• smurfen 11

IVF vägskäl

Låter som du fått många omogna ägg en del gånger, har du varit överstimulerad? Då kan de inte befruktas. Sen det spermietestet de gör i Sverige visar tyvärr inte hela sanningen, här ser de liksom inte hur de ser ut, bara antal och att de rör sig. Så är det nåt med omogna ägg eller spermierna förutom låg kvalitet som du nämner, du menar mindre antal eller? Eller miljön i livmodern? Finns en del grejer som kan sätta käppar i hjulet .

All heder till er att ni orkat så många IVF. Jag hade nog kollapsat för länge sen. Det måste ju kosta en del också, låter som nåt radikalt måste hända för att det ska ta sig.

Vi har också gått på carlanderska, men nu gör vi vår första äd i dagarna. Fick få ägg, inga befruktade när vi gjorde på egna celler.

Lycka till:)

• smurfen 11
    Lsaep07 skrev 2018-06-27 21:02:02 följande:

Vart gör ni ÄD någonstans? Hur mycket kostar det att göra ÄD? Har ni gjort ultraljud här hemma?

Vi gör i Lettland. De kan ta emot direkt, inga köer. Själva kostnaden är 64000, sen tillkommer resan, boende mediciner ul. Jag har gjort två ul hemma.
  • smurfen 11
    Ellen11 skrev 2018-06-27 21:30:06 följande:

Ja det har det varit men jag har bara varit överstimulerad en gång, på vårt tredje försök.

Med spermierna har vi fått info precis som du säger svensk undersökning kan ge då, lägre antal och lägre rörlighet.

Förutom på senaste försök så har vi egentligen tagit steg framåt hela tiden vilket gjort att vi kört vidare. Nu känner vi däremot att vi behöver ändra något för att ha större chanser att lyckas. Kostar såklart en del men vi är lyckligt lottade med relativt god ekonomi och även stöd av våra föräldrar.

Lycka till med er ÄD!

Ok, blev lite fundersam när du fått ut rätt många ägg flera gånger. 5-15 förstår jag är vad de vill få ut. Du är ju ung så kvalitén på äggen bör ju vara ok.

Förstår ni känner ni behöver något nytt, ska ni ändra på medicin, icsi kör ni ju redan. Eller köra äd kanske?

Vår ivf klinik sa att förmodligen kunde det vara någon enzym på antingen min sambos spermier eller på mina ägg som gjorde att inget blev befruktat. Men nu när vi gjort äd så kunde hans spermier befruktas med icsi. Ägg menar jag:)

Tack! Får förhoppningsvis bättre resultat nu:)
  • smurfen 11
    Ellen11 skrev 2018-06-27 22:34:36 följande:
    Ja man hoppas kvaliteten är bra men man vet ju inte riktigt.

Det lutar nog åt att vi gör ägg eller spermiedonation. Ska ha möte med läkare nästa vecka, så bestämmer väl då.

När ni gör i Lettland och bekostar mediciner själva, kan man få ersättning från försäkringskassan för de sen? Har för mig jag hört något om det?

Hoppas verkligen det går bra för er.
    Vi är över 40, så då får man väl ingen ersättning, och tror man måste dessutom göra med öppen donator då, att barnet vid 18 kan försöka kontakta den genetiska mamman. Men kolla upp det då ni ätr yngre så ni inte går miste om det.

Nu har vi satt in två embryo, så om 10 dagar vet vi hur det gått. 

Ska ni göra det i Sverige då?
  • smurfen 11
    Lsaep07 skrev 2018-06-28 09:12:06 följande:
    Hur mycket kostar medicinerna?

Hur hittade du läkare som kunde göra UL här i Sverige?
    Jag hade kvar mediciner från ett ivf försök, så jag passade på att hämta ut allt det, så 2000 kr, resten blir ju "gratis", plus att jag har även kortison, men det kostar typ en hundring. Östrogen och Lutinus är rätt små kostnader i det stora hela.

Här i Göteborg finns det flera som gör privat vul, jag hörde med den kliniken jag brukar gå hos för cellprov mm. Det kostar dock en del privat, ofta över 1000 per gång, och två vul behövs.

Carlanderska var inte villiga att hjälpa oss med det, tyvärr, ändå har vi gjort utredning där mm
  • smurfen 11
    Ellen11 skrev 2018-06-28 21:27:20 följande:
    Okej, hur kommer det sig att de tänkt om? Blir det i augusti då eller när tänker ni?

