Inlägg från: Konservativ |Visa alla inlägg
  • Konservativ

religiösa saknar kritiskt tänkande

saraaa3 skrev 2018-04-08 10:18:06 följande:

träffade ett par mormoner för ett par dagar sedan och blev förvånad över hur de fullständigt saknar kritiskt tänkande. Har även läst trådar här på familjeliv och andra ställen och det som slår mig är hur alla religiösa både kristna och muslimer mm saknar kritiskt tänkande?

Förstår att de kan tänka kritiskt utan för sin religion men ex på jobbet och i skolan men så fort det kommer till deras religion så försvinner allt kritiskt tänkande. Hur kommer det sig?

Jag förmodar att du själv inte är religiös? Ganska magstarkt att påstå det du gör. Ateister brukar vanligtvis inte vilja diskutera alls grunden till deras eget ställningstagande. Däremot brukar de dra fram varje liten detalj om bibeln som de naturligtvis har missförstått.

Att komma fram till en världsbild, religiös eller inte, brukar vara en lång process som tar flera år. Att diskutera grunderna till den med en person som bara vill sticka hål på den kanske inte är så meningsfullt. Är du en som vill missionera din ateism?
  • Konservativ
    Iarwain skrev 2018-04-25 15:52:06 följande:
    Men varför skriver du "Ateister brukar vanligtvis inte vilja diskutera alls grunden till deras eget ställningstagande".
    Jag har sett dig fråga om ställningstagande hos ateister tidigare och du får oftast svar.

Vad grundar du ditt påstående på?
    Det är min erfarenhet. Det enda de lyckas komma med är nånting i stil med oanonyms ovan. Vore det inte då hederligare att säga att frågan inte är avgjord? Istället för att säga att Gud inte finns?

Det blir en ganska skev diskussion när ateistmissionärerna skriver om nån liten detalj i Bibeln. Men sin egen världsbild ser de som självklar och behöver inte alls diskuteras. När man sen påpekar att de tolkar Bibeln fel så klagar de på nåt annat. Det är ateistmissionärerna som saknar förmåga till kritiskt tänkande. 

Varför finns något istället för inget?
  • Konservativ
    oanonym skrev 2018-04-25 16:16:57 följande:
    Att vara ateist är inte att påstå att Gud inte finns ..... även om vissa även gör så.

Det finns ateister och det finns antiteister. Det kan alltså finnas ateister som vill tro, eller vill att Gud ska finnas.

Om en ateist ser sin bild som självklar så har du ju möjlighet att påverka den bilden. Jag blir glad om någon påvisar att jag haft fel. Jag har lärt mig mycket på det viset, men det är oftast små saker.
    Jo, det är just att påstå att Gud inte finns. 

Varför finns universum?
  • Konservativ
    Iarwain skrev 2018-04-25 16:41:39 följande:

"Vore det inte då hederligare att säga att frågan inte är avgjord? Istället för att säga att Gud inte finns?"
    Vi verkar ha olika definitioner av vad ateist betyder. Jag har aldrig skrivit att en gud inte finns.
    För mig betyder det att jag tror inte på påståendet att en gud existerar.

ateist == inte teist
    Samtidigt är jag pragmatisk agnostiker.

"Det blir en ganska skev diskussion när ateistmissionärerna skriver om nån liten detalj i Bibeln."
    Jag förstår vad du menar, men jag är van från forskningsvärlden. Den som lägger fram en tes får stå under stor press i from av frågor.
    Det är enda sättet att få acceptans på sitt påstående.

"Varför finns något istället för inget?"
    Jag vet inte och den frågan är ganska ointressant för mig.
    En gud skapar fler frågor än det löser, som till exempel, varför finns det en gud?

Okej. Det du kallar ateism kallar jag agnosticism. Tror att jag har etymologin och språkhistorien på min sida i den saken. Inte för att det är så viktigt.

