Inlägg från: Rikard |Visa alla inlägg
  • Rikard

religiösa saknar kritiskt tänkande

Konservativ skrev 2018-04-15 19:59:16 följande:
    /.../Ateister brukar vanligtvis inte vilja diskutera alls grunden till deras eget ställningstagande.  /.../
    Kommentaren om att ateister inte vill diskutera grunden till sitt ställningstagande var inte direkt riktad till mig, men jag känner mig ändå att du är orättvis mot oss ateister som skrivit kilometer av inlägg har på Familjeliv om vad vi grundar vår uppfattning på. 
    Du har ju hängt med länge här och det är närmast oförskämt av dig att påstå att vi ateister inte vill diskutera grunderna till vårt ställningstagande, men jag ställer ändå frågan:
    Har du några särskilda frågor till en ateist som inte har några problem att diskutera sitt ställningstagande?
  • Rikard
    Konservativ skrev 2018-04-25 16:10:29 följande:
    Det är min erfarenhet. Det enda de lyckas komma med är nånting i stil med oanonyms ovan. Vore det inte då hederligare att säga att frågan inte är avgjord? Istället för att säga att Gud inte finns?

Det blir en ganska skev diskussion när ateistmissionärerna skriver om nån liten detalj i Bibeln. Men sin egen världsbild ser de som självklar och behöver inte alls diskuteras. När man sen påpekar att de tolkar Bibeln fel så klagar de på nåt annat. Det är ateistmissionärerna som saknar förmåga till kritiskt tänkande. 

Varför finns något istället för inget?
    Anser du för egen del att frågan om huruvida Tor ligger bakom åskan vara avgjord? Eller håller du möjligheten att han far runt i sin getdragna vagn och slår med hammaren Mjölner när det mullrar över landet?

Anser du själv att man bör anse hypotesen att människorna växte fram ur Ymers vänstra armhåla som en icke avgjord fråga?

Eller är det bara just dina gudar som man inte får avisa?

Att vi "ateistmissionärer" använder Bibeln och andra religiösa urkunder när vi granskar religionerna är väl inte så konstigt. Dessa är ju fundament inom religionerna och de religiösa brukar ju själva hänvisa till dem. Skulle du ha mer förtroende för en ateist som förklarade sin ateism med att han inte läst en rad av Bibeln, aldrig lyssnat på en predikan och aldrig besökt en kyrka.

För övrigt finns det många kristna som hänvisar till Bibeln och tillräckligt många muslimer som hänvisar till Koranen på ett sätt som gör mig helt övertygad om att dessa böcker är förkastliga.
Svar på tråden religiösa saknar kritiskt tänkande