• Missmli

Vi som planerar barn efter pillerstopp

Hej ! Jag slutade med mina mini piller (ceracette) den 13 april och har aktivt försökt vli gravid sen dess . Jag fick min första ägglossning den 27 april (positivt ägglossningstest) och min första mens efter pillerstopp den 8 maj. Sen är jag osäker på om jag haft någon mer ägglossning då alla test Visat negativt och jag inte känt av någon ägglossning :( fick min andra mens idag 7 juni. Att bli gravid känns så långt bort just nu, de känns som de aldrig kommer . Har två barn sen tidigare och har en förlossningskada efter sista barnet. Går massa tankar i huvudet om jag kanske inte kan bli gravid efter skadan eller om de kommer ta super lång tid efter mini pillren. Tänkte kanske att de är fler som försöker bli gravida så kan vi följas åt och stötta varandra ! Jag hoppas så att jag kommer ha en normal ägglossning nästa månad och ha tur att bli gravid med mitt 3 och såna fall sista barn .

• Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp
  • EmmalinneaS

Jag slutade som sagt med cerazette i februari i år och fick mensen igen i april. Trodde endast att den första cykel skulle vara extra lång, 43 dagar. Men nu är jag i min tredje cykel sen pillerstoppet och är på dag 39 och mensen verkar inte riktig inkommande. Tror (hoppas) den kommer om 3-4 dagar. Har tagit ett negativt test för ett par dagar sen. Ska nog ta ett nytt i slutet på nästa vecka om inget skett innan dess.

Tänkte koll om ni också fått längre cyklar efter pillerstopp. Det är så frustrerande att inte veta och har cyklar på över 40 dagar. Känner att det kommer ta lång, lång tid att få ett plus. Men hoppet och drömmen lever starkt vidare.

• medioker
    EmmalinneaS skrev 2018-07-28 21:58:54 följande:

Jag slutade som sagt med cerazette i februari i år och fick mensen igen i april. Trodde endast att den första cykel skulle vara extra lång, 43 dagar. Men nu är jag i min tredje cykel sen pillerstoppet och är på dag 39 och mensen verkar inte riktig inkommande. Tror (hoppas) den kommer om 3-4 dagar. Har tagit ett negativt test för ett par dagar sen. Ska nog ta ett nytt i slutet på nästa vecka om inget skett innan dess.

Tänkte koll om ni också fått längre cyklar efter pillerstopp. Det är så frustrerande att inte veta och har cyklar på över 40 dagar. Känner att det kommer ta lång, lång tid att få ett plus. Men hoppet och drömmen lever starkt vidare.

Slutade med p piller i april, tog 38 dagar innan första mensen kom då, sedan har det legat på 31 dagar och senaste 35 dagar..så det diffar ju lite. Tagit äl test i 2 olika cykler o på den ena hade jag glad gubbe på dag 17 och senaste på dag 22. Nu när vi ska börja försöka på riktigt tänker jag skippa äl test till en början och ligga varannan dag typ :)
  • WanderChild

Är inne på cd37 sedan pillermensen, dvs 41 dagar sedan pillerstopp och började med rosenrot och bidrottninggele igår och hoppas på att det ska ge effekt! Kroppen har i stort sett varit helt tyst i snart en månad. Visst, skönt att slippa mens, men å andra sidan innebär ju det även utebliven äl... Rosenrot ska kunna korta en för lång cykel så jag hoppas att OM där är ngn tendens till att cykeln är på gång så skyndas förloppet förhoppningsvis på lite. Har tagit flera både grav-tester och äl-tester men alla har varit blankt vita!

Ni som haft väldigt långa cykler efter pillestoppet, har ni vetat exakt när äl skett under dessa cykler? Och hur har ni vetat exakt tidpunkt?

• WanderChild

Update! Tog ett äl-test precis o fick ett ljusrosa streck! Har som sagt bara fått tvärblankt tidigare så det känns ändå som ett stort steg i rätt riktning! Min kropp verkar faktiskt börja producera hormoner! När jag sen tänkte efter så har min hud varit väldigt fin sen pillestoppet med bara nån enstaka liten finne vilket visat på avsaknad av hormoner - brukar annars kunna följa min cykel i ansiktet... O även under tiden med piller hade jag lite som poppade upp pga hormonerna i pillerna. Men nu i morse vaknade jag med tre små plitor! (Sjukt att va glad över finnar, haha!)

Vet inte om RR o BDG kan ha effekt så snabbt, tog liksom första dosen igår! Men nånting är förhoppningsvis på gång!

• Arpe86
    WanderChild skrev 2018-07-29 13:14:32 följande:

Update! Tog ett äl-test precis o fick ett ljusrosa streck! Har som sagt bara fått tvärblankt tidigare så det känns ändå som ett stort steg i rätt riktning! Min kropp verkar faktiskt börja producera hormoner! När jag sen tänkte efter så har min hud varit väldigt fin sen pillestoppet med bara nån enstaka liten finne vilket visat på avsaknad av hormoner - brukar annars kunna följa min cykel i ansiktet... O även under tiden med piller hade jag lite som poppade upp pga hormonerna i pillerna. Men nu i morse vaknade jag med tre små plitor! (Sjukt att va glad över finnar, haha!)