Jag har inte lagt fram nån tes. Jag är inte heller intresserad av att få acceptans för ett påstående. Vad gäller denna tråds påstående så tror jag att vi har fått fram en annan minst lika intressant fråga:

Varför är ateister så ointresserade
    oanonym skrev 2018-04-25 16:38:09 följande:
    Självklart är det inte det. Att inte tro på något är inte automatiskt lika med att tro motsatsen.

Jag påstår inte att inga gudar finns, t.ex.

Har ingen aning om varför universum finns. Vad jag vet så jobbar vetenskapen med att ta reda på HUR. Ett VARFÖR kanske inte ens är en vettig fråga i detta fall.

av sin egen världsbild?

Du tror inte på något och du (Iarwain) är ointresserad av varför universum finns? 

Tror inte riktigt på eran agnostiska ateism. Det är ju inte som att ni är likgiltiga inför frågan. Kan man ändå säga att ni lutar starkt mot att Gud inte finns?

Så här uppfattar jag era tankar:
    "Gud kanske finns men jag hatar honom.

Om Gud inte finns så bryr jag mig inte om varför universum eller något annat  finns. Jag bryr mig  inte om det jag tror på men jag ägnar timmar och år att fundera på den tes som jag finner minst sannolik." 

Jag har läst Dawkins. Finns det nån som har skrivit djupt om ateism?
  • Konservativ
    Iarwain skrev 2018-04-25 16:41:39 följande:

"Vore det inte då hederligare att säga att frågan inte är avgjord? Istället för att säga att Gud inte finns?"
    Vi verkar ha olika definitioner av vad ateist betyder. Jag har aldrig skrivit att en gud inte finns.
    För mig betyder det att jag tror inte på påståendet att en gud existerar.

ateist == inte teist
    Samtidigt är jag pragmatisk agnostiker.

"Det blir en ganska skev diskussion när ateistmissionärerna skriver om nån liten detalj i Bibeln."
    Jag förstår vad du menar, men jag är van från forskningsvärlden. Den som lägger fram en tes får stå under stor press i from av frågor.
    Det är enda sättet att få acceptans på sitt påstående.

"Varför finns något istället för inget?"
    Jag vet inte och den frågan är ganska ointressant för mig.
    En gud skapar fler frågor än det löser, som till exempel, varför finns det en gud?

Okej. Det du kallar ateism kallar jag agnosticism. Tror att jag har etymologin och språkhistorien på min sida i den saken. Inte för att det är så viktigt.

Jag har inte lagt fram nån tes. Jag är inte heller intresserad av att få acceptans för ett påstående. Vad gäller denna tråds påstående så tror jag att vi har fått fram en annan minst lika intressant fråga:

Varför är ateister så ointresserade
    oanonym skrev 2018-04-25 16:38:09 följande:
    Självklart är det inte det. Att inte tro på något är inte automatiskt lika med att tro motsatsen.

Jag påstår inte att inga gudar finns, t.ex.

Har ingen aning om varför universum finns. Vad jag vet så jobbar vetenskapen med att ta reda på HUR. Ett VARFÖR kanske inte ens är en vettig fråga i detta fall.

av sin egen världsbild?

Du tror inte på något och du (Iarwain) är ointresserad av varför universum finns? 

Tror inte riktigt på eran agnostiska ateism. Det är ju inte som att ni är likgiltiga inför frågan. Kan man ändå säga att ni lutar starkt mot att Gud inte finns?

Så här uppfattar jag era tankar:
    "Gud kanske finns men jag hatar honom.

Om Gud inte finns så bryr jag mig inte om varför universum eller något annat  finns. Jag bryr mig  inte om det jag tror på men jag ägnar timmar och år att fundera på den tes som jag finner minst sannolik." 

Jag har läst Dawkins. Finns det nån som har skrivit djupt om ateism?
Svar på tråden religiösa saknar kritiskt tänkande