• Lsaep07

IVF vägskäl

Vi är i liknande situation. Vi har manlig faktor, väldigt få spermier och av dålig kvalité.

Jag är 32 och min make är 43 år.

Vår resa ser ut som följer:

1. 12 ägg, två befruktade. Ett återfört dag 2 men minus.

2. 9 ägg, ett befruktat, ett återfört dag 2 men minus.

3. 9 ägg, ett befruktat, ett återfört dag 2 men minus.

4. 8 ägg, två befruktade, båda återförda på dag 2, ingick i en studie där de gjorde imsi, har världens finaste son.

5. 8 ägg, inget befruktat.

6. 7 ägg, inget befruktat.

7. 8 ägg, Kalcium jonifor, ett befruktat, toppkvalitet men blödningen kom igår och vi har testdag idag.

Efter våra tre senaste försök tror läkarna att vi även har någon äggfaktor. Samtliga gånger vi fått befruktade ägg har de varit av toppkvalitet.

Våra funderingar är om vi skall vända oss till någon klinik utomlands där de kan använda IMSI för att kunna välja bättre spermier. Alternativt göra ytterligare försök i Sverige om vår klinik tillåter det.

Hur tänker ni? Vad har läkarna sagt?

• Lsaep07
    Ellen11 skrev 2018-06-24 09:00:01 följande:

Hej!

Ja det låter som er resa varit väldigt lik vår. Har inte hört talas om IMSI innan. Görs det inte i Sverige?

Läkarna kan inte säga varför fler ägg inte blir befruktade men vi får göra fler försök om vi vill. Vi är kanske ändå inne på att göra nästa försök med ägg/spermiedonation.

Antar det är samma för er, att de inte med säkerhet kan säga vad det beror på?

Har även tänkt att gå på akupunktur i sommar. Är det något du testat?

IMSI görs tyvärr inte i Sverige. Men eftersom vi lyckades få barn den gången de gjorde IMSI så är vi ganska säkra på att det är det vi vill testa. Vi har fått namn på några kliniker utomlands som är framgångsrika inom IMSI. Vid ICSI förstoras spermierna upp 400 ggr för att välja ut de bästa men vid IMSI förstoras de upp 6 000 ggr vilket gör att de ser betydligt mer.

Läkarna vet inte om det är äggen eller spermierna som är dåliga. De vet att spermierna är väldigt få och att de är stor andel med dålig rörlighet. Men jag får hög dos hormoner och ändå inte så många ägg, vilket tyder på dålig äggreserv. De har föreslagit spermiedonation eftersom det är billigare och större tillgång på spermier än ägg.

Jag har även provat långt- och kort protokoll, menopur, gonal-f, elonva men ingen större skillnad.

Egentligen borde vi kanske gå över till donation men vi har trots dåliga odds fått en frisk son som är 1,5 år nu så det är inte så länge sedan.

Jag har aldrig provat akupunktur eller något annat.

Vart bor ni och vart gör ni era försök? Har ni funderat över att vända er utomlands för att få hjälp?
  • Lsaep07
    Ellen11 skrev 2018-06-24 11:25:18 följande:

Okej, hoppas ni hittar en bra klinik och att det går för er igen.

Vi har nog ungefär samma med spermierna och fått samma förslag från vår läkare nu.

Vi har gjort våra behandlingar i Göteborg. Vi har kollat lite utomlands men känns som ett lite större steg att ta. Framförallt med resor dit och så. Köpenhamn skulle nog ligga närmast tillhands i så fall. Var har ni gjort era behandlingar?

Vi går på Carlanderska i Göteborg. Ja, jag känner också att det är ett större steg att vända sig utomlands. Det blir väldigt komplicerat eftersom man behöver träffa de ett par gånger vid behandling. Dessutom känns det som att de inte har samma syn på ivf som här. Förmodligen bara jag som är nojig.

Vi bor två timmar från Göteborg (söderut) så Köpenhamn vore bra med de har tyvärr inte imsi.

Hoppas verkligen att ni får barn. Jag vet precis hur det kändes innan vi fick får son. Tyvärr känns det nästan lika tungt nu att inte kunna ge honom ett syskon.
  • Lsaep07
    Ellen11 skrev 2018-06-24 13:18:18 följande:

Calenderska har vi också gått på.

Ja det blir lite mer pyssel när man ska utomlands. Vad är aktuellt för er nu?

Vi fick bortfallsblödningen på midsommarafton och hade testdag idag. Imorgon ringer kliniken för att ta reda på hur det gick. Vi ska försöka boka ett samtal med läkaren på Carlanderska så snart de kan så vi får se om de låter oss göra fler försök hos dem.

