• Seven Costanza

Lesbiskt par, vill ha barn men också utbilda sig vid 31 års ålder. Hinner jag?

Du har ju en sgi från ditt nuvarande jobb som du kommer få föräldrapenning baserad på om du skyddar den genom att jobba tills du börjat plugga och då tar du ut csn direkt. Du börjar med gymnasiekurserna och sedan söker du ingenjörsprogrammet och tar studieuppehåll för föräldraledighet. Sedan kan din partner också vara föräldraledig och du pluggae klart och går ut på arbetsmarknaden med färsk examen. Klart! Lycka till!!

• Seven Costanza

Såg inte inlägg 4 inlägg jag postade. Knivigt läge. Du kan inte annars jobba med något helt annat yrke så länge och utbilda dig senare? Eller skulle du då behöva gå ner mycket i lön?

• Seven Costanza
    Anonym (Livrädd att välja fel) skrev 2018-06-15 23:11:40 följande:

Jag har redan en rätt dålig lön (snäppet över 23 innan skatt) så gå ner i lön gör jag nog inte. Men det är mer att det troligtvis kommer bli samma sorts arbetsuppgifter. Kan säga att jag jobbar inom ett serviceinriktat yrke och har alltid gjort det. Och det är just den delen jag börjar få extremt svårt för. Man kan liksom inte vara trevlig och social jämt och ständigt 100% av tiden, som alla jobb med någon typ av service tyvärr oftast kräver.

Det blir jobbigt att bara ge, ge och ge, hela tiden, varje dag, alla dagar oavsett om man har en bra eller dålig dag. 

Men vad är det som blir annorlunda efter inlägg 4? För jag börjar luta mer och mer åt att jobba fram till dess att jag börjar plugga och då ta CSN, sedan får jag väl ta studieuppehåll som några skrivit. Vad har jag missat?

Nja jag tänkte inte på det med att arbetsmarknaden kan förändras snabbt men jag tycker ändå att studieuppehåll verkar vara smartare än att vänta med barn till efter utbildningen. Min tanke var att du letar jobb i någon mindre serviceinriktad bransch så länge istället för att bara stå ut i din nuvarande.
  • Seven Costanza
    Anonym (Livrädd att välja fel) skrev 2018-06-15 23:39:35 följande:

Jo jag känner nu också, efter att ha sett många skriva det, att studieuppehåll verkar smartare. Just in case. För det kan ta en stund att lyckas få barn.

Sedan är det väldigt nervöst att spendera ännu mer CSN, som ska betalas tillbaka, på någonting som man inte vet hur det blir. Fördelen med att skaffa barn efter man landat sitt första kvalificerade jobb är att man inte blir bortsållad för att man har småbarn hemma.

Hur jag än gör innebär det en risk! :) Men visst, riskera betala tillbaka mer CSN i onödan (200 000 är inte sååå lite heller), eller riskera att aldrig få barn... Tror jag hellre riskerar betala tillbaka i onödan då. Då har jag i alla fall försökt.

Du behöver ju inte ange någonstans att du har barn eller berätta det. Du kan ta en termins studieuppehåll och sedan kan väl din sambo vara föräldraledig resten. Folk kommer inte reagera för att man är EN termin sen med examen. Tipset är ju sedan att din sambo ställer upp och tar all vabb under första tiden på första jobbet, särskilt om du är provanställd.
  • Seven Costanza
    Anonym (Livrädd att välja fel) skrev 2018-06-15 23:58:21 följande:

Räcker det med en termin då? Man ska ju vara höggravid också och klämma fram ungen och sen återhämta sig fysiskt efter förlossningen. Beror kanske väldigt mycket på när exakt barnet kommer men det kan man ju inte heller planera in när man gör IVF eftersom det beror på när man får tid för behandling. Blir man höggravid i säg, november-december och förlossningen är i januari-februari så blir man borta två terminer.

Och då har man tagit 4 år på sig istället för 3. Då börjar nog arbetsgivare undra. 

Har fått höra att jag är lite för ärlig som person (instämmer själv fullständigt) men vet inte hur man ska "försvara" ett glapp på ett halvår/helt år utan att berätta att det var för mammaledighet?

å

Klart det är svårt i och med att man inte kan veta hur svårt det blir att lyckas bli gravid men jag som fick barn i januari kände mig någorlunda redo att börja jobba i augusti (sedan blev det inte så eftersom min man inte hade någon lönebaserad föräldrapenning) så det är nog inte omöjligt om man t ex får barn i början av året eller under sommaren.
Svar på tråden Lesbiskt par, vill ha barn men också utbilda sig vid 31 års ålder. Hinner jag?