• Missmli

Vi som planerar barn efter pillerstopp

Hej ! Jag slutade med mina mini piller (ceracette) den 13 april och har aktivt försökt vli gravid sen dess . Jag fick min första ägglossning den 27 april (positivt ägglossningstest) och min första mens efter pillerstopp den 8 maj. Sen är jag osäker på om jag haft någon mer ägglossning då alla test Visat negativt och jag inte känt av någon ägglossning :( fick min andra mens idag 7 juni. Att bli gravid känns så långt bort just nu, de känns som de aldrig kommer . Har två barn sen tidigare och har en förlossningskada efter sista barnet. Går massa tankar i huvudet om jag kanske inte kan bli gravid efter skadan eller om de kommer ta super lång tid efter mini pillren. Tänkte kanske att de är fler som försöker bli gravida så kan vi följas åt och stötta varandra ! Jag hoppas så att jag kommer ha en normal ägglossning nästa månad och ha tur att bli gravid med mitt 3 och såna fall sista barn .

• Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp
  • EnBlivandeWestring

Ni som slutat på mellanpiller/cerazette/vinelle.... hur länge har ni haft ont i tjejmagen så att säga efter att ni slutat?

Kärlek till er
  • Karma91
    WanderChild skrev 2018-08-07 08:58:37 följande:

Och som den nörd jag är så delar jag även med mig av min lååååånga cykel ifall ni har lust att kika hur det kan se ut :). Småslarvig tempning i början där jag gick upp ur sängen och tempade först när jag satt på toa. Men från cd38 så är all tempning ca kl 7 i sängen.

Solklar stegring i temp ju, de andra stegring du haft har ju varit ett skutt en dag bara, här har den ökat successivt under flera dagar. Ingen expert eftersom jag själv inte tempar men det ser ju onekligen lovande ut!
  • Karma91
    WanderChild skrev 2018-08-07 08:45:05 följande:

Nej jag har också läst det, o tidigare har jag bara fått helt blanka test tills för 10 dagar sedan då det började komma lite rosa streck. Bifogar bild på testen nedan, ser ni en stegring? 1/8 tog jag på jobbet men glömde tyvärr testet där o där ligger det kvar än, haha. Tog ett test sen på kvällen men kvällstid verkar jag få överlag lägre styrka, bäst test-tid för mig är runt lunch. Har jobbat hemma men ska till kontoret i morgon så då ska jag få med mig den glömda stickan hem så jag kan se helheten. Inga barn sen innan och detta är första försöket! Ätit p-piller i 16 år!

Jag fick faktisk också väldigt ont kring höger äggledare/äggstock igår när jag gjorde en hastig rörelse, kan ju vara follikeln från ägget som reagerar kanske? Jag tänker mig iaf att eftersom där är fortsatt aktivitet i den sida som släppt iväg ägget så är man kanske lite mer känslig där?

Låter rimligt att man skulle vara känsligare där, jag är övertygad om att jag släppte på höger sida nämligen!

Ser stegringen på stickorna även om den är något diffus.
  • JenniB
    EnBlivandeWestring skrev 2018-08-07 10:18:12 följande:

Ni som slutat på mellanpiller/cerazette/vinelle.... hur länge har ni haft ont i tjejmagen så att säga efter att ni slutat?

Jag hade ont till och från enda tills jag fick första mensen 2 månader efter pillerstoppet.. :/ Det kan alltså hålla på länge men sen är det ju så himla olika från person till person som du säkert redan har läst!
  • JenniB
    WanderChild skrev 2018-08-03 13:23:05 följande:
    Intressant fråga! Har också funderat kring det! ?Standard? har jag uppfattat det som är att man typ byter till spiral eller spruta efter grav men det är kanske bara jag som fått för mig det?

Jag började med p-piller som 14-åring för att få lite ordning på mensen. Hade mens i 7-8 dagar varav 5 dagar väldigt rikligt och ganska mkt värk m.m. Fick cyklo-f o gick o åt 2 stoooora piller 3ggr/dag. Hatade pillerna men åt dem ändå då de hjälpte lite - inte helt lätt som 12-13 åring att svälja så stora piller flera ggr/dag... Kände mig allmänt ofräsch o nere under den veckan. P-pillerna fick ordning på blödningarna och senaste åren har jag ätit ihop kartor för att slippa helt, HATAR verkligen att ha mens! Provade minipiller i 5 veckor men hade mens 4ggr under de veckorna och mådde fruktansvärt dåligt psykiskt (skrämde mig rejält då jag är en väldigt stabil person vanligtvis!) så gick tillbaka till p-piller.

Har märkt att sexlivet blivit bättre sen jag slutade med p-piller vilket är rätt trevligt... men i övrigt har jag inte kännt ngn större skillnad i hur jag mår nu när alla symtom lagt sig.

Tänker att jag ser hur mensen blir i framtiden, blir det som det var förr så hoppar jag på p-piller igen, kan leva med lägre sexlust då kvalitén på livet i övrigt varit så mkt bättre med piller än utan. Andra hormonpreparat kan jag inte tänka mig att prova då jag gärna vill ha makten i mina egna händer att sluta/byta när jag vill, samt att jag med hjälp av dem vet exakt om/när jag kommer få en ev blödning. Vad jag vet finns det inga andra hormonpreparat där man kan styra det(?) Reser en hel del och vill absolut inte blöda under resorna.

