• Kiltis

Sanndrömmar

Hej!

Är det någon här som har drömt något som blivit sant?

• Svar på tråden Sanndrömmar
  • Bjoer
    Madicken Madicken skrev 2018-03-19 17:25:18 följande:
    De här drömmarna visar inte något ungefärligt suddigt lulligt som kan ske varsomhelst.

De visar exakta händelseförlopp med exakt omgivning i exakt tid. Finns inget som skiljer sig åt. Finns inget som påminner. Drömmen kommer bara EN gång och visar vad som ska ske långt senare.

Händelsen som ska inträffa varar max 2 minuter.
    Ser inte riktigt motsägelsen. Exemplet som ges i tråden med skåpbilen säger inget om tid. Bilen var inte samma. Jag menar, det händer väldigt mycket saker hela tiden. Det är inte speciellt att saker i drömmar slår in då och då.

Du läser helt enkelt in för mycket i det. Och som jag sa, i många fall handlar det om normal slutledningsförmåga som kommer fram i drömmen.
  • Madicken Madicken
    Bjoer skrev 2018-03-19 19:30:44 följande:

Ser inte riktigt motsägelsen. Exemplet som ges i tråden med skåpbilen säger inget om tid. Bilen var inte samma. Jag menar, det händer väldigt mycket saker hela tiden. Det är inte speciellt att saker i drömmar slår in då och då.

Du läser helt enkelt in för mycket i det. Och som jag sa, i många fall handlar det om normal slutledningsförmåga som kommer fram i drömmen.

Vad du överdriver.

Kom tillbaka när du själv upplevt det istället för att uttala dig om saker du inte begriper.
  • Trent
    Madicken Madicken skrev 2018-03-19 20:11:26 följande:

Vad du överdriver.

Kom tillbaka när du själv upplevt det istället för att uttala dig om saker du inte begriper.

Du kan komma tillbaka när du har bevis på att det inte bara är slumpen/normal slutledningsförmåga.
  • crispnuggets

En gång har det hänt mig och det var så tydligt att jag nästan svimmade. Jag var ca 9 år och det var december. Jag hade adventskalendrar på mitt rum, en av dem var en kalender från Kalle Anka-tidningen. Jag drömde att jag öppnade dagens lucka, den innehöll en bild på knattarna som stod på varandras axlar och gjorde peace-tecken. Vad tror ni fanns bakom luckan jag öppnade direkt när jag vaknade? De stod till och med i samma ordning med sina färger!

• Mascaraklumpar
    John22 skrev 2018-03-19 17:23:38 följande:
    Hjärnan är också bra på att modifiera och fylla i minnen för att få dem att passa extra bra, vilket leder till att man kommer ihåg detaljer från drömmar som egentligen inte var där.
    Just detta hände mig faktiskt häromdagen. Jag var på stan med min två-åring och plötsligt sprang hon in i en tygaffär där jag aldrig in varit förut. Jag jagade efter henne, och när jag fick tag på henne och tittade upp fick jag plötsligt en minnesbild av en dröm jag haft natten innan, där jag var inne med dottern i exakt samma tygaffär! Det var en sjukt märklig känsla, som en jättestark deja vu.

När vi kom hem och jag satte mig och verkligen tänkte igenom vad drömmen handlade om, så insåg jag att det var så att vi köpt en bostadsrätt där det fanns en massa gemensamma utrymmen, bl.a. ett pysselrum där jag pysslade med dottern, och det var detta rum som jag nu i efterhand upplever såg ut som i tygaffären. Naturligtvis är det så att drömbilden blandats ihop med verkligheten, för hade pysselrummet sett ut som en tygaffär i drömmen så hade jag ju inte upplevt att det var ett pysselrum. Dessutom är det inte ens säkert att det var natten innan dagen på stan som jag hade denna dröm (även om jag upplever att det var det), det kan ha varit när som helst det senaste året.

Annars är den märkligaste "sanndrömmen" jag haft att usama bin laden dog, fast sen i verkligheten var det khaddaffi (hur det nu stavas) som dog. Den gången hann jag berätta för flera personer om min dröm bara några minuter innan vi hörde nyheten, så där vet jag med säkerhet att jag verkligen drömde detta och att det var natten innan. Jag är så sjukt glad att det inte var samma person som dog i verkligheten som i min dröm - det hade ju liksom precis lika gärna kunnat slumpa sig så. I så fall vet jag inte om jag hade varit klok nog att inse att det var en slump, utan jag hade kanske varit värsta new age-hippien idag.
  • Bjoer
    Vad du överdriver.

Du antar att jag inte begriper för att jag inte håller med? När du får dessa drömmar, brukar du skriva ner detaljerna i dem direkt? Annars kan man knappast påstå att det handlar om något exakt. Precis som John22 så är minnet inte speciellt pålitligt när det kommer till sånt här. Det är lätt att tro att man minns något på ett sätt fast det egentligen inte alls var så. Minnet är lättpåverkat.
  • John22
    Vad du överdriver.

Vi har upplevt det. Alla människor drömmer ibland drömmar som i efterhand tycks passa perfekt med vad som sker i verkligheten. Det är inget konstigt och du är inte speciell - sorry.

Jag hade en polare som trodde något liknande - att han var extremt bra på att förutse vad som skulle hända i fotbollsmatcher vi såg på. Problemet var ju att han bara kom ihåg de två gissningar han fick rätt på (Ibra kommer gå ut på högerkanten och bli fälld; nummer 22 kommer nicka i mål nästa hörna, etc.), men inte de 50 gånger han gissade helt fel.

Detta korrigerades lätt genom att spela in hans pladder under en match och sedan visa för honom hur otroligt fel han hade och även att han brukade försöka rätta till sina gissningar i efterhand för att göra dem mer pricksäkra än de faktiskt var.
  • Madicken Madicken

Bara för att du själv aldrig sett Stilla Havet innebär det inte att det inte existerar.

Att det ska vara så svårt för vissa att förstå skillnaden mellan de olika drömmarna.

• Bjoer

Igen antar du att jag inte förstår bara för att jag inte håller med. Jag förstår precis. Du har fel. Det finns inga sanndrömmar på det sättet.

Stilla havet är rätt väldokumenterat. Sanndrömmar är det inte och den dokumentation som finns tyder på att jag och John22 har rätt.

Svar på tråden Sanndrömmar