• Anonym (Ledsen)

Han vägrar skriva på att dottern får mitt efternamn. Vad gör jag?

Ska försöka göra en lång historia så kort som möjligt .

Jag har 2barn sen ett tidigare förhållande dom har mitt efternamn .

Jag träffade min nuvarande sambo för 6 år sen jag var egentligen klar med barn men kände ändå att han med borde få uppleva det när och om han nu skulle vilja det. Så för 2 år sen va det dags han ville så gärna ha barn och vi fick försöka en bra stund. Han ville så gärna få bestämma namn och även föra vidare sitt efternamn och jag kände väl lite att jag har ju fått gjort det 2 gånger så att han kunde få det. Vi levde samtidigt lyckliga livet, trodde iallafall jag. Dottern föddes för 1 månad sen och han fick välja namn . Igår fick jag reda på att han varit otrogen under hela graviditeten med en tjej i våran bekantskapskrets. Och det finns ingen människa som jag avskyr mer än han just nu.

Nu till saken jag vill absolut inte att våran dotter ska ha hans efternamn längre . Men han vägrar skriva på pappret om namn väl om jag skriver mitt efternamn så vad kan jag göra ? Jag kommer att flytta . Jag har inte heller bestämt om jag vill skriva på om gemensam vårdnad . ( Jag kommer däremot låta honom träffa dottern så mycket han vill då hon inte kan styra över hans idiotiska val) så hjälp mig hur går jag tillväga?

• Svar på tråden Han vägrar skriva på att dottern får mitt efternamn. Vad gör jag?
  • Anonym (Ledsen)

Fast nu har pappan varit i stort sätt 0 intresserad av henne sen hon kom. Så jag kan till 99,9% säga att han kommer inte vara delaktig i hennes liv mer än någon dag i månaden om ens det.

Ni får tycka att jag är hur pantad som Hellst men jag vill inte att hon har hans efternamn! Jag vet inte vart jag skriver någonstans att han skulle bli en dålig pappa heller, bara för att hon har mitt efternamn?! Han kommer ALLTID ha fritt fram till att träffa sin dotter hur mycket han vill .

• Anonym (Ledsen)

Nu har det hunnit komma mängder med svar . Jag ska försöka förtydliga allt lite bättre eftersom det blev väldigt mycket frågor som inte hade med saken att göra.

För det första. Dom 2 barnen jag har sen innan har jag med har jag haft ett helvete med när det gäller pass , flytt o allt som har med barnen att göra då pappan gjort allt dom senaste 6 åren för att sabba(sen han fick reda på att jag träffat ny) . Vi har gemensam vårdnad. Så jag har redan upplevt värst senariumet där.

Barnets pappa kommer inte vara föräldrarledig dom nästa 2 åren så jag vet inte heller hur jag ska få mina dagar att räcka ihop om jag skriver på om gemensamvårdnad. Med det jobbet han har idag (han har det så bra så han lär inte byta jobb i första taget)så kan han inte ha henne mer än varannan helg iallafall. Jag anser inte heller att han visat något som helst intresse för dottern heller. Och det känns som allt kommer bli en väldigt onödig procedur med allt om vi har gemensamvårdnad.

OM han nu skulle ändra på sig om nått år och visa ett intresse samtidigt ta på sig pappa rollen eller hur man nu ska förklara . Då skulle jag absolut kunna överväga att ändra om vårdnaden till GEMENSAM.

Jag är ABSOLUT INTE ute efter att försöka ta något umgänge ifrån barnets pappa utan jag är bara gladare desto mer han vill vara delaktig.

Angående efternamn så är det klart att jag egentligen vill att barnet ska heta samma som mig och mina andra 2 barn, eftersom vi nu inte kommer leva ihop. Jag kan tycka att det kunde han tänkt på innan han gjorde dom valen han gjorde ! Jag ser inte hur barnen skulle bli lidande av att ha mitt efternamn.

Enda anledningen till att han vill föra sitt efternamn vidare är för att man i hans värld alltid för vidare just "mannens" efternamn.

• Anonym (Ledsen)

Jag har inte läst alla svar och varit väldigt inaktiv i tråden.

Alla har säkert bra råd och upplägg , men alla tycker olika.

För att dra en slutsats över det hela hur det ser ut just nu.

1. Jag tog mitt pick och pack och flyttade dagen efter jag skrev denna tråd.

2. Jag avskyr honom till 110%, det som svider mest var att vi faktiskt verkligen hade det bra på alla plan och att jag var så blåst,hade inte en tanke på att han skulle kunna tänka sig att vara otrogen

. Samtidigt så har han gett mig ett barn som jag älskar mer än allt annat. Det är jag otroligt tacksam för.

3. Barnet fick mitt efternamn, vissa tycker att jag är svin i tråden men jag gjorde iallafall så.

4. Pappan till barnet har inte skrivit,ringt eller på något vis försökt få kontakt för att vilja träffa barnet, eftersom hen inte fick hans efternamn så är det tydligen inte hans barn.

5. Jag var dum nog att däremot skriva på gemensam vårdnad för jag kände att vi båda är trots allt föräldrar. Nu står jag här i ren panik över hur jag ska få ihop min föräldrarledighet. Mina dagar räcker inte alls länge och han vägrar skriva över några dagar till mig,samtidigt som han inte ens träffat barnet sen jag lämnade han. Vilket gör att jag redan fått börja jobba några kvällar för att kunna spara. Vilket har gjort att jag känner mig som en otroligt kass människa och jag har sån ångest av att redan få börja jobba . Men man får lära sig av sina misstag

Svar på tråden Han vägrar skriva på att dottern får mitt efternamn. Vad gör jag?