Lesbiskt par, vill ha barn men också utbilda sig vid 31 års ålder. Hinner jag?
Hej,
Har gått i djupa tankar ett tag nu och känner att jag behöver bolla lite.
Jag och min sambo är ett lesbiskt par. Hon är 37 och jag fyller 31 om ett par månader.
Vi har ännu inga barn men vi har alltid sagt att vi gärna vill ha barn "i framtiden". Nu tickar tiden iväg och för hennes del är det troligtvis redan för sent. Dels har vår kommun som krav att man har varit sammanboende i två år (pga "omständigheter" är hon inte ens folkbokförd här ännu), dels är det långa kötider för att få hjälp med assisterad befruktning.
Vi vill göra assisterad befruktning i här Sverige eftersom den ena annars blir tvungen att göra en närståendeadoption om man gör insemination/IVF utomlands, t. ex i Danmark. Det känns inte juridiskt tryggt.
Annars kan man göra insemination/IVF privat men det blir väldigt dyrt, det har vi egentligen inte råd med.
För min del har jag några år till på mig, MEN...
Jag vill så hemskt gärna omutbilda mig och läsa till högskoleingenjör (3-årig utbildning). Jag måste då läsa till extra behörighetskurser så som matte 3c/matte 4, fysik 1 och 2 samt kemi 1 eftersom jag gick samhälle i gymnasiet.
Jag kommer alltså inte kunna gå själva utbildningen nu till hösten utan då blir det till nästa höst. Jag kommer då vara 32 när jag börjar plugga och 35 när jag är färdigutbildad.
Sedan ska man väl helst hinna få ett någorlunda okej jobb också så att man kan försörja sig.
Min stora fundering är, hinner jag göra både utbildningen och få barn? Med två kvinnor är det inte alls lika enkelt som för en man och en kvinna och rätt så mycket mer tidskrävande om jag förstått det rätt.
Är det bara att glömma utbildningen? Eller går det ändå? Just nu sitter jag på ett jobb jag avskyr innerligt, med en högskoleexamen i ett ämne jag inte alls vill jobba inom där jag inte ser någon framtid för mig. Jag dör inombords. Jag har bara jobbat inom samma branch dessutom, så om jag byter till ett annat jobb kommer jag ändå ha liknande uppgifter. Så det blir alltså inte bättre, jag måste sadla om.
Att få "byta spår" i livet skulle betyda så grymt mycket för mig. Men...inte är det värt framtida barn? Risken att bli barnlös? Att titta tillbaka på sitt liv på sin dödsbädd och tänka att "jag fick tyvärr inga barn men hade en okej karriär". Det känns väldigt tomt det med. Men mitt nuvarande yrke är själsförödande. Båda alternativen känns hemska.
Vad tror ni, hinner jag ändå? Eller är det kört?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-15 22:51
TILLÄGG: Vi måste hursom vänta två år tills vi kan ställa oss i kö för insemination/IVF. Jag kan alltså inte skaffa barn NU.
Jag har inte heller någon befintlig barnlängtan som sådan men vill såklart ändå inte missa chansen att få barn. Känner att barnlängtan kommer, den är påväg men jag är inte där riktigt ännu. Väldigt sent tickande biologisk klocka. :)