Sanndrömmar
Hej!
Är det någon här som har drömt något som blivit sant?
Hej!
Är det någon här som har drömt något som blivit sant?
Jodå, vi fattar. Den ena är ett vanligt förekommande och faktiskt existerande fenomen, och det andra är önsketänkande och påhitt från din sida eftersom du så gärna vill besitta en magisk förmåga.
Ledsen, men du är inte speciell och du kan inte förutspå framtiden annat än med sunt förnuft och logik, precis som vem som helst.
Tappa inte suget, rätt vad det är så fattar du och då trillar den ned. Vissa är bara lite långsammare än andra, men det är inget du ska hänga läpp över. Det är bra att du medger att den sitter fast, det betyder att du är på rätt väg.
Jag håller tummarna för dig, det här ska vi klara! *kram*
Mjo, fast då kan vi slå fast att Noch Less-odjuret existerar eftersom det finns björnar och giraffer - det finns ingen logisk koppling mellan ditt ältande om att "det finns två olika sorters drömmar" och att du därför skulle besitta övernaturliga krafter.
Hjärnans tillkortakommanden när det kommer till minnen, drömmar och att fylla i tomrum för att bilda och hitta mönster är väldokumenterade, och du är inte den första som misstar dessa funktioner för magiska krafter eller övernaturliga upplevelser.
Vad tror du är mest sannolikt: att din hjärna fungerar precis som alla andras och därför modifierar minnen samt väljer att komma ihåg de som bekräftar din tes (konfirmeringsbias) medan resten avfärdas, eller att universums alla lagar tagit en paus till din fördel för att ge dig förmågan att se in i framtiden?
Jag förstår att det är jättejobbigt att komma underfund med att ett inbillat attribut du byggt en stor del av din personlighet på visar sig vara påhitt, men du vinner inget på att klamra dig fast vid löjliga övertygelser om att du är en magisk prinsessa som drömmer dig in i framtiden.
Och om det nu var så att "mormor var också synsk" så ska du säkert se att det finns andra band till henne du kan minnas med värme.
Du får helt enkelt hitta något annat om dig själv som är värt att klämma in i vart och vartannat samtal för att verka speciell. Du kanske kan börja med en hobby eller försöka slå ett Guinness-rekord?
Neurobiologin och neurovetenskapen har extremt många frågetecken. Stora forskare inom området hade ifrågasatt din inställning med säkerhet. Detta är kanske den mest anti-intellektuella retoriken jag skådat. Dessutom lägger du tyngden på logiken, som att det vore en ensam härskare bland flera för att styrka din poäng. Logik tycks vara något du drar till med för att avgöra din rätt i en diskussion. Platt fall.
Finns det en sorts människotyp jag aldrig kommer ta på allvar så är det sådana som tror sig veta något om världens beskaffenhet med säkerhet.