• Ellen11

IVF vägskäl

Hej!
    Vi är ett par på runt 30 år som står inför ett vägskäl kring IVF.
    Kort bakgrund:
    Vi får ofta många ägg, kört via ICSI och Calcium Ionophore men blir få befruktade.
    Lång bakgrund:
    Jag har PCOS, oregelbunden mens, och min man har lägre spermiekvalite.
    Vi har gjort 8 IVF med följande resultat:
    Inga ägg
    17 ägg. ICSI på ett antal, men inget befruktat
    9 ägg. ICSI på ett antal ägg men bara ett befruktat. Delade sig däremot inte vidare dag 2.
    Inga ägg
    25 ägg. ICSI på 24. 1 ägg befruktat, detta blev också insatt och ledde till en graviditet. 
    16 ägg. ICSI på 11, men inget befruktat
    14 ägg. ICSI och Calcium Ionophore på 12 ägg. 4 ägg befruktade. 4 delade sig vidare. 
    1 ägg sattes in och 1 till frysen. Ingen graviditet.
    Insättning av fryst embryo. Blev graviditet men tidigt missfall.
    10 ägg. ICSI och Calcium Ionophore på 6, men inget befruktat.
    Fråga:
    Nu ser vi det som att vi har fyra val:
    1. Testa igen på samma sätt
    2. Byta klinik för att se om det kan gå bättre
    3. Äggdonation
    4. Spermiedonation
    Några som haft liknande scenarion med ofta få ägg befruktade som kan ha några tips eller tankar?
  • Svar på tråden IVF vägskäl
  • Lsaep07
    Ellen11 skrev 2018-07-11 16:15:33 följande:

Tack för infon. Vi har skickat till bägge nu och väntar svar. Jag har inte gjort alla prover som de behöver så måste fixa der också.

Hur har det gått för dej?

Vad är det för prover? Kan du ta proverna här i Sverige?

Blir det spermiedonation?
  • Lsaep07
    Grodan7 skrev 2018-07-11 16:30:50 följande:

Trianglen kan nog just nu dröja lite längre tid innan ni får svar för jag vet att dom stänger ner lite av verksamheten några veckor nu så att läkarna får semester. Men när det kör igång igen efter semesterperioden och resten av året så är tillgängligheten väldigt bra där. Har ni läst om deras flexibla 3-packs lösning vid IVF/ICSI.

Jo det har gått bra hittills. Är gravid i vecka 14 efter IVF :)

Grattis till graviditeten!

Har ni gjort ivf med egna celler eller någon form av donation? Har ni gjort ivf i Sverige tidigare?
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-07-12 20:57:32 följande:

Vad är det för prover? Kan du ta proverna här i Sverige?

Blir det spermiedonation?

Det är AMH och AFC. De vill även kolla värdet för LH.

Det är stängt i sommar på de privata gynekologmottagningarna där vi bor så får ev vänta nu tills de öppnar om jag inte hittar något annat ställe.

Det lutar åt det men vill höra vad de säger från klinikerna först, om de har några andra tankar.

Så segt med all väntan nu bara. Sverige slutar att fungera på sommaren.
  • Lsaep07
    Ellen11 skrev 2018-07-13 22:45:45 följande:

Det är AMH och AFC. De vill även kolla värdet för LH.

Det är stängt i sommar på de privata gynekologmottagningarna där vi bor så får ev vänta nu tills de öppnar om jag inte hittar något annat ställe.

Det lutar åt det men vill höra vad de säger från klinikerna först, om de har några andra tankar.

Så segt med all väntan nu bara. Sverige slutar att fungera på sommaren.

Har de inte tagit de proverna på Carlanderska eller behöver de nya?

Ja, det är bra att se vad någon annan läkare säger.

Ja, väntan är verkligen dryg!

Jag har börjat spraya synarela nu och ägguttag förväntas bli så fort de öppnar efter semestern igen.
  • Ellen11
    Lsaep07 skrev 2018-07-14 09:12:41 följande:

Har de inte tagit de proverna på Carlanderska eller behöver de nya?

Ja, det är bra att se vad någon annan läkare säger.

Ja, väntan är verkligen dryg!

Jag har börjat spraya synarela nu och ägguttag förväntas bli så fort de öppnar efter semestern igen.

Nej, jag beställde hem min journal och jag kan inte se att de finns med där.

Okej, skönt att göra ngt iaf. Tycker det är segt när det inte händer ngt.
  • smurfen 11
    Ellen11 skrev 2018-07-17 14:10:00 följande:
    Nej, jag beställde hem min journal och jag kan inte se att de finns med där.

Okej, skönt att göra ngt iaf. Tycker det är segt när det inte händer ngt.
    Vad märkligt att de inte tagit AMH, det var det första de kollade på mig på Carlanderska, och vul då för AFC. 

AMH och LH kan du ta på werlabs.se, man beställer där och tar provet på en mottagning, så får du ssvaret inom en dag. Så slipper du vänta på gyn som har semester. Ingen remiss behövs alltså.
  • UndrandeSökare

Ellen11-Håller med dig om att Sverige funkar mycket sämre på sommaren (och vid jul/nyår).

Gå in på www.werlabs.se och kolla under Provtagningsorter om de finns i er närhet.

Om de gör det så klicka då i deras Fertilitetspaket, betala via hemsidan (ord pris 1395kr, har jag för mig, men blir billigare om du använder rabattkoden"LCHF".

I Fertilitetspaketet ingår bla AMH, FSH, LH etc.

Du ska ta blodprovet på CD3, alltså 3e dagen under Mensen.

Sen får du ett sms när provsvaret är färdigt, du loggar in på deras hemsida och läser svaret direkt på skärmen. Jättesmidigt! Jag brukar själv ta prover genom dem.

• Ellen11
    smurfen 11 skrev 2018-07-18 17:52:57 följande:

Vad märkligt att de inte tagit AMH, det var det första de kollade på mig på Carlanderska, och vul då för AFC. 

AMH och LH kan du ta på werlabs.se, man beställer där och tar provet på en mottagning, så får du ssvaret inom en dag. Så slipper du vänta på gyn som har semester. Ingen remiss behövs alltså.

Ja det tycker jag med. Det har ju stängt nu så kan inte ringa o fråga heller...

Tack det ska jag kolla.
  • Ellen11
    UndrandeSökare skrev 2018-07-18 18:03:50 följande:

Ellen11-Håller med dig om att Sverige funkar mycket sämre på sommaren (och vid jul/nyår).

Gå in på www.werlabs.se och kolla under Provtagningsorter om de finns i er närhet.

Om de gör det så klicka då i deras Fertilitetspaket, betala via hemsidan (ord pris 1395kr, har jag för mig, men blir billigare om du använder rabattkoden"LCHF".

I Fertilitetspaketet ingår bla AMH, FSH, LH etc.

Du ska ta blodprovet på CD3, alltså 3e dagen under Mensen.

Sen får du ett sms när provsvaret är färdigt, du loggar in på deras hemsida och läser svaret direkt på skärmen. Jättesmidigt! Jag brukar själv ta prover genom dem.

Tack, låter bra! Ska kolla upp det ??
  • smurfen 11
    Ellen11 skrev 2018-07-21 10:28:28 följande:
    Ja det tycker jag med. Det har ju stängt nu så kan inte ringa o fråga heller...

Tack det ska jag kolla.
    Bra, werlabs går snabbare:)
Svar på tråden IVF vägskäl