• Slegnirp

Ska Sverige ta efter Danmark och införa burkaförbud?

För att förtydliga: Det är alltså inte förbud mot hijab (täcka hår och axlar) utan förbud mot burka (allt täcks) och förbudet gäller offentliga platser, inte när du är hemma. Det är samma anledning som att man inte får gå runt i en rånarluva på stan. Om man är bara lite rationell så ser man att det är ett framsteg av danskarna.

• Slegnirp
    Anonym (Cross) skrev 2018-06-14 05:29:06 följande:

Egentligen spelar det inte någon roll, hur ofta ser man en kvinna i burka?

Och, OM man nu skulle få se en burkaklädd person. Hur vet man att det är en kvinna?

Personligen har jag sett en burkamänniska en gång.

Det hör INTE hemma här men alltså, allvarligt?

Jag har inget mot ett förbud, men i dagsläget känns det överdrivet. 

Burkaförbudet gäller naturligtvis även för män.

Ser man något som kan komma att bli ett problem så är det bra att agera innan det blir ett.
  • Slegnirp

Varför skulle det vara ok att bära burka när ingen annan får mask offentligt?

• Slegnirp
    Anonym (Sandra) skrev 2018-06-15 11:35:04 följande:

Du får ha munskydd och keps eller hur? Eller halsduk och mössa? Det finns ingen lag mot detta. Lösskägg och bandana är också fullt lagligt.

Inget av det du nämnde är heltäckande. Det finns lag om maskering på offentliga platser i Sverige. Jag får tex inte gå med rånarluva på stan. Poängen är att det ska gå att identifiera en person. Går jag med halsduk och mössa garn polisen rätt att stoppa mig och begära att jag tar av mig det för identifikation.
Svar på tråden Ska Sverige ta efter Danmark och införa burkaförbud?