• Ellen11

IVF vägskäl

Hej!
    Vi är ett par på runt 30 år som står inför ett vägskäl kring IVF.
    Kort bakgrund:
    Vi får ofta många ägg, kört via ICSI och Calcium Ionophore men blir få befruktade.
    Lång bakgrund:
    Jag har PCOS, oregelbunden mens, och min man har lägre spermiekvalite.
    Vi har gjort 8 IVF med följande resultat:
    Inga ägg
    17 ägg. ICSI på ett antal, men inget befruktat
    9 ägg. ICSI på ett antal ägg men bara ett befruktat. Delade sig däremot inte vidare dag 2.
    Inga ägg
    25 ägg. ICSI på 24. 1 ägg befruktat, detta blev också insatt och ledde till en graviditet. 
    16 ägg. ICSI på 11, men inget befruktat
    14 ägg. ICSI och Calcium Ionophore på 12 ägg. 4 ägg befruktade. 4 delade sig vidare. 
    1 ägg sattes in och 1 till frysen. Ingen graviditet.
    Insättning av fryst embryo. Blev graviditet men tidigt missfall.
    10 ägg. ICSI och Calcium Ionophore på 6, men inget befruktat.
    Fråga:
    Nu ser vi det som att vi har fyra val:
    1. Testa igen på samma sätt
    2. Byta klinik för att se om det kan gå bättre
    3. Äggdonation
    4. Spermiedonation
    Några som haft liknande scenarion med ofta få ägg befruktade som kan ha några tips eller tankar?
  • Svar på tråden IVF vägskäl
  • Lsaep07
    Ellen11 skrev 2018-06-28 21:27:20 följande:

Okej, hur kommer det sig att de tänkt om? Blir det i augusti då eller när tänker ni?

Vi ska ha möte nästa vecka men inte bestämt oss helt men lutar åt donation och i så fall av spermier. Ska se lite vad de säger.

Jag ska även på konsultation om akupunktur nästa vecka och se vad det kan ge.

Vet inte, vi pratade med två olika läkare och de hade väl olika åsikter känns det som. Jag har precis haft bortfallsblödning så jag börjar på cd 20 efter nästa mens så det blir i början av augusti.

Kan ni göra spermiedonation i Göteborg?

Berätta gärna hur det går med aukupunkturen.
  • SvenOlsson
    Lsaep07 skrev 2018-06-28 16:12:00 följande:

Vi fick prata med chefsläkaren i Göteborg och nu erbjuder de oss att göra ett nytt försök hos dem med calcium ioniphore trots att det lät helt annorlunda igår.

Så nu blir det nog ett sista försök i Göteborg innan vi går vidare på något annat sätt.

Då får en hålla tummarna sista försöket är det som lyckas Om det skulle bli så att det inte gör det så är jag nyfiken om du skulle överväga donation direkt från en donator? Eller det kanske finns andra alternativ ni tänker på
  • smurfen 11
    Ellen11 skrev 2018-06-27 22:34:36 följande:
    Ja man hoppas kvaliteten är bra men man vet ju inte riktigt.

Det lutar nog åt att vi gör ägg eller spermiedonation. Ska ha möte med läkare nästa vecka, så bestämmer väl då.

När ni gör i Lettland och bekostar mediciner själva, kan man få ersättning från försäkringskassan för de sen? Har för mig jag hört något om det?

Hoppas verkligen det går bra för er.
    Vi är över 40, så då får man väl ingen ersättning, och tror man måste dessutom göra med öppen donator då, att barnet vid 18 kan försöka kontakta den genetiska mamman. Men kolla upp det då ni ätr yngre så ni inte går miste om det.

Nu har vi satt in två embryo, så om 10 dagar vet vi hur det gått. 

Ska ni göra det i Sverige då?
  • smurfen 11
    Lsaep07 skrev 2018-06-28 09:12:06 följande:
    Hur mycket kostar medicinerna?

Hur hittade du läkare som kunde göra UL här i Sverige?
    Jag hade kvar mediciner från ett ivf försök, så jag passade på att hämta ut allt det, så 2000 kr, resten blir ju "gratis", plus att jag har även kortison, men det kostar typ en hundring. Östrogen och Lutinus är rätt små kostnader i det stora hela.

Här i Göteborg finns det flera som gör privat vul, jag hörde med den kliniken jag brukar gå hos för cellprov mm. Det kostar dock en del privat, ofta över 1000 per gång, och två vul behövs.

