Sanndrömmar
John22 skrev 2018-03-19 17:23:38 följande:
Hjärnan är också bra på att modifiera och fylla i minnen för att få dem att passa extra bra, vilket leder till att man kommer ihåg detaljer från drömmar som egentligen inte var där.När vi kom hem och jag satte mig och verkligen tänkte igenom vad drömmen handlade om, så insåg jag att det var så att vi köpt en bostadsrätt där det fanns en massa gemensamma utrymmen, bl.a. ett pysselrum där jag pysslade med dottern, och det var detta rum som jag nu i efterhand upplever såg ut som i tygaffären. Naturligtvis är det så att drömbilden blandats ihop med verkligheten, för hade pysselrummet sett ut som en tygaffär i drömmen så hade jag ju inte upplevt att det var ett pysselrum. Dessutom är det inte ens säkert att det var natten innan dagen på stan som jag hade denna dröm (även om jag upplever att det var det), det kan ha varit när som helst det senaste året.
Annars är den märkligaste "sanndrömmen" jag haft att usama bin laden dog, fast sen i verkligheten var det khaddaffi (hur det nu stavas) som dog. Den gången hann jag berätta för flera personer om min dröm bara några minuter innan vi hörde nyheten, så där vet jag med säkerhet att jag verkligen drömde detta och att det var natten innan. Jag är så sjukt glad att det inte var samma person som dog i verkligheten som i min dröm - det hade ju liksom precis lika gärna kunnat slumpa sig så. I så fall vet jag inte om jag hade varit klok nog att inse att det var en slump, utan jag hade kanske varit värsta new age-hippien idag.