Ska Sverige ta efter Danmark och införa burkaförbud?
"Beslutet i danska Folketinget om burkaförbud togs med stor majoritet ? 75 mot 30 röster. Dansk Folkeparti, De Konservative, Socialdemokraterna och Venstre röstade alla för".
Nyheteridag
"Beslutet i danska Folketinget om burkaförbud togs med stor majoritet ? 75 mot 30 röster. Dansk Folkeparti, De Konservative, Socialdemokraterna och Venstre röstade alla för".
Nyheteridag
Ja. Maskeringsförbud i det offentliga rummet är en viktig såkerhetsfråga som det borde vara nolltolerans på.
Jag tror också att lagstiftning är rätt väg att gå ur kvinnorättsperpektiv. Att påverka attityder och traditioner tar generationer (Ändå är jag förvånad över att man väljer att bo i Sverige och inte ett muslimskt land om religionen är en sådan prioritet i livet) medan en lag helt enkelt inte möjliggör för en person att helt gömma sig (Burka är alltså heltäckande klädsel med ett finmaskigt nät för ansiktet) i det offentliga rummet.
Ja. Maskeringsförbud i det offentliga rummet är en viktig såkerhetsfråga som det borde vara nolltolerans på.
Jag tror också att lagstiftning är rätt väg att gå ur kvinnorättsperpektiv. Att påverka attityder och traditioner tar generationer (Ändå är jag förvånad över att man väljer att bo i Sverige och inte ett muslimskt land om religionen är en sådan prioritet i livet) medan en lag helt enkelt inte möjliggör för en person att helt gömma sig (Burka är alltså heltäckande klädsel med ett finmaskigt nät för ansiktet) i det offentliga rummet.
Säkerhet, hur?
Hur många människor med brottsligt uppsåt kommer att bry sig om en maskeringslag, tror du?
Säkerhet, hur?
Hur många människor med brottsligt uppsåt kommer att bry sig om en maskeringslag, tror du?
Säkerhet, hur?
Vad är det du vill ha sagt? Att det är slampigt eller dåligt om kvinnor vill klä sig lätt? Lägger du samma värderingar i män som är lättklädda? "Gå runt och se ut som en prostituerad". Jag är inte alls förvånad att du och de med sämst kvinnosyn är de som tycker att burkaförbud är dåligt. Du kanske är muslim själv?
Annars så läs på lite om koranen och islam, prata med muslimer varför de täcker sig.. Så kanske du får en lite annan bild för nu låter det som du bara hittar på saker själv.
Burka, slöja m.m är till för att kvinnan ska täcka sig dvs öron, hals, hår, bar hud etc. De ska "klä ned sig" så de inte ska väcka begär hos män. Det är alltså kvinnan som ska täcka sig för att inte få män efter sig, och inte tvärtom männen som ska ge fan i tjejer oavsett hur hon är klädd. Vad sänder det här ut för signaler i samhället? Med pojkar/män som växer upp med de föreställningarna? Att alla kvinnor som är lättklädda är bara att ta för sig av!?
Det är en helt skev bild att man skulle vara mer "värdig" eller liknande för att man täcker sig. Det är värderingar som inte platsar i Sverige.
Varför skulle det vara ok att bära burka när ingen annan får mask offentligt?
Jag vill vända på frågan. Får kvinnor gå topless i muslimska länder? Om inte.
Varför ska då muslimska kvinnor få bära burka.
Den dagen muslimerna säger ja ni får gå topless den dagen kommer jag säga ok ni får burka här. Ge och ta principen. Eller så får man tillämpa ta seden dit du kommer.
Varför skulle det vara ok att bära burka när ingen annan får mask offentligt?
Jag vill vända på frågan. Får kvinnor gå topless i muslimska länder? Om inte.
Varför ska då muslimska kvinnor få bära burka.
Den dagen muslimerna säger ja ni får gå topless den dagen kommer jag säga ok ni får burka här. Ge och ta principen. Eller så får man tillämpa ta seden dit du kommer.