Konservativ skrev 2018-04-25 18:17:33 följande:
Okej. Det du kallar ateism kallar jag agnosticism. Tror att jag har etymologin och språkhistorien på min sida i den saken. Inte för att det är så viktigt.
Jag har inte lagt fram nån tes. Jag är inte heller intresserad av att få acceptans för ett påstående. Vad gäller denna tråds påstående så tror jag att vi har fått fram en annan minst lika intressant fråga:
Varför är ateister så ointresseradeav sin egen världsbild?
Du tror inte på något och du (Iarwain) är ointresserad av varför universum finns?
Tror inte riktigt på eran agnostiska ateism. Det är ju inte som att ni är likgiltiga inför frågan. Kan man ändå säga att ni lutar starkt mot att Gud inte finns?
Så här uppfattar jag era tankar:
"Gud kanske finns men jag hatar honom.
Om Gud inte finns så bryr jag mig inte om varför universum eller något annat finns. Jag bryr mig inte om det jag tror på men jag ägnar timmar och år att fundera på den tes som jag finner minst sannolik."
Jag har läst Dawkins. Finns det nån som har skrivit djupt om ateism?
Agnosticism har väl med kunskap att göra, och ateism/teism med tro att göra?
Det går utmärkt att vara agnostisk ateist. Felet du gör är att du utgår från din Gud, så om någon är väldigt skeptisk till den, då tror du att den personen är lika gentemot alla gudspåståenden. Så behöver det naturligtvis inte vara.
Ja, jag lutar starkt mot att Gud inte finns, om du menar bibelns version av Gud. Jag anser även den guden vara ond, enligt bibelns berättelser.
Du själv kanske lutar starkt mot vissa gudars existens? Eller anser att någon religion inte är moraliskt god?
Kul försök att försöka uppfatta våra tankar. Jag kan bara svara för mig själv, då ateister bara har en sak gemensamt. Så här tänker jag: Visst kan det vara kul att filosofera över varför och hur universum kom till. Det enda jag vet är att Hur är en berättigad fråga, då jag är säker (så säker jag kan vara på något) på att universum existerar. Frågan om Varför är inte lika viktig för mig, men det kan ändras.
Jag har inte läst Dawkins, men anser att skriva djupt om ateism är nog svårt, då det bara är ställningstagandet i en enda fråga. Det man kan göra i så fall är väl att gå genom alla gudspåståenden, typ moraliska argument, kalaam argumentet, fine tuning, kreationism och alla andra vanliga argument. Alla dessa är ju granskad och debunkad för länge sedan. D.v.s. ingen har kunnat visa att de stämmer, samt att det finns mycket som talar emot dem.