Vet inte om RR o BDG kan ha effekt så snabbt, tog liksom första dosen igår! Men nånting är förhoppningsvis på gång!

Tänkte på det där med hormoner och finnar nu när jag läser ditt inlägg. Tycker att jag senaste månaden haft mycket mindre än normalt. Kändes halvbra...Jag körde med äl stickor under juni månad, fick inte till att det blev positivt...tempar med NC sedan i mitten av juni och innan dess enbart fört dagbok över mens-liknande blödningar, flytningar, sex som jag lagt till i efterhand i appen.

Haft lite grav-symptom till och från men som sagt kändes omöjligt med tanke på neg äl-tester mm.

Tog ändå ett RFSU grav test imorse, sambon insisterade. Visade omgående positivt... känns lite märkligt. Ska avvakta och se, hört att digitala test är bra?
  • WanderChild
    Arpe86 skrev 2018-07-30 20:28:30 följande:

Tänkte på det där med hormoner och finnar nu när jag läser ditt inlägg. Tycker att jag senaste månaden haft mycket mindre än normalt. Kändes halvbra...Jag körde med äl stickor under juni månad, fick inte till att det blev positivt...tempar med NC sedan i mitten av juni och innan dess enbart fört dagbok över mens-liknande blödningar, flytningar, sex som jag lagt till i efterhand i appen.

Haft lite grav-symptom till och från men som sagt kändes omöjligt med tanke på neg äl-tester mm.

Tog ändå ett RFSU grav test imorse, sambon insisterade. Visade omgående positivt... känns lite märkligt. Ska avvakta och se, hört att digitala test är bra?

Men oj!! Grattis!! Har du märkt något på tempen senaste tiden som skulle kunna skvallra om att där var något på gång? Vad har du annars haft för symtom? Du får ta ett digitalt test också, de ska visst va väldigt tydliga antingen-eller!
  • Linepj

Jag slutade med cerazette januari i år. Fick första mensen i februari och sen nästa mens i maj. Efter det har jag inte haft någon blödning. Fick positivt på ältest först 11 juli (fick positivt tre dagar i rad) och sen igen 21 juli (denna gång fem dagar i rad). Har ingen aning om bim eller om jag ens ägglossat för det blev så konstigt på ältesterna.. Sabla cerazette, hade jag vetat att kroppen skulle reagera såhär skulle jag aldrig börjat med dom.

• Arpe86
    WanderChild skrev 2018-07-30 21:28:09 följande:

Men oj!! Grattis!! Har du märkt något på tempen senaste tiden som skulle kunna skvallra om att där var något på gång? Vad har du annars haft för symtom? Du får ta ett digitalt test också, de ska visst va väldigt tydliga antingen-eller!

Tack! Jag är dock neutral tills ja har testat igen med digitalt.

Nu har jag bara tempat from mitten av juni men bifogar gärna kurvan. Har lyckats vara sjuk också en period och då har jag inte räknat med tempen. Men kan säga att tempen höll i sig ganska hög när jag började för att sen sjunka aningen.. men fortf hålla sig ganska jämn.

Symptomerna har varit svårtolkade, har läst många som kännt samma bara för att de slutat med cerazette. Symptomerna har kommit och gått. Ömma bröst, svullna bröst, kissnödig, extrem hunger, ingen hunger, trött, sover dåligt 5-6 h, humörsvängningar.

Hela maj hade jag i princip bruna flytningar var och varannan dag, kände mig allmänt i obalans. I början av juni kunde ja tyda en liten blödning vid ett toabesök... har alltså haft svårt att tolka om det varit mens ens.

Negativa ÄL-test i juni vid de 3 ggr ja testat och nu detta känns otroligt.
  • Arpe86

Glömde symptom som uppsvälld mage,trög/lös mage...huvudvärk.

• EnBlivandeWestring

Så ja. Första ÄL-testet sen pillerstopp avklarat. Självklart ingen stegring då jag bara är på cd10 (tror jag då min första mensdag var 22/7 men är inte säker på hur man räknar) och jag brukar ha mellan 28 och 32 dagars cykel. 

Och så fort ägglossningen kommer så hoppas jag att sambon gör mig till världens lyckligaste och säger att vi kör utan gummi för att jobba på nummer 2. Dock tycker han att han måste ha det perfekta jobbet, körkort och bil, vara skuldfri och ha hus först även om han vet att min kropp och psyke ber om ett barn till. Kan inte riktigt hantera ångesten av att inte få ha ett syskon nära i åldern med sonen. 

Kärlek till er
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp