Inlägg från: Andiie87 |Visa alla inlägg
  • Andiie87

Sanndrömmar

John22 skrev 2018-03-19 17:23:38 följande:
    Jopp, precis så är det. Men inbilla du dig att du besitter någon speciell förmåga om det gör att du får känna dig viktig.

Verkligheten ser dock ut som så att man drömmer i snitt fem drömmar per natt, även om man inte alltid kommer ihåg dem. När något sedan sker så kan detta trigga ett minne av en tidigare dröm, varpå man inser att drömmen "gått i uppfyllelse".

Hjärnan är också bra på att modifiera och fylla i minnen för att få dem att passa extra bra, vilket leder till att man kommer ihåg detaljer från drömmar som egentligen inte var där. Detta i ett försök att få drömmen att stämma överens med vad som skedde i verkligheten efteråt. Det handlar inte om oärlighet, bara en uppfinningsrik hjärna som vill att saker och ting ska passa in och bilda mönster.

Så nej, du har dessvärre inga "sanndrömmar" som förutspår framtiden; du har ingen speciell förmåga som ingen annan har. Du har en hjärna som fyller i tomrum, ett sinne som vill att dina drömmar ska förutspå framtiden och ett väldigt selektivt minne.
    Varför är det så viktigt för dig att berätta för någon annan att den inte ska tro sig vara viktig?

Skrattretande är dessutom att du talar om något som om det vore sant, trots att man inte helt kunnat klarlägga vad drömmar egentligen har för mekanism och funktion. Allt är ju ännu bara spekulationer. Det där var ett pinsamt tilltag i vetenskapens namn.

• Andiie87
    John22 skrev 2018-03-21 16:50:37 följande:
    Mjo, fast då kan vi slå fast att Noch Less-odjuret existerar eftersom det finns björnar och giraffer - det finns ingen logisk koppling mellan ditt ältande om att "det finns två olika sorters drömmar" och att du därför skulle besitta övernaturliga krafter.

Hjärnans tillkortakommanden när det kommer till minnen, drömmar och att fylla i tomrum för att bilda och hitta mönster är väldokumenterade, och du är inte den första som misstar dessa funktioner för magiska krafter eller övernaturliga upplevelser.

Vad tror du är mest sannolikt: att din hjärna fungerar precis som alla andras och därför modifierar minnen samt väljer att komma ihåg de som bekräftar din tes (konfirmeringsbias) medan resten avfärdas, eller att universums alla lagar tagit en paus till din fördel för att ge dig förmågan att se in i framtiden?

Jag förstår att det är jättejobbigt att komma underfund med att ett inbillat attribut du byggt en stor del av din personlighet på visar sig vara påhitt, men du vinner inget på att klamra dig fast vid löjliga övertygelser om att du är en magisk prinsessa som drömmer dig in i framtiden.

Och om det nu var så att "mormor var också synsk" så ska du säkert se att det finns andra band till henne du kan minnas med värme.

Du får helt enkelt hitta något annat om dig själv som är värt att klämma in i vart och vartannat samtal för att verka speciell. Du kanske kan börja med en hobby eller försöka slå ett Guinness-rekord?
    Neurobiologin och neurovetenskapen har extremt många frågetecken. Stora forskare inom området hade ifrågasatt din inställning med säkerhet. Detta är kanske den mest anti-intellektuella retoriken jag skådat. Dessutom lägger du tyngden på logiken, som att det vore en ensam härskare bland flera för att styrka din poäng. Logik tycks vara något du drar till med för att avgöra din rätt i en diskussion. Platt fall. 

Finns det en sorts människotyp jag aldrig kommer ta på allvar så är det sådana som tror sig veta något om världens beskaffenhet med säkerhet.
  • Andiie87
    Madicken Madicken skrev 2018-03-22 15:57:42 följande:
    Som att diskutera med ett femårigt barn. Mitt tålamod räcker inte till.
    På riktigt, lägg inte ens energi på John22. 
    Med det sagt menar jag inte att någon av er har rätt angående sanndrömmar, utan snarare att dennes sätt att avfärda dina påståenden utan någon som helst öppenhet eller kritisk självrannsakan av sina egna teser inte kan betraktas som annat än skräp-retoriker. Att tro sig ha säkerställt något är vetenskapligt pinsamt. 
  • Andiie87
    Bjoer skrev 2018-03-23 10:09:54 följande:

Även om man inte vet exakta mekanismer eller funktioner så kan vi vara väldigt, väldigt säkra på att de inte på något övernaturligt sätt kan förutsäga framtiden. de förutsägelser som görs handlar om normal hjärnverksamhet (slutledningsförmåga) eller rena sammanträffanden. Eller menar du verkligen att bara för att man inte vet exakt hur något fungerar så ska vi inte utesluta magi?

