plats till bebisen för babyskyddet!
Svar på tråden Barnvagn på X2000 - boka rullstolsplats?