• Ellen11

IVF vägskäl

Hej!
    Vi är ett par på runt 30 år som står inför ett vägskäl kring IVF.
    Kort bakgrund:
    Vi får ofta många ägg, kört via ICSI och Calcium Ionophore men blir få befruktade.
    Lång bakgrund:
    Jag har PCOS, oregelbunden mens, och min man har lägre spermiekvalite.
    Vi har gjort 8 IVF med följande resultat:
    Inga ägg
    17 ägg. ICSI på ett antal, men inget befruktat
    9 ägg. ICSI på ett antal ägg men bara ett befruktat. Delade sig däremot inte vidare dag 2.
    Inga ägg
    25 ägg. ICSI på 24. 1 ägg befruktat, detta blev också insatt och ledde till en graviditet. 
    16 ägg. ICSI på 11, men inget befruktat
    14 ägg. ICSI och Calcium Ionophore på 12 ägg. 4 ägg befruktade. 4 delade sig vidare. 
    1 ägg sattes in och 1 till frysen. Ingen graviditet.
    Insättning av fryst embryo. Blev graviditet men tidigt missfall.
    10 ägg. ICSI och Calcium Ionophore på 6, men inget befruktat.
    Fråga:
    Nu ser vi det som att vi har fyra val:
    1. Testa igen på samma sätt
    2. Byta klinik för att se om det kan gå bättre
    3. Äggdonation
    4. Spermiedonation
    Några som haft liknande scenarion med ofta få ägg befruktade som kan ha några tips eller tankar?
  • Svar på tråden IVF vägskäl
  • Grodan7
    Ellen11 skrev 2018-08-28 21:37:08 följande:

Triangeln och Vitanova har vi tagit kontakt med. Får se vilken vi kommer att välja. Läst lite omdömen om bägge.

Jag har varit på båda ställena och om du vill så kan jag berätta om mina erfarenheter. Skriv PM isåfall.

Stort lycka till!
  • Lsaep07
    Grodan7 skrev 2018-08-29 06:29:07 följande:

Jag har varit på båda ställena och om du vill så kan jag berätta om mina erfarenheter. Skriv PM isåfall.

Stort lycka till!

Jag är också intresserad av att veta om de båda ställerna. Det lutar mot att vi också försöker i Danmark.

Är det någon som gjort dna fragmentation test på mannens spermier?
  • UndrandeSökare
    Lsaep07 skrev 2018-08-29 07:49:49 följande:

Jag är också intresserad av att veta om de båda ställerna. Det lutar mot att vi också försöker i Danmark.

Ja, jag och min man har gjort Sperm dna fragmentationstest. Det finns EJ i Sverige, endast utomlands, vi har gjort det hos Avaclinic i Riga.

Det är det absolut bästa spermatestet och visar mer än alla svenska tester visar.
  • Lsaep07
    UndrandeSökare skrev 2018-08-29 08:13:29 följande:

Ja, jag och min man har gjort Sperm dna fragmentationstest. Det finns EJ i Sverige, endast utomlands, vi har gjort det hos Avaclinic i Riga.

Det är det absolut bästa spermatestet och visar mer än alla svenska tester visar.

Kan man göra det testet i Danmark?

Vad säger testet?
  • UndrandeSökare
    Lsaep07 skrev 2018-08-29 09:25:24 följande:

Kan man göra det testet i Danmark?

Vad säger testet?

Fråga kliniken i Danmark om de gör detta test.

Annars kan man göra det hos Avaclinic i Riga och ivfSerum i Aten.

Det avslöjar exakt hur bra eller dålig sperman är och om det är nån idé att använda den mannens spermier eller om man ska använda spermiedonation.

Googla så får du veta mer.
  • Lsaep07

Triangeln och Vitanova har vi tagit kontakt med. Får se vilken vi kommer att välja. Läst lite omdömen om bägge.

Hur gör man med medicinerna? Samarbetar de med svenska läkare så man kan få medicinen på högkostnadsskyddet?

• Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-08-29 11:02:43 följande:

Hur gör man med medicinerna? Samarbetar de med svenska läkare så man kan få medicinen på högkostnadsskyddet?

Mycket bra fråga. Jag vet inte riktigt än, ska försöka att kolla upp det. Någon annan som vet?
  • Grodan7
    Ellen11 skrev 2018-08-29 13:41:44 följande:

Mycket bra fråga. Jag vet inte riktigt än, ska försöka att kolla upp det. Någon annan som vet?

Ni får recept som ni kan lösa in i Sverige men det blir ju dyrt. Se om ni har en bra gyn i Sverige som kan skriva ut motsvarande till er.
  • Grodan7
    Lsaep07 skrev 2018-08-29 07:49:49 följande:

Skriv PM till mig så kan jag berätta mer om mina erfarenheter av klinikerna
  • UndrandeSökare

Utomlands får man EU-recept som man kan lösa ut på Apoteket i Sverige utanför högkostnadsskyddet, så man får betala 100% av kostnaden.