Jag menar att det finns inget mer ovärdigt att kränka sin motståndare genom att anse sig sitta på mandat för sanningen. Extremt oseriöst.

1. En god diskussionsnivå kännetecknas av ödmjukhet. Det är en inställning där man utgår från respekt och distanserar sig från sitt eget ego.

2. Personligen utesluter jag aldrig någonting, i sokratisk och kantiansk m.fl. anda, eftersom jag anser det som den mest ödmjuka förhållningen då vi långt ifrån sitter på alla svar. Det tycker jag bör gälla alla livsåskådningar, allt från ateism till teologi och allt mittemellan.
  • Andiie87
    Trent skrev 2018-03-23 07:03:41 följande:

Hahahaha! Argumentera emot då istället för att låtsas vara smart.

Är du post-modernist förresten?

Nej. Och du vet nog knappt vad post-modernist är ????
  • Andiie87
    John22 skrev 2018-03-23 16:39:52 följande:
    Du verkar ha problem med läsförståelsen, så jag ska ta det långsamt.

Jag har inte påpekat att någon inte ska anse sig vara viktig. Däremot att det är löjligt att hitta på magiska förmågor för att göra det.

Som någon annan redan påpekat har vår förståelse av betydelsen bakom drömmar ingen som helst relevans. Det räcker med att vi vet att de inte kan bryta naturens lagar och peta hål på tidsrymden för att titta in i framtiden.

Vi har inte letat igenom varje kvadratcentimeter av Transsylvaniens skogar, men det betyder inte att vi ska bete oss som om det vore fullt möjligt att det gömmer sig en vampyr i varannan buske.

"Stora forskare inom området hade ifrågasatt din inställning med säkerhet" Nej, det hade de absolut inte. För övrigt har jag inte lagt fram några egna teser, utan påpekat vad vetenskapen redan fastslagit: att hjärnan är programmerad att finna och skapa mönster i det vi upplever samt att minnen väldigt enkelt kan modifieras utan att vi är medvetna om det.

Visst ska man ha ett öppet sinne och vara mottaglig för att det finns saker vi ännu inte känner till, men det finns gränser. Att drömma sanndrömmar, spå i kaffesump och lägga tarotkort är renodlat trams utan bas i verkligheten.

Du verkar vara en av de som hävdar att "allt som inte motbevisats kan anses vara fullt möjligt", vilket inte är fallet. Att något är möjligt är också något som måste bevisas, och när det kommer till övernaturliga krafter av detta slag är det ingen som lyckats demonstrera dem under kontrollerade former.

Nej, jag tänker inte sitta och gulligulla och säga att "ja det är ju fullt möjligt att det sitter en rosa mini-elefant och bajsar på mitt huvud utan att jag känner det, för jag kan ju inte bevisa motsatsen."

Sanndrömmar existerar inte, get over it.
    Eftersom vi har totalt skilda förhållningssätt, och där jag egentligen inte alls föredrar någons tes, så kan vi lämna detta. 
  • Andiie87
    John22 skrev 2018-03-23 16:39:52 följande:
    Du verkar ha problem med läsförståelsen, så jag ska ta det långsamt.

Jag har inte påpekat att någon inte ska anse sig vara viktig. Däremot att det är löjligt att hitta på magiska förmågor för att göra det.

Som någon annan redan påpekat har vår förståelse av betydelsen bakom drömmar ingen som helst relevans. Det räcker med att vi vet att de inte kan bryta naturens lagar och peta hål på tidsrymden för att titta in i framtiden.

Vi har inte letat igenom varje kvadratcentimeter av Transsylvaniens skogar, men det betyder inte att vi ska bete oss som om det vore fullt möjligt att det gömmer sig en vampyr i varannan buske.

"Stora forskare inom området hade ifrågasatt din inställning med säkerhet" Nej, det hade de absolut inte. För övrigt har jag inte lagt fram några egna teser, utan påpekat vad vetenskapen redan fastslagit: att hjärnan är programmerad att finna och skapa mönster i det vi upplever samt att minnen väldigt enkelt kan modifieras utan att vi är medvetna om det.

