• Kiltis

Sanndrömmar

Hej!

Är det någon här som har drömt något som blivit sant?

• Svar på tråden Sanndrömmar
  • Madicken Madicken
    John22 skrev 2018-03-21 15:22:10 följande:

Jodå, vi fattar. Den ena är ett vanligt förekommande och faktiskt existerande fenomen, och det andra är önsketänkande och påhitt från din sida eftersom du så gärna vill besitta en magisk förmåga.

Ledsen, men du är inte speciell och du kan inte förutspå framtiden annat än med sunt förnuft och logik, precis som vem som helst.

Här trodde jag att poletten trillat ner men icke den sitter fortfarande fast....
  • John22
    Madicken Madicken skrev 2018-03-21 15:25:50 följande:
    Här trodde jag att poletten trillat ner men icke den sitter fortfarande fast....
    Tappa inte suget, rätt vad det är så fattar du och då trillar den ned. Vissa är bara lite långsammare än andra, men det är inget du ska hänga läpp över. Det är bra att du medger att den sitter fast, det betyder att du är på rätt väg.

Jag håller tummarna för dig, det här ska vi klara! *kram*
  • Madicken Madicken
    John22 skrev 2018-03-21 15:56:05 följande:

Tappa inte suget, rätt vad det är så fattar du och då trillar den ned. Vissa är bara lite långsammare än andra, men det är inget du ska hänga läpp över. Det är bra att du medger att den sitter fast, det betyder att du är på rätt väg.

Jag håller tummarna för dig, det här ska vi klara! *kram*

För du har rätt. Du vägrar inse att någon annan än dig har rätt. Du vägrar tänka utanför boxen. Du vägrar se skillnaden mellan två olika sorters drömmar som du slår ihop till en sorts dröm. Tänk på Katoliker och Protestanter. Väldigt lika men ändå inte exakt samma.
  • John22
    Madicken Madicken skrev 2018-03-21 16:06:43 följande:
    För du har rätt. Du vägrar inse att någon annan än dig har rätt. Du vägrar tänka utanför boxen. Du vägrar se skillnaden mellan två olika sorters drömmar som du slår ihop till en sorts dröm. Tänk på Katoliker och Protestanter. Väldigt lika men ändå inte exakt samma.
    Mjo, fast då kan vi slå fast att Noch Less-odjuret existerar eftersom det finns björnar och giraffer - det finns ingen logisk koppling mellan ditt ältande om att "det finns två olika sorters drömmar" och att du därför skulle besitta övernaturliga krafter.

Hjärnans tillkortakommanden när det kommer till minnen, drömmar och att fylla i tomrum för att bilda och hitta mönster är väldokumenterade, och du är inte den första som misstar dessa funktioner för magiska krafter eller övernaturliga upplevelser.

Vad tror du är mest sannolikt: att din hjärna fungerar precis som alla andras och därför modifierar minnen samt väljer att komma ihåg de som bekräftar din tes (konfirmeringsbias) medan resten avfärdas, eller att universums alla lagar tagit en paus till din fördel för att ge dig förmågan att se in i framtiden?

Jag förstår att det är jättejobbigt att komma underfund med att ett inbillat attribut du byggt en stor del av din personlighet på visar sig vara påhitt, men du vinner inget på att klamra dig fast vid löjliga övertygelser om att du är en magisk prinsessa som drömmer dig in i framtiden.

Och om det nu var så att "mormor var också synsk" så ska du säkert se att det finns andra band till henne du kan minnas med värme.

Du får helt enkelt hitta något annat om dig själv som är värt att klämma in i vart och vartannat samtal för att verka speciell. Du kanske kan börja med en hobby eller försöka slå ett Guinness-rekord?
  • Madicken Madicken
    John22 skrev 2018-03-21 16:50:37 följande:

Mjo, fast då kan vi slå fast att Noch Less-odjuret existerar eftersom det finns björnar och giraffer - det finns ingen logisk koppling mellan ditt ältande om att "det finns två olika sorters drömmar" och att du därför skulle besitta övernaturliga krafter.

Hjärnans tillkortakommanden när det kommer till minnen, drömmar och att fylla i tomrum för att bilda och hitta mönster är väldokumenterade, och du är inte den första som misstar dessa funktioner för magiska krafter eller övernaturliga upplevelser.

Vad tror du är mest sannolikt: att din hjärna fungerar precis som alla andras och därför modifierar minnen samt väljer att komma ihåg de som bekräftar din tes (konfirmeringsbias) medan resten avfärdas, eller att universums alla lagar tagit en paus till din fördel för att ge dig förmågan att se in i framtiden?

Jag förstår att det är jättejobbigt att komma underfund med att ett inbillat attribut du byggt en stor del av din personlighet på visar sig vara påhitt, men du vinner inget på att klamra dig fast vid löjliga övertygelser om att du är en magisk prinsessa som drömmer dig in i framtiden.