Vad har ni för plan framåt?
  • Lsaep07
    Ellen11 skrev 2018-06-24 20:14:53 följande:

Vad trist, jag vet känslan. Hoppas ni får till ett möte snart.

Vi ska ha möte med de nästa vecka men bollen ligger hos oss. Vi ska tills dess bestämma oss om vi vill köra på samma sätt igen eller testa spermiedonation. Vi har också funderingar på att testa Köpenhamn men det känns lite längre bort.

Om ni väljer spermiedonation kan ni göra det på Carlanderska då? Är det någon väntetid?

Äggdonation kan man inte göra i Sverige eller?

Hur länge sedan är det ni började med ivf? Hur tätt har ni gjort behandlingarna?
  • Lsaep07
    Ellen11 skrev 2018-06-24 20:46:50 följande:

Ja det har vi uppfattat som att man kan göra på Carlanderska, läkaren föreslog det i alla fall. Däremot inte pratat detaljer, så vet inte väntetid. Även äggdonation ska väl gå göra. Det är däremot inte tillåtet att göra både ägg+spermiedonation i Sverige.

Vi började för snart tre år sedan men har då också haft en graviditet på nästan nio månader mitt i. Våra fem första behandlingar gjorde vi på ett år, så ganska tätt. Det var däremot först på den femte som det blev någon insättning.

Hur har resa varit?

Jag har fått för mig att man inte kan göra äggdonation i Göteborg men är inte säker.

Jag lider verkligen med er över förlusten av barnet som du bar i nästan nio månader.

Vi har gjort våra behandlingar så tätt vi har fått fram tills fjärde behandlingen då vi plussade. De tre senaste försöken har vi haft långt protokoll och då gjort så tätt det har gått.

På femte behandlingen när vi inte fick någon befruktning alls så sa de att vi kunde få pengarna tillbaka om vi inte ville göra fler försök, då tyckte de inte att det var någon mening. På sjätte försöket när vi återigen inte fick någon befruktning sa de att vi kan testa calcium ioniphore och om det inte går vägen tycker de att vi skall testa IMSI utomlands eller lägga ner försöken.

Få se vad de säger när vi pratat med dem.
  • Lsaep07
    Ellen11 skrev 2018-06-25 15:19:43 följande:

Tack, det är tungt när vi kämpat så för henne.

Okej, då får ni avvakta och se. Vi vet fortfarande inte hur vi ska gå vidare men får nog ta ett beslut snart. Men känns lite meningslöst att fortsätta på samma spår även om det är det som är det enklaste.

Jag hoppas verkligen ni lyckas snart.

Förstår att det känns meningslöst att fortsätta på samma spår men samtidigt är det upprepningen som är nyckeln till framgång tror jag. Det skall vara tur att de matchar det perfekta ägget med den perfekta spermien och ju fler gånger man försöker ju större chans att de lyckas.
  • Lsaep07

Idag pratade vi med läkaren i Göteborg och hon sa att de inte tyckte det var meningsfullt att göra fler försök hos dem. Hon föreslog donation alternativt IMSI utomlands.

Det känns så tungt nu, blir så ledsen för det innebär i princip att de inte är någon chans att vi kan få barn med egna celler.

Är bara så ledsen och uppgiven just nu.

• Lsaep07
    Jag är bara jag skrev 2018-06-27 19:53:41 följande:

Jag väntar när som helst andra barnet via ED och kan lugnt  säga att när man väl fått det efterlängtade barnet spelar gener absolut ingen som helst roll!  Man är bara så överlycklig att äntligen ha fått det man kämpat för så länge.  Därmed inte sagt att det bara är att konstatera att "jaha, det blev inga genetiska barn" och så gör man ÄD/ED inom några månader. Man måste smälta beskedet/insikten först och det får ta den tid det tar. Sen kan man gå vidare. Det blir ett biologiskt barn, man bär det i 8 månader, man föder fram det- och sen är livet komplett.

Har du ett barn som är genetiskt eller har du ett redan genom äggdonation?

Vart har ni varit och gjort äggdonation?
  • Lsaep07
    Jag är bara jag skrev 2018-06-27 20:17:33 följande:

Båda barnen är via embryodonation gjord i Tjeckien. Inte släkt med varann heller, men det kvittar det också.

Kan barnen ta reda på sitt genetiska ursprung? Har ni försökt med eget material innan?

Har ni gjort PGS (tror jag det heter)?

Är det pojke/flicka ni har och vad väntar ni nu?

Många frågor...
Svar på tråden IVF vägskäl