Carlanderska var inte villiga att hjälpa oss med det, tyvärr, ändå har vi gjort utredning där mm
  • smurfen 11
    Ellen11 skrev 2018-06-28 21:27:20 följande:
    Okej, hur kommer det sig att de tänkt om? Blir det i augusti då eller när tänker ni?

Vi ska ha möte nästa vecka men inte bestämt oss helt men lutar åt donation och i så fall av spermier. Ska se lite vad de säger.

Jag ska även på konsultation om akupunktur nästa vecka och se vad det kan ge.
    Men kolla verkligen då vad de planerar iom få befruktade, om du har hårt skal, eller om även den andra donatorn har nåt DNA fel, om det är där skon klämmer som det kanske varit för din sambo? Det går göra sånt DNA test i Riga där vi varit....hoppas innerligt det går bra för er, ni har gjort många tappra försök.
  • Ellen11
    smurfen 11 skrev 2018-06-29 17:58:46 följande:

Vi är över 40, så då får man väl ingen ersättning, och tror man måste dessutom göra med öppen donator då, att barnet vid 18 kan försöka kontakta den genetiska mamman. Men kolla upp det då ni ätr yngre så ni inte går miste om det.

Nu har vi satt in två embryo, så om 10 dagar vet vi hur det gått. 

Ska ni göra det i Sverige då?

Okej, så kanske det är ja.

Håller tummarna för er!

Ja vi har tänkt att göra i Sverige. Men får se vad vi säger med läkaren nästa vecka.
  • UndrandeSökare
    Ellen11 skrev 2018-06-22 18:26:50 följande:
    Hej!
    Kort bakgrund:
    Vi får ofta många ägg, kört via ICSI och Calcium Ionophore men blir få befruktade.
    Lång bakgrund:
    Inga ägg

9 ägg. ICSI på ett antal ägg men bara ett befruktat. Delade sig däremot inte vidare dag 2.

Inga ägg

25 ägg. ICSI på 24. 1 ägg befruktat, detta blev också insatt och ledde till en graviditet. 

14 ägg. ICSI och Calcium Ionophore på 12 ägg. 4 ägg befruktade. 4 delade sig vidare. 

Fråga:
    3. Äggdonation
    4. Spermiedonation
    Några som haft liknande scenarion med ofta få ägg befruktade som kan ha några tips eller tankar?
    Ytterligare ett alternatv är att göra dubbeldonation (både äggdonation och spermiedonation).

Det är inte lagligt just nu i Sverige.

Men kommer bli det efter den 1 Januari 2019 !

Jag och min man har gjort dubbeldonation med PGS hos AvaClinic i Riga, Lettland, och vi är mycket nöjda med den kliniken.

Vi fick 13 färska ägg av donatorn, 12 befruktades, samtliga levde dag 3. Dag 5 gjordes PGS på 8st blastos och 7 var normala kromosommässigt. 2 sattes in och 5 till frysen.
  • smurfen 11
    Ellen11 skrev 2018-06-29 22:57:29 följande:
    Okej, så kanske det är ja.

Håller tummarna för er!

Ja vi har tänkt att göra i Sverige. Men får se vad vi säger med läkaren nästa vecka.
    Tack:)

Blir spännande prata med läkaren då. Det är ju lång väntetid  med äggdonation i Sverige, men kanske inte så lång med spermiedonation?

Kolla det med Försäkringskassan också, kliniker brukar inte ha så bra koll på ersättningar.
  • UndrandeSökare
    Ellen11 skrev 2018-06-22 18:26:50 följande:
    Hej!
    Kort bakgrund:
    Lång bakgrund:
    Inga ägg
    Inga ägg
    Fråga:
    3. Äggdonation
    4. Spermiedonation
    Angående de 4 valen som du har skrivit upp, så kommer det från 1 januari att bli tillåtet i Sverige att använda BÅDE donerade spermier OCH donerade ägg samtidigt :

Lagförändring:
    Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna.

För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.

Nya bestämmelser underlättar

Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).

Assisterad befruktning utomlands

Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap.

Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

Ändrad könstillhörighet

I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

• Ellen11
    smurfen 11 skrev 2018-07-01 09:53:15 följande:

Tack:)

Blir spännande prata med läkaren då. Det är ju lång väntetid  med äggdonation i Sverige, men kanske inte så lång med spermiedonation?

Kolla det med Försäkringskassan också, kliniker brukar inte ha så bra koll på ersättningar.

Jag vet inte alls hur läget ser ut med väntetid. Hoppas på att få svar på det i veckan. Känns som det blir nästa steg iaf.

Tack, ska göra det och se vad de säger.
Svar på tråden IVF vägskäl