Anonym (Livrädd att välja fel) skrev 2018-06-15 23:39:35 följande:
Jo jag känner nu också, efter att ha sett många skriva det, att studieuppehåll verkar smartare. Just in case. För det kan ta en stund att lyckas få barn.
Sedan är det väldigt nervöst att spendera ännu mer CSN, som ska betalas tillbaka, på någonting som man inte vet hur det blir. Fördelen med att skaffa barn efter man landat sitt första kvalificerade jobb är att man inte blir bortsållad för att man har småbarn hemma.
Hur jag än gör innebär det en risk! :) Men visst, riskera betala tillbaka mer CSN i onödan (200 000 är inte sååå lite heller), eller riskera att aldrig få barn... Tror jag hellre riskerar betala tillbaka i onödan då. Då har jag i alla fall försökt.
Du behöver ju inte ange någonstans att du har barn eller berätta det. Du kan ta en termins studieuppehåll och sedan kan väl din sambo vara föräldraledig resten. Folk kommer inte reagera för att man är EN termin sen med examen. Tipset är ju sedan att din sambo ställer upp och tar all vabb under första tiden på första jobbet, särskilt om du är provanställd.