Ska Sverige ta efter Danmark och införa burkaförbud?
"Beslutet i danska Folketinget om burkaförbud togs med stor majoritet ? 75 mot 30 röster. Dansk Folkeparti, De Konservative, Socialdemokraterna och Venstre röstade alla för".
Nyheteridag
"Beslutet i danska Folketinget om burkaförbud togs med stor majoritet ? 75 mot 30 röster. Dansk Folkeparti, De Konservative, Socialdemokraterna och Venstre röstade alla för".
Nyheteridag
Nu undrar jag om du skojar?
Det är inte enligt mig som kristna inte får ha flera gudar, det är kristendomen själv som har det som grund. Det är en monoteistisk religion. Inte mitt påhitt, även om du tror det.
Samma sak med islam. Är detta verkligen en nyhet för dig? Varför tror du att jag bestämt dessa saker?
Enligt mig skulle kristna få ha hur många gudar de vill. Men att vara kristen innebär vissa saker, även om väldigt mycket inom religionen sedan är tolkningar. Samma sak med islam.
Så en person som är född in i en religion som tror på annat är då inte t ex kristen längre? Eller en muslim som tror på jesus är inte muslim längre? Eller personer som konverterar utan tro är inte muslimer t ex även fast de konverterat? En person som lever sitt liv muslimsk men inte tror på det är inte muslim? Plus tusen andra exempel... Och det här är "fakta" enligt dig (saknar källa däremot).
Och ja, jag fattar att religioner kan ha en miljon regler och grunder (har gjort det hela tiden) men det du inte fattar själv är att hur det fungerar i praktiken skiljer sig från själva religionen.
Vet inte vad som gör det svårt för dig att se att det finns en skillnad i detta?
Precis. En muslim som inte tror är inte muslim. I religiös bemärkelse.
En muslim kan tro på Jesus, men den kan inte tro att Jesus är Gud eller Guds son. Det ingår inte i islam hur islam än tolkas.
Att födas in i kristendomen gör inte en person kristen, helt rätt.
De kan på sin höjd vara kulturellt muslimsk eller kristen. Det kan även jag vara om jag vill, då det inte har med tro att göra.
Den* distinktionen
I religiös bemärkelse? I din bemärkelse. Du kan inte ändra det helt plötsligt.
Jaja men det finns kristna, muslimer, judar etc som tror på annat och de finns oavsett om du accepterar dem och deras tro eller inte. (Eller som tom inte tror på nåt!). I din värld existerar de inte. Men i den riktiga världen, där jag befinner mig, där existerar dom.
Jaha "kulturell" muslim. Vi har inte gjort de än distinktionen utan vi pratar om alla. Men oavsett är det ju då fortf en muslim. Du säger alltså emot dig själv. Tack för att du bekräftar att jag har rätt.
Vi får nog enas om att tycka olika, helt enkelt.
Då slipper vi förstöra tråden för andra.
Tack för fighten, det var ändå lite roande.
Jag accepterar deras rätt att ha sin tro.
Jag accepterar inte automatiskt folks tro, det vore idiotiskt. Jag accepterar t.ex. inte IS.
Sådant får stå för dig.
Jag har gjort en distinktion, jag har klargjort hela tiden att jag pratar om religion och religiös tro. Att folk hävdar att de är kristen för att resten av familjen är det, fastän de själva inte tror, de är naturligtvis inte kristna. Kristendomen och islam är religioner, om man lever i dessa, men inte delar tron, då är man inte religiöst troende.
*Jag accepterar att isis tycker som de gör, det betyder inte att jag tycker som de gör. Förstår du skillnaden? (Troligtvis inte..).
Vi får nog enas om att tycka olika, helt enkelt.
Då slipper vi förstöra tråden för andra.
Tack för fighten, det var ändå lite roande.
Fast det gör du ju inte. Du säger att de inte är t ex kristna då ju. Vilket är extremt diskriminerande. Isis t ex dödar ju folk som de anser inte är muslimska enligt deran villkor.. Utifrån deras tolkning. Varenda religion består av extremt mycket regler, motsägelser etc så det finns inte en definitiv tolkning. Vissa kallar sig kristna trots att de inte ens är praktiserande. Vissa praktiserar trots att de inte ens tror.
Det du försöker göra är att bestämma vad andra har rött atr definiera sig som och inte. Notera att jag nu säger "sig" och alltså pratar om deras religiösa övertygelser och inte om religionen..
Att "acceptera folks tro" är ju inte samma som att acceptera att folk har en tro. Det är två helt skilda saker. Men att separera saker ifrån varann verkar inte vara din starkaste sida. Jag accepterar att isis tycker som de gör, det betyder inte att jag varken tycker som de gör. Förstår du skillnaden? (Troligtvis inte..).
Som jag alltså sagt hela tiden. En kristen kan tro på Oden eller något annat, precis som en muslim kan tro på jesus som Guds son ellet liknande. Enligt vissa muslimer och kristna och andra människor, och enligt dig, så är de inte muslimer. Medan enligt andra så är de muslimer, kristna etc. Exakt det jag sagt hela tiden..Att vi tycker olika. Att du behöver acceptera det.
50 inlägg senare så börjar det sjunka in... Bättre sent än aldrig.
Obs! Religion och religiös tro är två olika saker.
Jo de är kristna då. Inte enligt dig nej. Men enligt de själva och enligt många andra. Det är där vi tycker olika. Men du har hävdat att du säger "fakta" och jag har fel. När istället båda existerar. Det är du själv som alltså haft fel när du sagt att det är fakta.