Ska Sverige ta efter Danmark och införa burkaförbud?
"Beslutet i danska Folketinget om burkaförbud togs med stor majoritet ? 75 mot 30 röster. Dansk Folkeparti, De Konservative, Socialdemokraterna och Venstre röstade alla för".
Nyheteridag
"Beslutet i danska Folketinget om burkaförbud togs med stor majoritet ? 75 mot 30 röster. Dansk Folkeparti, De Konservative, Socialdemokraterna och Venstre röstade alla för".
Nyheteridag
Det finns en anledning till att det är olagligt att Köpa sex, men inte att sälja, att det är olagligt att misshandla, men inte att bli misshandlad.
Lagen skall skydda människor och särskilt utsatta grupper.
Jag tycker att det vore vansinnigt och sorgligt om en kvinna som redan lever i förtryck dessutom skall ses som en brottsling av den stat som egentligen borde stå upp för henne och hennes rättigheter.
För att då inte tala om frihet att utöva sin religion, att uttrycka sig och att klä sig som man vill.
Du menar alltså att du som bestämt dig För att kritisera islam är helt opartisk och inte har tagit ställning i frågan? Jag tycker att du uttrycker dig rätt bestämt.
Det finns en anledning till att det är olagligt att Köpa sex, men inte att sälja, att det är olagligt att misshandla, men inte att bli misshandlad.
Lagen skall skydda människor och särskilt utsatta grupper.
Jag tycker att det vore vansinnigt och sorgligt om en kvinna som redan lever i förtryck dessutom skall ses som en brottsling av den stat som egentligen borde stå upp för henne och hennes rättigheter.
För att då inte tala om frihet att utöva sin religion, att uttrycka sig och att klä sig som man vill.
Varför försöker du trycka till de människor du diskuterar med hela tiden?
Jag ifrågasätter hejvilt här; framför allt ifrågasätter jag hur en lag som fördömer människor som gjort ett val (eller inte, och då är det ännu värre!) att bära en viss klädsel ska hjälpa dem som faktiskt lever under förtryck.
Det som behövs, i min åsikt, är mer krut på integration så att de kvinnor som lever under förtryck får synas och höras och så att nästa generation får veta att de faktiskt Har ett val. Så att männen får begripa att det inte finns någon skam i en fru eller syster eller dotter som väljer bort traditionell klädsel.
Tror du verkligen att tvång och lagar riktade mot de utsatta är rätt väg att gå där?
Religion är ett jäkla åbäke i de allra flesta former. Islam låter illa nu, kristendomen var RIKTIGT illa för inte alltför länge sedan... men det är inte att folk är religiösa som är problemet och det är inte berövandet av rättigheter som är lösningen. Tror och tycker jag, då.
Självklart finns det kvinnor som bär en burka frivilligt, och jag är fullt medveten om symboliken - varför de bär den. Det innebär inte att jag vill göra dem till brottslingar.
Japp, en kvinna som blir misshandlad Väljer ofta att stanna kvar... det är fruktansvärt, men vuxna, myndiga människor måste få ha ett val. När vi börjar lagstifta för att begränsa oskyldiga människors frihet går vi åt fel håll.
Hur ska en förtryckt kvinna våga vända sig till någon för att få hjälp när det hon gör, de kläder hon bär, gör henne till en paria och lagbrytare?
Tror du verkligen att männen som vill tvinga sina fruar och döttrar att bära burka kommer att behandla dem med mer respekt i hemmet för att lagen säger att kvinnor måste blotta hår och hud när de går ut?
Jag tar del av din bild, men ifrågasätter den. Vad ville du med tråden om du inte vill ha en diskussion med någon som tycker motsatsen? Varför är det så viktigt för dig att jag gnatar på en specifik religion när det finns helt sunda och runda och fina muslimer också som har jättefina förhållanden, och när det finns kristna och mormoner och allsköns som förtrycker kvinnor.
Samtyckeslagen är för övrigt ett fantastiskt initiativ! Den skyddar den som är utsatt, precis som lagar ska.
Hur försöker jag trycka till dig? Jag har inte kommit med en enda kommentar om hur mycket du vet, eller kan, eller var du kommer ifrån. Det enda jag sagt är att du uttrycker dig otrevligt ibland, och det är sant. Svart på vitt. Och du verkar mer intresserad av att diskutera MIG än sakämnet. ;)
Hur som helst - det går inte att komma ifrån att en lag kommer drabba de som är mest utsatta, hårdast. Den kommer inte att beröra förtryckarna alls.
De kvinnor som är såpass fria att de kan välja att ta av sin hijab och burka gör det kanske motvilligt, men med en axelryckning. Det är inte den målgrupp man vill hjälpa. Den målgrupp man vill åt kommer med största sannolikhet att må ännu sämre
Varför diskuterar vi inte en lösning runt männen som förtrycker istället? Stärk och lyft kvinnorna så att de så småningom kan Välja att ta av sin täckande klädsel.
Jag tänker att om vi underlättar för människor att ta kontakt med myndigheter och känner sig trygga med det, kommer nästa generation att må bättre och bättre. Att skapa stigma och MER utanförskap känns inte som rätt väg att gå.
Så jobbigt det är att "diskutera" med folk som helt saknar kunskap och sedan bygger sina argument på fantasier. Sen lite upprepningar och utebliven självinsikt på det, så har man en standard-familjelivare..
Läs på eller uttala er annars inte om ämnet som ni vore allvetare.
Är inte det självklart att man inte talar om sånt man inte vet något om? Isåfall läser man på innan man uttalar sig.