• Emhy89

BF Februari 2019

Hallå alla februari 2019-mammor och grattis till alla fina plus!

Jag hittade ingen BF Februari 2019-tråd så jag tänkte att jag startar en :) 

Välkomna!{#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden BF Februari 2019
  • Liten 2018
    Emhy89 skrev 2018-09-11 13:21:58 följande:

Åååh så roligt! Har du en känsla av vad det kan vara då?

Vi har redan bestämt, han ska heta Arthur :)

Känsla är tjej... En Alva eller Alvin tänker vi. Men Arthur va fint.
  • Liten 2018

Var till läkaren idag, stod inte ut med foglossningen längre. Har varit till sjukgymnasten fått TNS och övningar. Går med fogbälte å sitter på en sittkil på jobbet. Alternera stå med matta och sitta men nä, de är olidligt å vara igång minst 8h på jobbet. Så, det blev sjukskrivning 50% till BF. Han ville mer men jag vill ju inte bara vara hemma. Ska försöka hålla ut ett tag till. Hoppas ni andra klarar er

• LeyasMamma
    Sams skrev 2018-09-10 23:02:26 följande:

Jag har börjat få ganska rejäl molvärk som kommer lite då och då, vet inte om det är sammandragningar eller växtvärk då det är första barnet. Däremot såg bm redan vid KUB att jag hade sammandragning var då i v. 11+, nu är jag i v. 15+.

Kanske hänger ihop med sammandragningarna? Vid sammandragningar så blir ju livmodern spänd. Men det ska ju inte göra ont, däremot om man har mycket sammandragningar så bör man kolla upp så man inte har uvi, för det kan visa sig så.
    Corneliass skrev 2018-09-11 06:31:41 följande:

Hur känns sammandragningar? Är mitt första barn så allt är helt nytt för mig :) 

Som tidigare nämnt så blir livmodern spänd och hård, för att sedan försvinna igen om man vilar:) och det ska inte göra ont, men kan vara lite obehagligt.
    Gerbera79 skrev 2018-09-11 08:35:50 följande:

Någon mer än jag som har sammandragningar redan? Är i v16+5 nu.

Jag har lite då och då :( Går in i v 20 idag. Har haft en jättejobbig graviditet med blödningar, illamående, krångel med sköldkörteln och nu lågt sittande moderkaka. Försöker tänka positivt, jag är ju så lycklig över vårt lilla mirakel i magen, men oron äter upp mig...

Men vilken tuff start! Förstår att det är svårt att släppa oron. Själv har jag lite svårt att ta till mig mina graviditeter i börja. Efter att jag fick ett sent MF pga infektion och vattenavgiften mellan mina 2 barn, så oron hänger i även om man försöker att inte tänka på det. Förra graviditeten kunde jag inte slappna av och ta till mig det alls förens ca v25.
    Liten 2018 skrev 2018-09-11 09:08:08 följande:

Magen drar liksom ihop sig och blir hård i några sekunder.

Mitt tredje å jag kan få som kramp långt ner ibland, V 17 nu. Gör ont å obehagligt innan det sen släpper. Livmodern som tränar sig. Bara det inte blöder eller blir regelbundet så är jag lugn. Men tar det absolut lugnt när det händer.[/quote]

Får likadant! Men bad om en extra kontroll nu då jag har lite besvär med både huvudvärk, sammandragningar och mindre trevliga flytningar. Har haft problem med infektioner och gbs tidigare graviditeter och vill inte riskera ett sent MF igen så bättre att ta en extra kontroll :)
  • LeyasMamma
    Liten 2018 skrev 2018-09-11 16:39:00 följande:

Var till läkaren idag, stod inte ut med foglossningen längre. Har varit till sjukgymnasten fått TNS och övningar. Går med fogbälte å sitter på en sittkil på jobbet. Alternera stå med matta och sitta men nä, de är olidligt å vara igång minst 8h på jobbet. Så, det blev sjukskrivning 50% till BF. Han ville mer men jag vill ju inte bara vara hemma. Ska försöka hålla ut ett tag till. Hoppas ni andra klarar er

Detta med foglossning är inte nådigt när man väl för problem, jag har som tur är bara haft lättare foglossning mina graviditeter, men bälte hjälpte mig mycket. Och att tänka mig mycket för hur jag rör mig, inte ta för långa steg, dubbelgrepps upp i trappan osv. Har just nu mest ont i främre fogen men känner av dom bakre på kvällen.
  • Sams
    LeyasMamma skrev 2018-09-11 18:31:37 följande:
    Kanske hänger ihop med sammandragningarna? Vid sammandragningar så blir ju livmodern spänd. Men det ska ju inte göra ont, däremot om man har mycket sammandragningar så bör man kolla upp så man inte har uvi, för det kan visa sig så.
    Corneliass skrev 2018-09-11 06:31:41 följande:

Hur känns sammandragningar? Är mitt första barn så allt är helt nytt för mig :) 

Förmodligen är det en kombination av de båda jag känner. I nuläget känns det som att det kan vara en del växtvärk jag har. Har ingen synlig mage än så det är på tiden att den börjar växa lite snart . Känner att det ofta kommer när jag är stressad eller strax efter när jag har fått möjlighet att vila en stund. 

Fick lyssna på hjärtljuden idag för första gången så det känns ändå som att allt är som det ska där inne. Även alla mina blodvärden ser bra ut och i nuläget har jag inga krämpor så jag känner verkligen att jag har en lätt graviditet
  • Liten 2018
    LeyasMamma skrev 2018-09-11 18:34:17 följande:

Detta med foglossning är inte nådigt när man väl för problem, jag har som tur är bara haft lättare foglossning mina graviditeter, men bälte hjälpte mig mycket. Och att tänka mig mycket för hur jag rör mig, inte ta för långa steg, dubbelgrepps upp i trappan osv. Har just nu mest ont i främre fogen men känner av dom bakre på kvällen.