Och om det nu var så att "mormor var också synsk" så ska du säkert se att det finns andra band till henne du kan minnas med värme.

Du får helt enkelt hitta något annat om dig själv som är värt att klämma in i vart och vartannat samtal för att verka speciell. Du kanske kan börja med en hobby eller försöka slå ett Guinness-rekord?

Som att diskutera med ett femårigt barn. Mitt tålamod räcker inte till.
  • Andiie87
    John22 skrev 2018-03-19 17:23:38 följande:
    Jopp, precis så är det. Men inbilla du dig att du besitter någon speciell förmåga om det gör att du får känna dig viktig.

Verkligheten ser dock ut som så att man drömmer i snitt fem drömmar per natt, även om man inte alltid kommer ihåg dem. När något sedan sker så kan detta trigga ett minne av en tidigare dröm, varpå man inser att drömmen "gått i uppfyllelse".

Hjärnan är också bra på att modifiera och fylla i minnen för att få dem att passa extra bra, vilket leder till att man kommer ihåg detaljer från drömmar som egentligen inte var där. Detta i ett försök att få drömmen att stämma överens med vad som skedde i verkligheten efteråt. Det handlar inte om oärlighet, bara en uppfinningsrik hjärna som vill att saker och ting ska passa in och bilda mönster.

Så nej, du har dessvärre inga "sanndrömmar" som förutspår framtiden; du har ingen speciell förmåga som ingen annan har. Du har en hjärna som fyller i tomrum, ett sinne som vill att dina drömmar ska förutspå framtiden och ett väldigt selektivt minne.
    Varför är det så viktigt för dig att berätta för någon annan att den inte ska tro sig vara viktig?

Skrattretande är dessutom att du talar om något som om det vore sant, trots att man inte helt kunnat klarlägga vad drömmar egentligen har för mekanism och funktion. Allt är ju ännu bara spekulationer. Det där var ett pinsamt tilltag i vetenskapens namn.

• Andiie87
    John22 skrev 2018-03-21 16:50:37 följande:

Neurobiologin och neurovetenskapen har extremt många frågetecken. Stora forskare inom området hade ifrågasatt din inställning med säkerhet. Detta är kanske den mest anti-intellektuella retoriken jag skådat. Dessutom lägger du tyngden på logiken, som att det vore en ensam härskare bland flera för att styrka din poäng. Logik tycks vara något du drar till med för att avgöra din rätt i en diskussion. Platt fall. 

Finns det en sorts människotyp jag aldrig kommer ta på allvar så är det sådana som tror sig veta något om världens beskaffenhet med säkerhet.
  • Andiie87
    Madicken Madicken skrev 2018-03-22 15:57:42 följande:
    Som att diskutera med ett femårigt barn. Mitt tålamod räcker inte till.
    På riktigt, lägg inte ens energi på John22. 
    Med det sagt menar jag inte att någon av er har rätt angående sanndrömmar, utan snarare att dennes sätt att avfärda dina påståenden utan någon som helst öppenhet eller kritisk självrannsakan av sina egna teser inte kan betraktas som annat än skräp-retoriker. Att tro sig ha säkerställt något är vetenskapligt pinsamt. 
  • Trent
    Andiie87 skrev 2018-03-22 19:35:08 följande:

Neurobiologin och neurovetenskapen har extremt många frågetecken. Stora forskare inom området hade ifrågasatt din inställning med säkerhet. Detta är kanske den mest anti-intellektuella retoriken jag skådat. Dessutom lägger du tyngden på logiken, som att det vore en ensam härskare bland flera för att styrka din poäng. Logik tycks vara något du drar till med för att avgöra din rätt i en diskussion. Platt fall. 

Finns det en sorts människotyp jag aldrig kommer ta på allvar så är det sådana som tror sig veta något om världens beskaffenhet med säkerhet.

Hahahaha! Argumentera emot då istället för att låtsas vara smart.

Är du post-modernist förresten?
  • Bjoer
    Andiie87 skrev 2018-03-22 19:25:18 följande:
    Skrattretande är dessutom att du talar om något som om det vore sant, trots att man inte helt kunnat klarlägga vad drömmar egentligen har för mekanism och funktion. Allt är ju ännu bara spekulationer. Det där var ett pinsamt tilltag i vetenskapens namn.
    Även om man inte vet exakta mekanismer eller funktioner så kan vi vara väldigt, väldigt säkra på att de inte på något övernaturligt sätt kan förutsäga framtiden. de förutsägelser som görs handlar om normal hjärnverksamhet (slutledningsförmåga) eller rena sammanträffanden. Eller menar du verkligen att bara för att man inte vet exakt hur något fungerar så ska vi inte utesluta magi?
Svar på tråden Sanndrömmar