Vi ska ha möte nästa vecka men inte bestämt oss helt men lutar åt donation och i så fall av spermier. Ska se lite vad de säger.

Jag ska även på konsultation om akupunktur nästa vecka och se vad det kan ge.
    Men kolla verkligen då vad de planerar iom få befruktade, om du har hårt skal, eller om även den andra donatorn har nåt DNA fel, om det är där skon klämmer som det kanske varit för din sambo? Det går göra sånt DNA test i Riga där vi varit....hoppas innerligt det går bra för er, ni har gjort många tappra försök.
  • smurfen 11
    Ellen11 skrev 2018-06-29 22:57:29 följande:
    Okej, så kanske det är ja.

Håller tummarna för er!

Ja vi har tänkt att göra i Sverige. Men får se vad vi säger med läkaren nästa vecka.
    Tack:)

Blir spännande prata med läkaren då. Det är ju lång väntetid  med äggdonation i Sverige, men kanske inte så lång med spermiedonation?

Kolla det med Försäkringskassan också, kliniker brukar inte ha så bra koll på ersättningar.
  • smurfen 11
    Ellen11 skrev 2018-07-01 23:05:39 följande:
    Jag vet inte alls hur läget ser ut med väntetid. Hoppas på att få svar på det i veckan. Känns som det blir nästa steg iaf.

Tack, ska göra det och se vad de säger.
    Hur gick samtalet, om ni varit där?
  • smurfen 11
    Ellen11 skrev 2018-07-04 22:58:31 följande:
    Vi pratade om olika alternativ och om vi vill göra IVF med spermiedonation kan vi inte göra det på Carlanderska. Insemenering kan vi däremot göra, men om det då inte blir någon graviditet så blir vi inte något klokare om det gav bättre befruktningsgrad eller ej.

Vi har nu tagit en första kontakt med två kliniker i Köpenhamn, Vitanova och Triangeln. Det lutar åt att vi fortsätter vår resa där. Om vi gör det med eller utan någon donation får vi se tillsammans med läkarna där.

Hur mår du nu några dagar efter insättningen?
    Jaså inte på Carlanderska? Varför inte?

Inseminering ger ju inte så bra chanser som ivf. Det är mycket pengar för att bara stoppa in fiskarna så att säga:)

Spännande! Är det öppen donation där?

Jo, börjar få lite smått mensvärk, så vet inte om det beror på hormoner eller tant röd som är i antågande:/ om ett par dagar vet vi.
  • smurfen 11
    Ellen11 skrev 2018-07-05 22:11:08 följande:
    Ska vi göra donation med IVF i Sverige är det än så länge bara tillåtet på universitetssjukhus. De hänvisade oss till deras klinik i Oslo om vi ville göra det.

Precis, så känner vi också. Svårt att veta vad det beror på om det inte skulle fungera.

Man kan välja på anonym eller öppen donator som jag förstått det. Vi vill nog ha anonym isf. Har tagit en första kontakt och skickat in journal, provsvar och lite annat som de bad om nu.

Okej, nej svårt att veta och sen känner man efter extra mycket under den tiden. Håller tummarna för er!
    Jaha på så vis.

Ok, det går att välja. Vi stod också lite i valet och kvalet om öppen/stängd, men blev anonym till slut.

Vet inte om jag skrev det men det kan vara ens äggskal som är hårt för en  spermie att ta sig igenom, och / eller att spermien saknar ett protein att kunna ta sig igenom. Vet inte om det är nåt sånt för er? Det hade de som teori vid vår ivf.

Men spännande att ni skickat in grejer till kliniken, då tar det inte lång tid innan ni kan börja, m det känns bra där.
  • smurfen 11
    Ellen11 skrev 2018-07-17 14:10:00 följande:
    Nej, jag beställde hem min journal och jag kan inte se att de finns med där.

Okej, skönt att göra ngt iaf. Tycker det är segt när det inte händer ngt.
    Vad märkligt att de inte tagit AMH, det var det första de kollade på mig på Carlanderska, och vul då för AFC. 

AMH och LH kan du ta på werlabs.se, man beställer där och tar provet på en mottagning, så får du ssvaret inom en dag. Så slipper du vänta på gyn som har semester. Ingen remiss behövs alltså.
  • smurfen 11
    Ellen11 skrev 2018-07-21 10:28:28 följande:
    Ja det tycker jag med. Det har ju stängt nu så kan inte ringa o fråga heller...

Tack det ska jag kolla.
    Bra, werlabs går snabbare:)
Svar på tråden IVF vägskäl