Ska Sverige ta efter Danmark och införa burkaförbud?
"Beslutet i danska Folketinget om burkaförbud togs med stor majoritet ? 75 mot 30 röster. Dansk Folkeparti, De Konservative, Socialdemokraterna och Venstre röstade alla för".
Nyheteridag
"Beslutet i danska Folketinget om burkaförbud togs med stor majoritet ? 75 mot 30 röster. Dansk Folkeparti, De Konservative, Socialdemokraterna och Venstre röstade alla för".
Nyheteridag
Som svar på TS fråga, ja, det tycker jag.
Detta är inte viktigt för trådens ämne öht.
Varför kan du inte hålla med om att det finns saker som ingår i kristendomen, islam, hinduism o.s.v. som definierar dessa religioner?
Ja, en person kan bestämma vad som ska ingå i deras tro. Men en person kan inte bestämma vad kristendom är, helt och hållet. Det finns vissa saker som definierar kristendom. Och det är fakta. Annars skulle vi inte ens ha namn på de olika religionerna.
Om du googlar så ser du att det finns skillnader på religionerna, oavsett hur de tolkas.
Och ja, självklart går det att vara kristen utan att ta till alla delar av religionen. Men det finns vissa saker som måste vara med.
Jag har sagt exakt samma sak i flera inlägg, ändå säger du att jag ändrar mig???
Som svar på TS fråga, ja, det tycker jag.
Skillnaden är att din inställning är att en person tro utgår från religionen medan jag framhåller att en persons tro utgår från den själv.
Ska jag säga att jag håller med dig fast att jag inte gör det? Du klarar alltså inte alls av att acceptera att jag och du kanske ser på det här olika? Såklart det finns saker som kännetecknar olika religioner men är det samma som att det definierar en persons individuella tro?
Håll isär religionen med den troende och dennes privata tro.
Har frågat dig innan, vad måste vara med i respektive religion för att du ska räknas som en troende då? Vad händer om just den saken inte finns med men 1000 andra saker?
Om du ska bli så frustrerad så föreslår jag att du slutar diskutera med mig. Ingen tvingar dig att skriva väl?
Enligt mig handlar det inte om hur man ser på det. Det var därför jag tog upp andra exempel.
Enligt mig kan man inte se olika på om Oslo ligger i Sverige eller Norge. Det är inte något som har med åsikter att göra enligt mig. Där finns ett tydligt svar, som dessutom går att demonstrera.
Samma med religion. Det finns saker som definierar olika religioner. Det är fakta. Inom dessa religioner kan det sedan finnas tusentals olika tolkningar. Där kommer ens egna tro och åsikter in.
Inom kristendomen måste man tro att det finns bara en Gud och att Jesus är hans son.
Inom islam måste man tro på Allah och att Muhammed är hans profet.
Finns inte dessa saker med så är man inte kristen eller muslim. Det är fakta, och inget som har med åsikt och tolkning att göra.
Uppenbarligen tolkar du och jag religioner olika och det gör att vi ser på det olika. Så när du säger att ditt sätt att se på saken är "fakta" så är det inte fakta, utan din egna tolkning av vad du tycker är "fakta". Jag och min tolkning bevisar ju att din fakta inte är fakta.
Ja men ditt exempel med att Oslo ligger i Sverige är ju bara dumt. Fakta är att det är två olika geografiska platser och den person som hävdar att Oslo faktiskt ligger i Sverige är bara blåst.
Religioner däremot är inte bestämda och det är inte fakta. Oftast är en tro ett ihopkok av en massa olika tolkningar. Oftast säger till och med religionen ihop sig själv. Typ; du får inte aga din fru och i en annan del; aga din fru.
Ja inom religioner finns det olika bud, regler och måsten. Till exempel att en kvinna som begår äktenskapsbrott ska stenas eller att den som tror på andra gudar gör fel. Men det är fortfarande upp till individen att bestämma över sin egna tro och hur de tolkar det.
Så jag håller helt enkelt inte med dig.
Uppenbarligen tolkar du och jag religioner olika och det gör att vi ser på det olika. Så när du säger att ditt sätt att se på saken är "fakta" så är det inte fakta, utan din egna tolkning av vad du tycker är "fakta". Jag och min tolkning bevisar ju att din fakta inte är fakta.
För att förenkla AnnaSophia; är en person kristen eller muslim oavsett enbart för att den påstår så, eller måste det finnas något som stöder påståendet?
Kan en muslim alltså tro vad som helst, eller måste den utgå från några grunder, s.k. fakta som definierar religionen? Kan en muslim säga att Allah inte finns och att den tror på Oden och Zeus, t.ex?
Eller finns det ändå något som definierar vad en muslim är? En grund, som inte har med tolkning att göra? Jag anser att dessa grunder finns, och jag har belägg som stöder detta.
Men för att vara kristen måste du utgå från en grund, sedan kommer tolkningarna.
För att vara muslim måste du utgå från en grund, sedan kommer tolkningarna.
Grunden är faktan som definierar religionerna. Håller du inte med om att det finns olika religioner? Varför finns det olika religioner om det inte finns några grunder?
Mitt exempel om Oslo är för att visa att man kan tycka vad man vill om Oslo, men man kan inte tycka var det ligger. Där finns ett svar.
Man kan tolka islam hur man vill, men för att kalla sig muslim måste man utgå från vissa saker.