Men om man hittar en gyn i Sverige som kan tänka sig att översätta EU-recepten till svenska recept så kan man få det på högkostnadsskyddet. Dock kan det vara svårt att hitta en sådan gyn, vissa gyn vägrar göra det om man gör behandling utomlands.

Sen behöver man också ha en gyn för att göra och mäta slemhinnan innan insättning, annars är alternativet att resa till kliniken för att mäta slemhinnan.

• Ellen11
    UndrandeSökare skrev 2018-08-29 14:09:52 följande:

Utomlands får man EU-recept som man kan lösa ut på Apoteket i Sverige utanför högkostnadsskyddet, så man får betala 100% av kostnaden.

Men om man hittar en gyn i Sverige som kan tänka sig att översätta EU-recepten till svenska recept så kan man få det på högkostnadsskyddet. Dock kan det vara svårt att hitta en sådan gyn, vissa gyn vägrar göra det om man gör behandling utomlands.

Sen behöver man också ha en gyn för att göra och mäta slemhinnan innan insättning, annars är alternativet att resa till kliniken för att mäta slemhinnan.

Tack, vet du varför de inte vill översätta recepten?
  • UndrandeSökare
    Ellen11 skrev 2018-08-29 15:21:37 följande:

En gyn som jag ställde den frågan till sa, att de var en stor mängd gynekologer som för många år sen som träffades på en konferens och där hade bestämt att de inte skulle översätta utländska recept.

Troligen handlar det om att om man gör behandling utomlands så anser de att då ska man betala för allt själv.

Så har man otur att träffa på någon av de gynekologer som var på den konferensen så kommer man bli nekad. Så alternativet är att fortsätta leta andra gynekologer eller lösa ut på EU-recept. Man kan också ibland köpa mediciner direkt av den utländska kliniken.
  • Lsaep07

Är det någon här i tråden som kan tipsa om någon gynläkare i sv som kan översätta recepten?

• MrsAJ88
    Ellen11 skrev 2018-08-29 15:21:37 följande:

Som läkare (dock inom annan specialitet än gynekologi) skulle jag personligen inte vilja skriva ut recept för en behandling som en annan klinik ansvarar för, eftersom man har ett ansvar för det man förskriver, så jag kan förstå att många avstår. Dessutom vill man antagligen inte stå för kostnaden för medicinerna när man inte står för behandlingen och får betalt för den samma, för iallafall i det landsting jag arbetar fungerar det så att den klinik på vilken förskrivande läkare arbetar (och som är kopplade till den arbetsplatskod som krävs på receptet för att högkostnadsskyddet skall gälla), får stå för kostnaden. Jag har full förståelse för att man som patient gärna vill utnyttja högkostnadsskyddet då det är dyra mediciner, samtidigt får man väl fundera över rimligheten i att svensk sjukvård bekostar mediciner som är ämnade till behandling som utförs utomlands och som av någon anledning inte erbjuds i Sverige.
  • Lsaep07
    Lsaep07 skrev 2018-08-27 21:09:39 följande:

Vi har testdag den 1/9.

Hur går det för er? Har ni fått provsvaren?

Vi fick minus på gravtestet idag. Började blöda redan i onsdags så det var väntat.

Nu har vi tagit kontakt med några kliniker i Danmark så får vi se vad de säger.
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-09-01 10:22:06 följande:

Vi fick minus på gravtestet idag. Började blöda redan i onsdags så det var väntat.

Nu har vi tagit kontakt med några kliniker i Danmark så får vi se vad de säger.

Nej, vad tråkigt att höra :(

Bra att du kan fokusera framåt och ladda om. All styrka till er! Återkom gärna med vilken ni väljer.
  • Lsaep07
    Ellen11 skrev 2018-09-01 21:22:27 följande:

Nej, vad tråkigt att höra :(

Bra att du kan fokusera framåt och ladda om. All styrka till er! Återkom gärna med vilken ni väljer.

Tack.

Hur går det för er? Har ni fått något förslag på fortsättning från någon av de Danska klinikerna?
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-09-02 17:00:14 följande:

Tack.

Hur går det för er? Har ni fått något förslag på fortsättning från någon av de Danska klinikerna?

Ja det har vi och protokollet ser liknande ut som vi haft innan från bägge. Ska försöka köra igång så snart som möjligt nu, så blir skönt. Tar runt en månad fram till äggplock för vår del.
  • Lsaep07
    Ellen11 skrev 2018-09-02 20:43:07 följande:

Ja det har vi och protokollet ser liknande ut som vi haft innan från bägge. Ska försöka köra igång så snart som möjligt nu, så blir skönt. Tar runt en månad fram till äggplock för vår del.

Vilken klinik kommer ni gå hos? Hur gör ni med medicinerna?

Vad har de sagt om chanserna? Har de kommit med något som inte carlanderska har berättat?

Många frågor:) Tänker att vi har ganska lika förutsättningar och kanske kan dra nytta av varandra...
Svar på tråden IVF vägskäl