Inlägg från: Bjoer |Visa alla inlägg
  • Bjoer

Sanndrömmar

Madicken Madicken skrev 2018-03-19 17:15:32 följande:
    Det är inte så det går till.

Uppenbarligen har du aldrig upplevt det.
    Jo, det är precis så det går till. Eller så har man upplevt något som påverkar drömmen och det egentligen bara handlar om slutledningsförmåga.
  • Bjoer
    Madicken Madicken skrev 2018-03-19 17:25:18 följande:
    De här drömmarna visar inte något ungefärligt suddigt lulligt som kan ske varsomhelst.

De visar exakta händelseförlopp med exakt omgivning i exakt tid. Finns inget som skiljer sig åt. Finns inget som påminner. Drömmen kommer bara EN gång och visar vad som ska ske långt senare.

Händelsen som ska inträffa varar max 2 minuter.
    Ser inte riktigt motsägelsen. Exemplet som ges i tråden med skåpbilen säger inget om tid. Bilen var inte samma. Jag menar, det händer väldigt mycket saker hela tiden. Det är inte speciellt att saker i drömmar slår in då och då.

Du läser helt enkelt in för mycket i det. Och som jag sa, i många fall handlar det om normal slutledningsförmåga som kommer fram i drömmen.
  • Bjoer
    Madicken Madicken skrev 2018-03-19 20:11:26 följande:
    Vad du överdriver.

Kom tillbaka när du själv upplevt det istället för att uttala dig om saker du inte begriper.
    Du antar att jag inte begriper för att jag inte håller med? När du får dessa drömmar, brukar du skriva ner detaljerna i dem direkt? Annars kan man knappast påstå att det handlar om något exakt. Precis som John22 så är minnet inte speciellt pålitligt när det kommer till sånt här. Det är lätt att tro att man minns något på ett sätt fast det egentligen inte alls var så. Minnet är lättpåverkat.
  • Bjoer

Igen antar du att jag inte förstår bara för att jag inte håller med. Jag förstår precis. Du har fel. Det finns inga sanndrömmar på det sättet.

Stilla havet är rätt väldokumenterat. Sanndrömmar är det inte och den dokumentation som finns tyder på att jag och John22 har rätt.

• Bjoer
    Madicken Madicken skrev 2018-03-21 13:11:42 följande:
    Och återigen fattar du inte skillnaden mellan två olika sortets drömmar där den ena är sanndröm och den andra är önskeuppfyllande sanndröm.
    Ok, Du antar att jag inte förstår för att jag inte håller med. Jag tror inte vi kommer längre här.
  • Bjoer
    Andiie87 skrev 2018-03-22 19:25:18 följande:
    Skrattretande är dessutom att du talar om något som om det vore sant, trots att man inte helt kunnat klarlägga vad drömmar egentligen har för mekanism och funktion. Allt är ju ännu bara spekulationer. Det där var ett pinsamt tilltag i vetenskapens namn.
    Även om man inte vet exakta mekanismer eller funktioner så kan vi vara väldigt, väldigt säkra på att de inte på något övernaturligt sätt kan förutsäga framtiden. de förutsägelser som görs handlar om normal hjärnverksamhet (slutledningsförmåga) eller rena sammanträffanden. Eller menar du verkligen att bara för att man inte vet exakt hur något fungerar så ska vi inte utesluta magi?
  • Bjoer
    Andiie87 skrev 2018-03-23 16:09:00 följande:
    Jag menar att det finns inget mer ovärdigt att kränka sin motståndare genom att anse sig sitta på mandat för sanningen. Extremt oseriöst.

1. En god diskussionsnivå kännetecknas av ödmjukhet. Det är en inställning där man utgår från respekt och distanserar sig från sitt eget ego.

2. Personligen utesluter jag aldrig någonting, i sokratisk och kantiansk m.fl. anda, eftersom jag anser det som den mest ödmjuka förhållningen då vi långt ifrån sitter på alla svar. Det tycker jag bör gälla alla livsåskådningar, allt från ateism till teologi och allt mittemellan.
    Nej, det är fullt rimligt i ett sånt här läge. En god diskussionsnivå kännetecknas av ödmjukhet i de fall där ödmjukhet är lämplig. Detta är inte ett sådant fall. Det är inte, som du verkade mena, "ren spekulation" att sanndrömmar inte är övernaturliga.

Att aldrig utesluta någonting är inte praktiskt möjligt. Någon slags rimlighetsbedömning måste göras där vi utesluter totalt orimliga förhållanden. Övernaturliga sanndrömmar är en sådan sak. Att vi inte sitter på alla svar betyder inte att vi inte sitter på några svar. Du får nog jobba lite mer med gråskalor tror jag, ironiskt nog.
  • Bjoer
    Andiie87 skrev 2018-03-26 12:29:57 följande:
    Men varför ödmjukhet i det här fallet inte är lämpligt är enbart tal om en värderingsfråga. Jag kan garantera dig att du kan leva ett full gott liv med inställningen att aldrig utesluta att din motdebattör kan sitta på en sanning fast du själv tvivlar på den. Det är inte farligt. 
    Det beror som sagt på vad ämnet är. Om det finns noll bra belägg, fenomenet kräver att vi sätter fungerande naturlagar ur spel och det redan finns bra förklaringsmodeller inom kända naturlagar så kan man med gott samvete utesluta att de har rätt. Kommer de med vettiga argument och/eller evidens, då kan man börja tvivla. Men innan dess? Njä.
  • Bjoer

Jag har inga illusioner om att vi allt vi vet är sant eller att vi ens vet 1% av vad som går att veta. Jag är medveten om att vi alla har biaser, fördomar och att våra sinnen och resonemang kan bedra oss. Men det är inte riktigt relevant här. Skillnaden mot de kristna korstågen eller nutida islamistiska giganter är vetenskaplig metod. Det rationella här är inte att vara osäker på om sanndrömmar är övernaturliga eller inte. Du kan kalla det högmod om du vill, det ändrar inte faktum, precis som någon spelad eller överdriven ödmjukhet inte gör någon mer intellektuell eller korrekt.

• Bjoer
    Andiie87 skrev 2018-03-26 18:06:30 följande:
    Poängen är fortfarande att inte gå miste om något för att man blint tror på en ideologisk inriktning. Ödmjukhet är därför en strategi, inte ett försök till en image. Vetenskaplig metod, precis som det mesta annat, har haft åratal av, och nutida pågående, filosofiska diskussioner kring dess angreppssätt... och har flera kritiker och meningsmotståndare inom dess fält dessutom. 
    Jag förstår poängen och den är inte relevant här pga. ämnet. Dessutom tror jag inte blint på någon ideologisk inriktning. Även om vetenskaplig metod eventuellt kan räknas som en ideologisk inriktning så är tron på att den fungerar inte blind. Den har liksom visat sig fungera. Givetvis finns det kritik men den mesta kritiken handlar om detaljer, inte vetenskaplig metod i stort.

Så ja, din poäng är relevant i vissa sammanhang. Detta är inte ett sådant.
Svar på tråden Sanndrömmar