Lesbiskt par, vill ha barn men också utbilda sig vid 31 års ålder. Hinner jag?
Vi måste vänta två år hursom.
Dessutom är jag faktiskt inte helt sugen på att ha barn JUST NU. Är inte ens någon barnkär person egentligen men vill ändå ha barn så småningom, det är ju en sådan stor del av livet och jag vill inte missa den delen.
Men det förslaget du kommer med, att börja och ta studieuppehåll, är det enda jag kan tänka mig just nu som ändå verkar rimligt.
Det finns en del alternativ. De jag ser på rak arm:
1) Strunta i utbildningen helt och fortsätta inom mitt själsförödande yrke, fortsätta dö inombords tillsvidare
2) Börja på min utbildning och ta studieuppehåll vid barn, plugga klart senare
3) Börja på min utbildning, avsluta den i tid och hoppas på att jag ändå hinner med insemination/IVF vid 35 års ålder
4) Förlika mig med tanken på att åka till Danmark/pröjsa för privat behandling
Det enda som är riskabelt med att ta studieuppehåll är man inte vet hur arbetsmarknaden kommer att förändras. Vill plugga till högskoleingenjör med inriktning data (typ programmerare och/eller liknande) och just nu behövs de i arbetslivet men hur det ser ut om några år vet man inte.
Hade så med min första utbildning. Prognosen såg rätt bra ut. Jag satsade, fick en fnurra på tråden, tog studieuppehåll och jobbade några år emellan, gjorde klart utbildningen senare... Och nu är det så stor konkurrens i den branchen så det är väldigt svårt att få ett "normalt" jobb. Arbetsgivarens marknad ger dåliga villkor, dålig arbetsmiljö och dålig lön. Är rädd för den situationen igen.