Visst ska man ha ett öppet sinne och vara mottaglig för att det finns saker vi ännu inte känner till, men det finns gränser. Att drömma sanndrömmar, spå i kaffesump och lägga tarotkort är renodlat trams utan bas i verkligheten.

Du verkar vara en av de som hävdar att "allt som inte motbevisats kan anses vara fullt möjligt", vilket inte är fallet. Att något är möjligt är också något som måste bevisas, och när det kommer till övernaturliga krafter av detta slag är det ingen som lyckats demonstrera dem under kontrollerade former.

Nej, jag tänker inte sitta och gulligulla och säga att "ja det är ju fullt möjligt att det sitter en rosa mini-elefant och bajsar på mitt huvud utan att jag känner det, för jag kan ju inte bevisa motsatsen."

Sanndrömmar existerar inte, get over it.
    Förresten, du argumenterar känslomässigt... så det är något i dig som hugger, inte klarar av att distansera sig och inte kan skilja på sak och person. 
  • Andiie87
    Trent skrev 2018-03-23 21:33:48 följande:

Du utesluter förresten massor av saker. Du utesluter att en god diskussionsnivå kännetecknas av sadism, för att bara ta ett av ett oändligt antal exempel.

Det gör jag med, men jag tror inget annat.

Ja det stämmer, jag använde samma argumentationsstil tillbaks.

Hehe. Hmm. Försöker föreställa mig sadism i en diskussion. Antingen syftas en person som blir alldeles hög på adrenalin för att den anser sig jagad påriktigt i en diskussion, å sen använder nedtryckande metoder mot sin meningsmotståndare för att söka sin tillfredsställelse å typ bevara sin självbild. Men då äre sekundär sadism.

Men om sadismen är målet med diskussionen, är ju diskussionen bara medlet. Skulle en av parterna dvs ha en sådan dold agenda, skulle jag inte kalla det god nivå.
  • Andiie87
    Trent skrev 2018-03-24 09:56:38 följande:

Då borde en ursäkt vara på sin plats då. Jag väntar.

Sadism var bara ett exempel för att visa på att du utesluter lika mycket som alla andra, dvs oändligt mycket.

Nu föll den här diskussionen 10 levels. Om du läser igenom igen vad jag skrev om en god diskussionsnivå, där du på riktigt når en poäng utan att skända din motståndare, så ingår inte sadism som mål eller medel... Jag förväntade mig ett lite vältaligare tilltag från ditt håll. Väntar...
  • Andiie87
    Andiie87 skrev 2018-03-24 13:03:14 följande:

Nu föll den här diskussionen 10 levels. Om du läser igenom igen vad jag skrev om en god diskussionsnivå, där du på riktigt når en poäng utan att skända din motståndare, så ingår inte sadism som mål eller medel... Jag förväntade mig ett lite vältaligare tilltag från ditt håll. Väntar...

Alltså förbättra din motivering
  • Andiie87
    Trent skrev 2018-03-24 16:03:55 följande:
    Jag har aldrig sagt mig ha ödmjukhet eller något annat dravel som utgångspunkt för diskussioner. Jag svamlar inte om skit istället för att diskutera ämnet. Jag har inte heller sagt emot mot mig själv genom att göra det jag alldeles nyss "fördömt".

Du tror uppenbarligen att du är supersmart. Fortsätt gärna med det. Jag kommer inte svara på fler inlägg av dig.
    Nej, jag är förtjust i att diskutera och väntade mig att bli testad och att få testa. Sedan hade jag bedömt om jag eller du har det vettigaste resonemanget i sak.

Men konklusionen är ju egentligen att du inte håller det viktigt att ha en ödmjukhet i diskussioner. Det vi diskuterar är ju då enbart att vi har skilda värderingar, som får olika konsekvenser. Det är ju intressant i sig. Ex. varför värderar jag det ena högt, och varför värderar du det andra högt.
  • Andiie87
    Trent skrev 2018-03-24 16:03:55 följande:
    Jag har aldrig sagt mig ha ödmjukhet eller något annat dravel som utgångspunkt för diskussioner. Jag svamlar inte om skit istället för att diskutera ämnet. Jag har inte heller sagt emot mot mig själv genom att göra det jag alldeles nyss "fördömt".