Tredje graviditeten med samma symtom. Blir inte bättre för varje gång har jag märkt. Helt sjukskriven från V 18 förra graviditet. Som du säger, tänka sig för underlättar. Kan liksom inte göra annat. Sista graviditeten vart det kryckor mot slutet. Hoppas kunna jobba 50% så länge det går. Men kroppen bestämmer ju detta åt mig. Inatt sov jag inge bra, ont att vända sig å vaknade då. Helt otroligt vad kroppen gör å ställer om. Blir ju bra sen när liten kommer.
  • BellaKH

Hej!
    Nu var det ett tag sen jag tittade in i tråden, det ser ut att ha tillkommit en hel del graviditeter :) Vad kul! 

Nu är jag i v17 och vi har RUL inbokat om två veckor den 28/9 - så spännande att få se den lilla tjejen igen! Men jag tycker fortfarande februari känns oändligt långt borta... Hur känner ni?

30/1 Crazzy, 2a barnet 

30/1 Mrsmalin, 1:a barnet

1/2 - Backenmii, 3e barnet 

2/2 - Emhy89, 3:e barnet 

2/2 - Sorkis, första barnet! 

2/2 - MR8692, första barnet 

3/2 - längtan så stor, tredje barnet 

5/2 - Gerbera79, andra barnet 

6/2 - Stor grön drake, tredje barnet 

9/2 - Idahen, andra barnet 

15/2 - Farsta2014, tredje barnet

16/2 Corneliass, första barnet 

19/2 - Lillatrollet85, första barnet 

20/2 - LeyasMamma, tredje barnet

24/2 - Liten 2018, tredje barnet 

25/2 - BellaKH, första barnet

27/2 - Sams, första barnet 

28/2 - emma9090, första barnet

• Shutterbug

30/1 Crazzy, 2a barnet 

30/1 Mrsmalin, 1:a barnet

1/2 - Backenmii, 3e barnet 

2/2 - Emhy89, 3:e barnet 

2/2 - Sorkis, första barnet! 

2/2 - MR8692, första barnet 

3/2 - längtan så stor, tredje barnet 

5/2 - Gerbera79, andra barnet 

6/2 - Stor grön drake, tredje barnet 

6/2 - Shutterbug, andra barnet

9/2 - Idahen, andra barnet 

15/2 - Farsta2014, tredje barnet

16/2 Corneliass, första barnet 

19/2 - Lillatrollet85, första barnet 

20/2 - LeyasMamma, tredje barnet

24/2 - Liten 2018, tredje barnet 

25/2 - BellaKH, första barnet

27/2 - Sams, första barnet 

28/2 - emma9090, första barnet

• Sams
    BellaKH skrev 2018-09-12 07:28:11 följande:

Hej!
    Nu var det ett tag sen jag tittade in i tråden, det ser ut att ha tillkommit en hel del graviditeter :) Vad kul! 

Nu är jag i v17 och vi har RUL inbokat om två veckor den 28/9 - så spännande att få se den lilla tjejen igen! Men jag tycker fortfarande februari känns oändligt långt borta... Hur känner ni?

Känner samma som dig där. Februari är otroligt långt fram. Samtidigt tycker jag att tiden går alldeles för fort. Jag väntar på att få tid till RUL i början på oktober sen kommer jag ju inte få se en lille krabaten förrän den kommer ut. Vill ni vet kön? Jag har jättesvårt att bestämma mig. Är så nyfiken men vill samtidigt inte att andra ska veta så då är det lättare att jag själv inte vet, så jag inte försäger mig .
  • LeyasMamma
    Sams skrev 2018-09-11 19:45:22 följande:

Förmodligen är det en kombination av de båda jag känner. I nuläget känns det som att det kan vara en del växtvärk jag har. Har ingen synlig mage än så det är på tiden att den börjar växa lite snart . Känner att det ofta kommer när jag är stressad eller strax efter när jag har fått möjlighet att vila en stund. 

Fick lyssna på hjärtljuden idag för första gången så det känns ändå som att allt är som det ska där inne. Även alla mina blodvärden ser bra ut och i nuläget har jag inga krämpor så jag känner verkligen att jag har en lätt graviditet

Va härligt att få lyssna på hjärtljud osv! :) jag får inte göra det förens i v25 så är ett par veckor kvar ;)

För mig har min mage inte synts direkt förens efter v 20 men denna gången upplever jag själv att de syns redan när jag står upp men inte när jag ligger. Misstänker att magmusklerna är så töjda efter 2 fulla graviditeter och dessa 2 sista graviditeter relativt tätt ????
    Liten 2018 skrev 2018-09-11 19:53:43 följande:

Tredje graviditeten med samma symtom. Blir inte bättre för varje gång har jag märkt. Helt sjukskriven från V 18 förra graviditet. Som du säger, tänka sig för underlättar. Kan liksom inte göra annat. Sista graviditeten vart det kryckor mot slutet. Hoppas kunna jobba 50% så länge det går. Men kroppen bestämmer ju detta åt mig. Inatt sov jag inge bra, ont att vända sig å vaknade då. Helt otroligt vad kroppen gör å ställer om. Blir ju bra sen när liten kommer.

Ja visst är kroppen helt fantastisk! Att den förbereder sig så långt innan och ställer om sig för att göra plats åt en liten människa:)

Hoppas att du slipper få lika ont som förra graviditeten o vamipper heltidssjukskrivning och kryckor denna gången. Man blir ju tokig av att bara gå hemma med smärta och sina egna tankar. Tror vi behöver det sociala som kommer genom jobbet och även rutinerna.
Svar på tråden BF Februari 2019