I tillägg ser planerna ut som så att det blir ett barn och that?s it! Har inget jättestort barnintresse så barn i plural är inget jag kan se mig med. Så att sluta längre fram är därmed ett icke-problem. Man vet ju så klart inte vad som händer, allt kanske förändras när första kommit, men så säger känslan just nu och har gjort i många år.

Hur tänker du själv?
    Jaha har du hört det? Jag har ingen aning vad man brukar välja efter en graviditet, undrar liksom vad som är bäst och smidigast. 
    Jag förstår att du kan tänka dig att gå tillbaka till samma preventivmedel om du inte ska ha fler barn och inte upplevt någon större skillnad heller, jag däremot vill gärna ha fler barn och är rädd att det kanske till och med tar längre tid nästa gång att få igång mensen igen. Jag trodde aldrig att min kropp påverkades så mycket av hormonerna så jag blev lite chockad när jag väl slutade. Jag upplever också att sexlivet blivit bättre, men däremot har jag fått uppleva fler hormonsvängningar än innan TROR jag. ;)

Jag får väl se sen när det är dags igen och även kolla med någon barnmorska vad hon rekommenderar. Sen finns det ju alltid den här sidan där man snabbt kan få tips och råd ifrån andra :D
  • JenniB
    EnBlivandeWestring skrev 2018-08-03 14:36:08 följande:
    Jag hatar dem och går aldrig mer tillbaka. Slutade först och främst för att jag mådde skiiiiiiiit och inte hade någon sexlust alls (ville inte ens kramas och pussas liksom). Hormonspiralen Mirena har funkat bäst på mig så den blir det nästa gång. Jag hade den i flera år och tog ut den i början på september. 5/10 plussade jag för min son så det tog inte ens 14 dagar innan jag fick äl med den. Min BM sa att personer reagerar någorlunda samma på Mirena som med Vinelle men så verkar det inte alls för mig tyvärr
    Åh sådär vill man verkligen inte ha det när man tar någon form utav ppiller. Vilken tur att spiralen funkade bättre. Har hört även där att folk fått väntat på mensen i flera månader, gud vad jag hatar att det ska vara så olika för alla... Jag har träffat bm som du beskriver, som säger att alla mår bra av just det pillret till exempel men sen slutar det med att man blöder i flera veckor ändå. Jag hoppas att jag lyckas träffa en riktigt bra bm efter min framtida graviditet som verkligen tar sig tid att lyssna, förklara och hitta bästa lösningen för just mig. :)
  • Arpe86
    Linepj skrev 2018-08-07 07:17:48 följande:

Vad trist :( Förstår att du vill komma så snart som möjligt, finns det fler att välja på där du bor?

Jag bor i Sthlm, har tidigare gått på 3 olika mottagningar (för preventivmedel + cellprov) så kollade hos dem först....

Hade sån tur tidigt imorse att det dök upp en tid redan imorgon på morgonen så den bokade jag in mig på direkt!! Förväntar mig dock att det enbart blir inskrivning.

Men jäkligt nervöst är det nu.

Plus att jag fick dra till med en nödlögn på jobbet imorse för att komma in senare imorgon.
  • JenniB
    Arpe86 skrev 2018-08-07 11:13:58 följande:
    Jag bor i Sthlm, har tidigare gått på 3 olika mottagningar (för preventivmedel + cellprov) så kollade hos dem först....

Hade sån tur tidigt imorse att det dök upp en tid redan imorgon på morgonen så den bokade jag in mig på direkt!! Förväntar mig dock att det enbart blir inskrivning.

Men jäkligt nervöst är det nu.

Plus att jag fick dra till med en nödlögn på jobbet imorse för att komma in senare imorgon.
    Så himla roligt, nu har du något att se fram emot :D Hoppas det blir lite mer än bara inskrivningen ;)
  • Arpe86
    Karma91 skrev 2018-08-07 08:36:45 följande:

Själv hade jag väldiga känningar sent igår kväll i flera timmar med stickningar och molvärk, kan vara inbillning eller tarmarna som kändes. Nös dock vid ett tillfälle och fick en förfärlig smärta kring höger äggledare. Ska redan ha haft Äl så gillar inte att det gjorde ont så långt ut mot höger sida. Det är så svårt att inte gå runt och leta symptom, ofta känner man ju massa saker som egentligen inte betyder nått...

Reagerade när du skrev att du nös och det då gjorde ont, har kännt samma ett par tillfällen i sommar främst när jag legat ner och nyst/hostat. Jäklar vad det gjort ont några ggr, lite som en kramp i magen eller värre nästan som ett hugg som går över ganska snabbt. Väldigt obehagligt! Hände senast för någon vecka sedan...aldrig kännt så..
  • Karma91
    Arpe86 skrev 2018-08-07 11:31:58 följande:

Reagerade när du skrev att du nös och det då gjorde ont, har kännt samma ett par tillfällen i sommar främst när jag legat ner och nyst/hostat. Jäklar vad det gjort ont några ggr, lite som en kramp i magen eller värre nästan som ett hugg som går över ganska snabbt. Väldigt obehagligt! Hände senast för någon vecka sedan...aldrig kännt så..

Precis så var det, jag låg ner och så nös jag och det blev ett rejält hugg, gick över snabbt! "Skönt" ändå på ett sätt att nån mer känt så, då kan det ju iaf inte va så farligt ;). Min hjärna vill gärna dra katastrof paralleller
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp