• Anonym (Ledsen)

Han vägrar skriva på att dottern får mitt efternamn. Vad gör jag?

Ska försöka göra en lång historia så kort som möjligt .

Jag har 2barn sen ett tidigare förhållande dom har mitt efternamn .

Jag träffade min nuvarande sambo för 6 år sen jag var egentligen klar med barn men kände ändå att han med borde få uppleva det när och om han nu skulle vilja det. Så för 2 år sen va det dags han ville så gärna ha barn och vi fick försöka en bra stund. Han ville så gärna få bestämma namn och även föra vidare sitt efternamn och jag kände väl lite att jag har ju fått gjort det 2 gånger så att han kunde få det. Vi levde samtidigt lyckliga livet, trodde iallafall jag. Dottern föddes för 1 månad sen och han fick välja namn . Igår fick jag reda på att han varit otrogen under hela graviditeten med en tjej i våran bekantskapskrets. Och det finns ingen människa som jag avskyr mer än han just nu.

Nu till saken jag vill absolut inte att våran dotter ska ha hans efternamn längre . Men han vägrar skriva på pappret om namn väl om jag skriver mitt efternamn så vad kan jag göra ? Jag kommer att flytta . Jag har inte heller bestämt om jag vill skriva på om gemensam vårdnad . ( Jag kommer däremot låta honom träffa dottern så mycket han vill då hon inte kan styra över hans idiotiska val) så hjälp mig hur går jag tillväga?

• Svar på tråden Han vägrar skriva på att dottern får mitt efternamn. Vad gör jag?
  • Anonym (nejjj)
    Johan H skrev 2018-05-13 15:14:25 följande:

Stopp och belägg nu.

TS du kan inte straffa ut hans rätt till 50% vårdnad och rätt till efternamn. Jag tänker inte stryka medhårs här. Du och pappan till

Barnet borde sätta er ner och diskutera.

De han gjorde mot dig var både fegt och uselt och jag kan förstå din ilska över hans otrohet.

Men ni måste se till barnets bästa och han har lika mycket rättigheter.

Spy in galla över honom utan visa på att du är den mogna parten och sätter er ner och diskutera.

För många här som ventilerar sitt missnöje över sitt förhållande istället för att samtala med sin partner.

Jag känner varken dig eller din partner men jag tycker båda agerar efter ers känslor än förnuftigt.

Sätt dig ner och diskutera hur du känner och hitta en fungerande lösning.

Båda har rätt till vårnad se till barnets bästa inte vad som är bäst för ert bästa.

Hahah fast alltsåå... nej en pappa som visar 0 intresse för barnet har ingen rätt alls att ha vårdnad och skulle nog aldrig få det heller i rätten ens. Att ha vårdnad betyder just det, att vårda barnet, att ge barnet mat, kläder, tröst, kärlek, och ens känna barnet är ju väldigt viktigt vilket jag knappast tror denna pappa i fråga gör, när han har vuxit upp och visat att han kan va en pappa och bete sig som en, DÅ har han rätt till vårdnad.

Det är barnet som har rätt till sin förälder ( krävs att föräldern faktiskt vill träffa barnet och va en förälder för att det ska gå ) inte föräldern som har rätt till sitt barn. Att en pappa som har 0 intresse att träffa barnet skulle ha vårdnad är inte barnets bästa. Hur ska en sån förälder kunna göra beslut som man då gemensamt måste göra, skriva på papper osv om han inte känner barnet och vet vad som är bäst?

Min sons pappa har träffar sonen en gång ( vid 1 mån ålder, han är nu 2år ) och han försökte få igång processen om gemensam vårdnad, han gick på möte hos en advokat som sa rakt ut åt honom att han ska komma igen om ett år när han BÖRJAT bygga en relation med sonen, att då kanske det går att börja processen men att det kommer ta längre än så pga att pappan är en helt okänd människa åt sonen som knytit sina familjeband för länge sen att lära känna en ny person som en förälder på samma sätt som han ser mig som en förälder.

Rant over, lämnar nu tråden men Ts, skriv inte på gememsam vårdnad och gå med på umgänge och inget mer tills han en lång tid betett sig som en ordentlig pappa åt ert barn :)
  • Anonym (M 41)

Asså bittra människor med hämndbegär.....

^vill inte att dottern ska hans efternamn^

...för vad, att han bedragit dig?

Det gör honom inte till en sämre förälder än dig, och du har ingen mer ^rätt^ till ert barn än vad han som pappa har!

Så skärp ihop dig, sätt dig över dina sårade känslor, och samarbeta i ert föräldraskap. Det finns hjälp att få om ni behöver.

• Anonym (Ozzy)
    Anonym (M 41) skrev 2018-05-13 19:31:52 följande:

Fast mannen vill inte att barnet ska få ts efternamn, så vad är skillnaden på att hon inte vill att barnet ska ha hans namn?
  • Anonym (M 41)
    Anonym (Ozzy) skrev 2018-05-13 19:36:56 följande:

Fast mannen vill inte att barnet ska få ts efternamn, så vad är skillnaden på att hon inte vill att barnet ska ha hans namn?

Dubbelnamn går bra på barn numera.

Oavsett det, att använda barn som slagträn i bitter separation är bara så himla lågt.
  • Anonym (Ozzy)
    Anonym (M 41) skrev 2018-05-13 19:31:52 följande:

...för vad, att han bedragit dig?

Det gör honom inte till en sämre förälder än dig, och du har ingen mer ^rätt^ till ert barn än vad han som pappa har!

Så skärp ihop dig, sätt dig över dina sårade känslor, och samarbeta i ert föräldraskap. Det finns hjälp att få om ni behöver.

och det är ju lite konstigt att begära att ts ska sätta sig över sina sårade känslor när mannen uppenbarligen inte kunde sätta sig över SINA känslor och hålla sig trogen.
    Det är trots allt lättare att hålla sig trogen än att försöka att inte vara sårad efter ett svek.
  • Johan H

Herregud vad många egoistiska kvinnor vi har i landet som tar mammans försvar istället för barnet. Feminismen har verkligen gått överstyr. Tänker inte kommentera utan som jag sagt tidigare ingen av oss känner varken mamman eller pappan här. Hans otrohet lyfts fram men vad vet vi vad hon gjort mot honom ingen aning. Men däremot om man ska lösa problem i förhållanden så gäller det kommunikation. Om hon sätter hinder i vårdnadsfrågor istället för som någon skrev hämndbegär då anser jag att ingen part i mogen nog. Jag tar varken parti för mamman eller pappan utan barnet. Där skall fokus ligga.

• Anonym (Ozzy)
    Johan H skrev 2018-05-13 19:39:34 följande:

Herregud vad många egoistiska kvinnor vi har i landet som tar mammans försvar istället för barnet. Feminismen har verkligen gått överstyr. Tänker inte kommentera utan som jag sagt tidigare ingen av oss känner varken mamman eller pappan här. Hans otrohet lyfts fram men vad vet vi vad hon gjort mot honom ingen aning. Men däremot om man ska lösa problem i förhållanden så gäller det kommunikation. Om hon sätter hinder i vårdnadsfrågor istället för som någon skrev hämndbegär då anser jag att ingen part i mogen nog. Jag tar varken parti för mamman eller pappan utan barnet. Där skall fokus ligga.

Fokus på barnet bör ju vara att det ska få vara hemma med en förälder tills det är gammalt nog att vara på förskolan.
    Om pappan då vägrar ta ut sina dagar så måste ts fokus vara på att barnet har rätt till att ha en förälder med inkomst nog att inte sätta det på dagis innan 1 år (vilket man inte ens får).
    Om pappan inte tänker vara föräldraledig och inte skriva över sina dagar, så gör ts rätt i att behålla vårdnaden för barnets skull. Det är fokus på barnet. Om pappan inte tänker ha barnets bästa i fokus så krävs det av henne att ha det, precis som du säger.
  • Johan H
    Anonym (Ozzy) skrev 2018-05-13 19:43:12 följande:
    Fokus på barnet bör ju vara att det ska få vara hemma med en förälder tills det är gammalt nog att vara på förskolan.
    Om pappan då vägrar ta ut sina dagar så måste ts fokus vara på att barnet har rätt till att ha en förälder med inkomst nog att inte sätta det på dagis innan 1 år (vilket man inte ens får).
    Om pappan inte tänker vara föräldraledig och inte skriva över sina dagar, så gör ts rätt i att behålla vårdnaden för barnets skull. Det är fokus på barnet. Om pappan inte tänker ha barnets bästa i fokus så krävs det av henne att ha det, precis som du säger.
    Klokt inlägg instämmer till fullo med dig..
  • Johan H
    Anonym (Ozzy) skrev 2018-05-13 19:43:12 följande:
    Klokt inlägg instämmer till fullo med dig..
  • Anonym (Nuläget)
    Johan H skrev 2018-05-13 19:39:34 följande:

Av vilket konkret skäl anser du att det självklart är i barnets(1mån gammal) bästa intresse att ha gemensam vårdnad?

Det är inte som att inläggen ovan har sagt att TS bör sabotera, undanhålla barnet, lämna landet etc. Tvärtom så skriver ju de allra flesta att målet borde vara maximalt med umgänge och i framtiden gemensam vårdnad.

Det har även tagits upp exempel på hur en oansvarig och frånvarande vårdnadshavare faktiskt har möjlighet att skapa problem för boendeförälder och indirekt även barnet.

Du skriver även att vi inte vet något om TS och hennes ex. Men vi har ju faktiskt fått informationen att exet hittills inte visat något intresse för barnet.

Var ligger det hemska i att avvakta en 3,4,6 eller flera månader för att se hur exet förhåller sig till barnet innan man väljer att skriva på såpass viktiga och oåterkallerliga papper? Exet får ju alla chanser att visa att han är intresserad av ett föräldraansvar
Svar på tråden Han vägrar skriva på att dottern får mitt efternamn. Vad gör jag?