Du tror uppenbarligen att du är supersmart. Fortsätt gärna med det. Jag kommer inte svara på fler inlägg av dig.
    Just det, varför jag gav mig på att du använde ordet postmodernist är för att jag inte tror att någon som har läst postmodernism och tidigare filosofi hade kallat någon det utan vidare,eftersom postmodernistiska idéer egentligen dyker upp här å var sedan långt tillbaka, och att jag då hade kunnat ha liknande idéer som postmodernister utan att vara det. Så jag drog slutsatsen att du ev. bekantat dig med vissa idéer, men inte mycket mer... 
  • Andiie87
    Bjoer skrev 2018-03-26 10:58:05 följande:
    Nej, det är fullt rimligt i ett sånt här läge. En god diskussionsnivå kännetecknas av ödmjukhet i de fall där ödmjukhet är lämplig. Detta är inte ett sådant fall. Det är inte, som du verkade mena, "ren spekulation" att sanndrömmar inte är övernaturliga.

Att aldrig utesluta någonting är inte praktiskt möjligt. Någon slags rimlighetsbedömning måste göras där vi utesluter totalt orimliga förhållanden. Övernaturliga sanndrömmar är en sådan sak. Att vi inte sitter på alla svar betyder inte att vi inte sitter på några svar. Du får nog jobba lite mer med gråskalor tror jag, ironiskt nog.
    Men nu motiverar du krasst, varför?... hur kan jag inte gå runt i den här världen med inställningen att jag inte utesluter något? Detta innebär ju inte att jag inte lever med en vardagslogik och förhåller mig till olika bedömningar om verkligheten omedvetet hela tiden. Såklart att jag sätter mig på en stadig stol, utan rädsla för att den egentligen är en hallucination och att jag kommer att trilla rakt igenom den. Så har aldrig varit fallet hittills i mitt liv, och principen har fram tills idag fungerat. Stolar går att sitta på.

Men varför ödmjukhet i det här fallet inte är lämpligt är enbart tal om en värderingsfråga. Jag kan garantera dig att du kan leva ett full gott liv med inställningen att aldrig utesluta att din motdebattör kan sitta på en sanning fast du själv tvivlar på den. Det är inte farligt. 
  • Andiie87
    Bjoer skrev 2018-03-26 13:28:40 följande:
    Det beror som sagt på vad ämnet är. Om det finns noll bra belägg, fenomenet kräver att vi sätter fungerande naturlagar ur spel och det redan finns bra förklaringsmodeller inom kända naturlagar så kan man med gott samvete utesluta att de har rätt. Kommer de med vettiga argument och/eller evidens, då kan man börja tvivla. Men innan dess? Njä.
    Förutsättningarna hos en god skeptiker är att han inser sina begränsningar, insikt i att världen fortgått så mycket längre än honom och att man tusen gånger varit tvungen att reviderat sanningar.

Det är typiskt att den s.k. upplyste bär symptom av högmod och en falsk övertro på att han faktiskt tror sig granska saker öppet (trots att han konstant föraktar meningsmotståndare som inte agerar inom hans bestämda gränser för vad man ska tro på). Denne är också fången i sin egen tidsanda, kultur eller epok, å tror att den tiden han lever i äntligen har förstått sanningen med världen. Jag jämför sådana sanningssägare lika mycket med herrarna under de kristna korstågens tid eller nutida Islamistiska giganter. And so on, you name it.. 
  • Andiie87
    Bjoer skrev 2018-03-26 14:10:42 följande:

Jag har inga illusioner om att vi allt vi vet är sant eller att vi ens vet 1% av vad som går att veta. Jag är medveten om att vi alla har biaser, fördomar och att våra sinnen och resonemang kan bedra oss. Men det är inte riktigt relevant här. Skillnaden mot de kristna korstågen eller nutida islamistiska giganter är vetenskaplig metod. Det rationella här är inte att vara osäker på om sanndrömmar är övernaturliga eller inte. Du kan kalla det högmod om du vill, det ändrar inte faktum, precis som någon spelad eller överdriven ödmjukhet inte gör någon mer intellektuell eller korrekt.

Poängen är fortfarande att inte gå miste om något för att man blint tror på en ideologisk inriktning. Ödmjukhet är därför en strategi, inte ett försök till en image. Vetenskaplig metod, precis som det mesta annat, har haft åratal av, och nutida pågående, filosofiska diskussioner kring dess angreppssätt... och har flera kritiker och meningsmotståndare inom dess fält dessutom. 
Svar på tråden Sanndrömmar