• Missmli

Vi som planerar barn efter pillerstopp

Hej ! Jag slutade med mina mini piller (ceracette) den 13 april och har aktivt försökt vli gravid sen dess . Jag fick min första ägglossning den 27 april (positivt ägglossningstest) och min första mens efter pillerstopp den 8 maj. Sen är jag osäker på om jag haft någon mer ägglossning då alla test Visat negativt och jag inte känt av någon ägglossning :( fick min andra mens idag 7 juni. Att bli gravid känns så långt bort just nu, de känns som de aldrig kommer . Har två barn sen tidigare och har en förlossningskada efter sista barnet. Går massa tankar i huvudet om jag kanske inte kan bli gravid efter skadan eller om de kommer ta super lång tid efter mini pillren. Tänkte kanske att de är fler som försöker bli gravida så kan vi följas åt och stötta varandra ! Jag hoppas så att jag kommer ha en normal ägglossning nästa månad och ha tur att bli gravid med mitt 3 och såna fall sista barn .

• Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp
  • WanderChild
    EnBlivandeWestring skrev 2018-08-01 12:06:48 följande:

Okej, dag 4 utan vinelle och hemska äl-smärtor trots neg på sticka självklart. Även huvudvärk och är mer trött. Rekomenderar Aldrig dessa till någon!

Det behöver tyvärr inte va äl-smärta du känner. Jag hade ont på just det sättet i 1,5 vecka efter pillerstopp, sen plötsligt försvann det o jag trodde ju då att jag haft äl, men det hade jag uppenbarligen inte. 44 dagar efter pillerstopp nu o har fortfarande inte haft äl sen jag slutade...
  • JenniB
    WanderChild skrev 2018-08-01 12:38:02 följande:
    Det behöver tyvärr inte va äl-smärta du känner. Jag hade ont på just det sättet i 1,5 vecka efter pillerstopp, sen plötsligt försvann det o jag trodde ju då att jag haft äl, men det hade jag uppenbarligen inte. 44 dagar efter pillerstopp nu o har fortfarande inte haft äl sen jag slutade...
    Håller med. :( Hade som mensvärk i flera veckor efter jag slutade... plus en massa gravidsymptom :/
  • EnBlivandeWestring
    JenniB skrev 2018-08-01 12:41:58 följande:
    Håller med. :( Hade som mensvärk i flera veckor efter jag slutade... plus en massa gravidsymptom :/
    WanderChild skrev 2018-08-01 12:38:02 följande:
    Detta har jag med förstått och därför rekommenderar jag inte dessa tabletter till någon. Är så rädd att inte få min äl tillbaka på flera månader :(

Kärlek till er
  • WanderChild
    EnBlivandeWestring skrev 2018-08-01 13:04:32 följande:

Detta har jag med förstått och därför rekommenderar jag inte dessa tabletter till någon. Är så rädd att inte få min äl tillbaka på flera månader :(

Tror det är mer individuellt än beror på tabletterna hur kroppen reagerar vid pillerstopp. Zoely som jag åt sägs ha myyycket lägre hormonhalt än andra p-piller o därmed påverka kroppen mindre. Verkar dock inte va fallet för min del... Har läst både om folk som fått tillbaka äl direkt efter stopp och de där det tagit lång tid, har dock inte kunnat se ngt samband med vilka tabletter folk ätit. Två personer på samma piller kan reagera helt olika...
  • JenniB
    Arpe86 skrev 2018-08-01 16:22:44 följande:

Såhär ser det ut för mig...! Enligt CB digital +5 v.

ÅÅH GRATTIS!! Så himla kul :D
  • EnBlivandeWestring

Vad händer i min kropp? 
    Min cd1 var 22/7 och varade i 6-7 dagar. Den 28/7 tog jag min sista vinelle och sen 30/7 har jag haft ont i lillmagen. Nu när jag var och kissade så kom det färskt blod och jag som hoppades på att äl började närma sig. Någon som varit med om liknande efter vinelle eller cerazette?

Kärlek till er
  • WanderChild
    EnBlivandeWestring skrev 2018-08-02 09:20:45 följande:

Vad händer i min kropp? 

Min cd1 var 22/7 och varade i 6-7 dagar. Den 28/7 tog jag min sista vinelle och sen 30/7 har jag haft ont i lillmagen. Nu när jag var och kissade så kom det färskt blod och jag som hoppades på att äl började närma sig. Någon som varit med om liknande efter vinelle eller cerazette?

Kan det inte kanske vara en liten bortfallsblödning efter pillerstoppet? Alla funkar ju olika men vet att det är rätt vanligt att man får en liten blödning efter sista pillret.
  • EnBlivandeWestring
    WanderChild skrev 2018-08-02 09:28:19 följande:
    Kan det inte kanske vara en liten bortfallsblödning efter pillerstoppet? Alla funkar ju olika men vet att det är rätt vanligt att man får en liten blödning efter sista pillret.
    Ingen aning om vad bortfallsblödning är och kan ägglossning fortfarande komma som jag räknat med tror du?
    Kärlek till er
  • WanderChild
    EnBlivandeWestring skrev 2018-08-02 09:44:08 följande:

Ingen aning om vad bortfallsblödning är och kan ägglossning fortfarande komma som jag räknat med tror du?

Bortfallsblödning kan även kallas pillermens och inträffar när man gör uppehåll i p-pillerna eller efter att man slutar med piller. Brukar inträffa nån/några dagar efter sista pillret. För mig kom det tex alltid på morgonen fjärde dagen efter sista pillret när jag gjorde mina uppehåll under pillerätandet. Det är en kemisk blödning och ett sätt för kroppen att ?rensa ur? och förbereda för en ny uppbyggnad av slemhinnan och kommer inte som en reaktion på äl och slemhinneuppbyggnad. Vissa har denna blödning och vissa har inte.

Då du precis slutar med pillerna så är det svårt att veta när äl kommer ske. Själv är jag tex på dag 45 sen pillerstopp o har inte haft äl än... Men har du tur så kickar kroppen igång snabbt och du kan få äl när du beräknat att det borde komma. Håller tummarna för dig! :)
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp