• Johan H

Han vägrar skriva på att dottern får mitt efternamn. Vad gör jag?

Stopp och belägg nu.

TS du kan inte straffa ut hans rätt till 50% vårdnad och rätt till efternamn. Jag tänker inte stryka medhårs här. Du och pappan till

Barnet borde sätta er ner och diskutera.

De han gjorde mot dig var både fegt och uselt och jag kan förstå din ilska över hans otrohet.

Men ni måste se till barnets bästa och han har lika mycket rättigheter.

Spy in galla över honom utan visa på att du är den mogna parten och sätter er ner och diskutera.

För många här som ventilerar sitt missnöje över sitt förhållande istället för att samtala med sin partner.

Jag känner varken dig eller din partner men jag tycker båda agerar efter ers känslor än förnuftigt.

Sätt dig ner och diskutera hur du känner och hitta en fungerande lösning.

Båda har rätt till vårnad se till barnets bästa inte vad som är bäst för ert bästa.

• Johan H
    Anonym (inte gemensamt) skrev 2018-05-13 15:43:25 följande:
    Att ge honom gemensam vårdnad ger honom makten att styra över en massa saker som man inte vill att någon man inte litar på ska styra över, tex hur länge TS kan vara mammaledig. Det har hänt mer än en gång att en man vägrar både att dela med sig av sina dagar och att vara hemma själv med spädbarnet vilket sätter kvinnan i en hopplös situation när hon inte kan vara hemma men barnet är för litet för dagis, och detta görs oftast av hämnd eller för att bevisa att man har kontrollen.
    Det jag och andra säger är inte att TS ska behålla vårdnaden för att hämnas, utan att hon ska behålla vårdnaden tills hon ser att killen faktiskt är intresserad av att arbeta för barnets bästa, något han inte visat hittills.
    Du kan ju inte resonera utifrån vad som är bäst för kvinnan. Det barnets perspektiv som är viktigast. De gnälls över pappor som inte tar ansvar. Han kanske är en kanon pappa men har problem med att hålla snoppen i styr. Då får mamman förklara att de han gör är inte acceptabelt med otrohet och jag förstår fullt ut att hon är förbannad. Men att hon ska sjunka till samma nivå är bara löjligt. Diskutera och hitta en lösning istället för kasta sand hit och dit. Barnets perspektiv måste alltid komma i första hand inte kvinnans eller mannens.
  • Johan H

Herregud vad många egoistiska kvinnor vi har i landet som tar mammans försvar istället för barnet. Feminismen har verkligen gått överstyr. Tänker inte kommentera utan som jag sagt tidigare ingen av oss känner varken mamman eller pappan här. Hans otrohet lyfts fram men vad vet vi vad hon gjort mot honom ingen aning. Men däremot om man ska lösa problem i förhållanden så gäller det kommunikation. Om hon sätter hinder i vårdnadsfrågor istället för som någon skrev hämndbegär då anser jag att ingen part i mogen nog. Jag tar varken parti för mamman eller pappan utan barnet. Där skall fokus ligga.

• Johan H
    Anonym (Ozzy) skrev 2018-05-13 19:43:12 följande:
    Fokus på barnet bör ju vara att det ska få vara hemma med en förälder tills det är gammalt nog att vara på förskolan.
    Om pappan då vägrar ta ut sina dagar så måste ts fokus vara på att barnet har rätt till att ha en förälder med inkomst nog att inte sätta det på dagis innan 1 år (vilket man inte ens får).
    Om pappan inte tänker vara föräldraledig och inte skriva över sina dagar, så gör ts rätt i att behålla vårdnaden för barnets skull. Det är fokus på barnet. Om pappan inte tänker ha barnets bästa i fokus så krävs det av henne att ha det, precis som du säger.
    Klokt inlägg instämmer till fullo med dig..
  • Johan H
    Anonym (Ozzy) skrev 2018-05-13 19:43:12 följande:
    Fokus på barnet bör ju vara att det ska få vara hemma med en förälder tills det är gammalt nog att vara på förskolan.
    Om pappan då vägrar ta ut sina dagar så måste ts fokus vara på att barnet har rätt till att ha en förälder med inkomst nog att inte sätta det på dagis innan 1 år (vilket man inte ens får).
    Om pappan inte tänker vara föräldraledig och inte skriva över sina dagar, så gör ts rätt i att behålla vårdnaden för barnets skull. Det är fokus på barnet. Om pappan inte tänker ha barnets bästa i fokus så krävs det av henne att ha det, precis som du säger.
    Klokt inlägg instämmer till fullo med dig..
Svar på tråden Han vägrar skriva på att dottern får mitt efternamn. Vad gör jag?