Konservativ skrev 2018-04-25 18:17:33 följande:
Okej. Det du kallar ateism kallar jag agnosticism. Tror att jag har etymologin och språkhistorien på min sida i den saken. Inte för att det är så viktigt.
Jag har inte lagt fram nån tes. Jag är inte heller intresserad av att få acceptans för ett påstående. Vad gäller denna tråds påstående så tror jag att vi har fått fram en annan minst lika intressant fråga:
Varför är ateister så ointresserade
av sin egen världsbild?
Du tror inte på något och du (Iarwain) är ointresserad av varför universum finns?
Tror inte riktigt på eran agnostiska ateism. Det är ju inte som att ni är likgiltiga inför frågan. Kan man ändå säga att ni lutar starkt mot att Gud inte finns?
Så här uppfattar jag era tankar:
"Gud kanske finns men jag hatar honom.
Om Gud inte finns så bryr jag mig inte om varför universum eller något annat finns. Jag bryr mig inte om det jag tror på men jag ägnar timmar och år att fundera på den tes som jag finner minst sannolik."
Jag har läst Dawkins. Finns det nån som har skrivit djupt om ateism?
Blandar du inte ihop "agnostik" med gnosticism här. Jag har aldrig hört uttrycket agnosticisim.
Men jag förstår vad du menar.
Jag är mycket intresserad av hur, inte så mycket intresserad om varför.
Varför är sällan meningsfullt, medan hur lär oss saker t.ex. om gud skapade universum, hur gjorde han det?
Jag är inte så mycket intresserad av varför han skulle ha gjort det.
På samma sätt som jag inte tror på tomtar, troll och andra knytt, tror jag inte heller på en interagerande gud.
Det skulle kunna vara så att det fanns något medvetet som skapade vårt universum, men det är inte intressant för mig.
Jag skulle vilja veta hur. En gud är ingen förklaringsmodell och ingen troende försöker ens förklara hur, mig veterligen. Däremot så försöker den teoretiska fysiken förklara hur, det är mycket mer intressant för mig, då det modellerandet lär mig något.
Om en gud skulle ha gjort det för sin höga lusts skull är inte så intressant.
Inte heller jag har läst något av Dawkins, men jag har ett par böcker jag skulle vilja ha läst, angående evolution, som är hans forskningsområde.
Saken är den är att jag finner böcker av religiösa mer intressant, då jag lär mig mer av sådana som har annan uppfattning än jag.
Jag hatar inte gud, då det är svårt att hata något man inte tror finns, eller ens bryr sig om.