Ska Sverige ta efter Danmark och införa burkaförbud?
"Beslutet i danska Folketinget om burkaförbud togs med stor majoritet ? 75 mot 30 röster. Dansk Folkeparti, De Konservative, Socialdemokraterna och Venstre röstade alla för".
Nyheteridag
"Beslutet i danska Folketinget om burkaförbud togs med stor majoritet ? 75 mot 30 röster. Dansk Folkeparti, De Konservative, Socialdemokraterna och Venstre röstade alla för".
Nyheteridag
Det är fakta att det finns skillnader mellan religionerna. Frågan är varför du inte anser det?
En kristen kan alltså inte tro vad som helst. Inte heller en muslim. Däremot kan de tolka SIN religion olika. Men det är en helt annan sak, och inget jag förnekat.
För att förenkla AnnaSophia; är en person kristen eller muslim oavsett enbart för att den påstår så, eller måste det finnas något som stöder påståendet?
Kan en muslim alltså tro vad som helst, eller måste den utgå från några grunder, s.k. fakta som definierar religionen? Kan en muslim säga att Allah inte finns och att den tror på Oden och Zeus, t.ex?
Eller finns det ändå något som definierar vad en muslim är? En grund, som inte har med tolkning att göra? Jag anser att dessa grunder finns, och jag har belägg som stöder detta.
Måste man verkligen det? Utgå från en grund? Barn t ex kan ju födas in i religioner. Andra tvingas till att leva efter en viss religion.
Ja det finns olika religioner men är inte det vi diskuterar utan personers egna tro. Finns ju många som ifrågasätter just det och menar att alla religioner egentligen har samma Gud. Alltså både som kristna, judar, muslimer och andra troende har.
Ja du kan inte "tycka" var Oslo ligger efter det är fakta. Med religioner kan du "tycka" saker eftersom det inte är fakta.
Är det du som bestämmer det? Att man måste utgå från vissa saker för att kalla sig troende? En tro är ju individuell.
Är en person kristen eller muslim för att någon annan påstår så?
Det är som sagt upp till den enskilda individen att avgöra det.
Spelar ingen roll om alla har samma Gud. Det finns ändå saker som skiljer religioner åt, och som inte har med tolkning att göra.
Nej, man måste inte utgå från vissa saker för att kalla sig troende, för tusende gången. Däremot måste man utgå från vissa saker om man vill kalla sig muslim, kristen eller vad det nu är.
Och nej, man kan inte tycka vissa saker om religion. Jag kan inte tycka att kristendomen går ut på att läsa koranen och dyrka Oden, t.ex. Det är ett faktafel om kristendomen. Håller du inte med? Och nej, detta är det inte jag som bestämt. Det är heller inte min tolkning, då det finns fakta om vad kristendomen är.
Att du inte förstår att det finns fakta OM religioner är ganska häpnadsväckande.
Nu är jag trött på att upprepa samma sak om och om igen.
Vi kanske ska enas om att jag anser att det finns olika religioner och att du inte gör det?
Ja och de delarna kan en person plocka från respektive religion.
Alltså tolkningarna för när en person anses vara exempelvis kristen är också olika. Det är inget bestämt.
Såklart att du kan ha flera religiösa övertygelser samtidigt, om du vill det.
Nu pratade jag inte om religionen utan om tron, håll isär det som sagt.
Fakta om religioner är inte samma sak som att religioner är fakta.
Förstår att det är tröttsamt att inte hålla koll på vad vi diskuterar.
Religioner finns och är olika men det utgår som sagt från individen.
Att religioner är fakta är inte något jag ens varit i närheten av att påstå, så det förstår jag inte alls varför du tar upp.
Däremot finns det fakta OM religioner, saker som måste ingå för att kunna kalla sig tillhöra en viss religion. Det är det enda jag påstått, att det finns en grund.
Tillhör man en monoteistisk religion så kan man inte tro på flera gudar, tex.
Vi diskuterar inte religionen utan tron. Särskilj.
Det finns en grund, men det är inte samma som att den måste ingå i individens tro. Det är individuellt.
Jo det kan man, om man vill och beroende på hur man tolkar. Det är inte upp till dig att bestämma det.
Vi diskuterar inte religionen utan tron. Särskilj.
Det finns en grund, men det är inte samma som att den måste ingå i individens tro. Det är individuellt.
Jo det kan man, om man vill och beroende på hur man tolkar. Det är inte upp till dig att bestämma det.
Nej, vi diskuterar religionstillhörighet. Återigen så är det inte jag som bestämt vad som ingår i de olika religionerna. Det finns saker som definierar olika religioner, och som inte har med tolkning att göra. Om du talar om något annat så förstår jag inte ens varför du citerar mig hela tiden?
Så sluta tjafsa om annat när du citerar mig, då du angriper saker jag inte påstått.