• Anonym (Ozzy)

Han vägrar skriva på att dottern får mitt efternamn. Vad gör jag?

Du har ju ensam vårdnad innan du skriver på om gemensam, och kan alltså bestämma namnet själv. Så fyll du lugnt i papprena och skicka in dem utan att visa honom.

• Anonym (Ozzy)
    Anonym (Mmm) skrev 2018-05-13 07:21:45 följande:
    Det stämmer inte alls, eftersom barnet redan har hans efternamn måste pappan godkänna om namnbyte. Spelar ingen roll längre om man har ensam vårdnad eller inte pappan måste godkänna
    Ts har inte ens skickat in namn-papprena än så du har fel. Dessutom om man inte skickar in papprena så får barnet automatiskt MODERNS namn. Så dottern har ts efternamn nu.

Och pappan måste inte alls godkänna om hon har ensam vårdnad.
  • Anonym (Ozzy)
    Anonym (M 41) skrev 2018-05-13 19:31:52 följande:

Asså bittra människor med hämndbegär.....

^vill inte att dottern ska hans efternamn^

Fast mannen vill inte att barnet ska få ts efternamn, så vad är skillnaden på att hon inte vill att barnet ska ha hans namn?
  • Anonym (Ozzy)
    Anonym (M 41) skrev 2018-05-13 19:31:52 följande:

Asså bittra människor med hämndbegär.....

^vill inte att dottern ska hans efternamn^

...för vad, att han bedragit dig?

Det gör honom inte till en sämre förälder än dig, och du har ingen mer ^rätt^ till ert barn än vad han som pappa har!

Så skärp ihop dig, sätt dig över dina sårade känslor, och samarbeta i ert föräldraskap. Det finns hjälp att få om ni behöver.

och det är ju lite konstigt att begära att ts ska sätta sig över sina sårade känslor när mannen uppenbarligen inte kunde sätta sig över SINA känslor och hålla sig trogen.
    Det är trots allt lättare att hålla sig trogen än att försöka att inte vara sårad efter ett svek.
  • Anonym (Ozzy)
    Johan H skrev 2018-05-13 19:39:34 följande:

Herregud vad många egoistiska kvinnor vi har i landet som tar mammans försvar istället för barnet. Feminismen har verkligen gått överstyr. Tänker inte kommentera utan som jag sagt tidigare ingen av oss känner varken mamman eller pappan här. Hans otrohet lyfts fram men vad vet vi vad hon gjort mot honom ingen aning. Men däremot om man ska lösa problem i förhållanden så gäller det kommunikation. Om hon sätter hinder i vårdnadsfrågor istället för som någon skrev hämndbegär då anser jag att ingen part i mogen nog. Jag tar varken parti för mamman eller pappan utan barnet. Där skall fokus ligga.

Fokus på barnet bör ju vara att det ska få vara hemma med en förälder tills det är gammalt nog att vara på förskolan.
    Om pappan då vägrar ta ut sina dagar så måste ts fokus vara på att barnet har rätt till att ha en förälder med inkomst nog att inte sätta det på dagis innan 1 år (vilket man inte ens får).
    Om pappan inte tänker vara föräldraledig och inte skriva över sina dagar, så gör ts rätt i att behålla vårdnaden för barnets skull. Det är fokus på barnet. Om pappan inte tänker ha barnets bästa i fokus så krävs det av henne att ha det, precis som du säger.
Svar på tråden Han vägrar skriva på att dottern får mitt efternamn. Vad gör jag?