Inlägg från: John22 |Visa alla inlägg
  • John22

Sanndrömmar

Givetvis. Alla människor på Jorden har drömt saker som blivit sanna. Det kallas för slumpen.

Drömmer gör man varje natt, så att man då och då drömmer något som sedan sker är inte ett dugg konstigt. Vissa inbillar sig dock att de är otroligt speciella, när det i själva verket handlar om att de väldigt tydligt kommer ihåg de två gånger de drömde drömmar som sedan skedde, men inte kommer ihåg de 500 gånger drömmarna inte blev verklighet.

• John22
    Madicken Madicken skrev 2018-03-19 17:15:32 följande:
    Det är inte så det går till.

Uppenbarligen har du aldrig upplevt det.
    Jopp, precis så är det. Men inbilla du dig att du besitter någon speciell förmåga om det gör att du får känna dig viktig.

Verkligheten ser dock ut som så att man drömmer i snitt fem drömmar per natt, även om man inte alltid kommer ihåg dem. När något sedan sker så kan detta trigga ett minne av en tidigare dröm, varpå man inser att drömmen "gått i uppfyllelse".

Hjärnan är också bra på att modifiera och fylla i minnen för att få dem att passa extra bra, vilket leder till att man kommer ihåg detaljer från drömmar som egentligen inte var där. Detta i ett försök att få drömmen att stämma överens med vad som skedde i verkligheten efteråt. Det handlar inte om oärlighet, bara en uppfinningsrik hjärna som vill att saker och ting ska passa in och bilda mönster.

Så nej, du har dessvärre inga "sanndrömmar" som förutspår framtiden; du har ingen speciell förmåga som ingen annan har. Du har en hjärna som fyller i tomrum, ett sinne som vill att dina drömmar ska förutspå framtiden och ett väldigt selektivt minne.
  • John22
    Madicken Madicken skrev 2018-03-19 20:11:26 följande:
    Vad du överdriver.

Kom tillbaka när du själv upplevt det istället för att uttala dig om saker du inte begriper.
    Vi har upplevt det. Alla människor drömmer ibland drömmar som i efterhand tycks passa perfekt med vad som sker i verkligheten. Det är inget konstigt och du är inte speciell - sorry.

Jag hade en polare som trodde något liknande - att han var extremt bra på att förutse vad som skulle hända i fotbollsmatcher vi såg på. Problemet var ju att han bara kom ihåg de två gissningar han fick rätt på (Ibra kommer gå ut på högerkanten och bli fälld; nummer 22 kommer nicka i mål nästa hörna, etc.), men inte de 50 gånger han gissade helt fel.

Detta korrigerades lätt genom att spela in hans pladder under en match och sedan visa för honom hur otroligt fel han hade och även att han brukade försöka rätta till sina gissningar i efterhand för att göra dem mer pricksäkra än de faktiskt var.
  • John22
    Madicken Madicken skrev 2018-03-20 12:49:09 följande:

Bara för att du själv aldrig sett Stilla Havet innebär det inte att det inte existerar.

Att det ska vara så svårt för vissa att förstå skillnaden mellan de olika drömmarna.

Så tänk dig själv att du HAR varit och badat i Stilla havet, och fram till dig kommer en individ och säger:

"Det är så fantastiskt! I Stilla Havet kan jag liksom flyga fram! Jag ligger i vattnet men hamnar inte botten. Jag vevar med armar och ben och flyyyyger fram i vattnet. Det är en speciell förmåga som jag har haft sedan barnsben."

Du svarar givetvis "Ja fast det där är ju att simma. Jag har också simmat i Stilla havet. Det är inget övernaturligt eller konstigt, och det är inte en förmåga som bara ett fåtal har."

Varpå du får som svar "Men åååååh, du är så jävla trög. Jag kan visst flyga i vattnet och du har inte alls gjort samma sak. Det spelar ingen roll att fysikens lagar, logiken och all information i världen säger att du har rätt, för jag är en speciell liten snöflinga som kan flyyyyyyga genom vattnet."

På den nivån ligger du.
  • John22
    Madicken Madicken skrev 2018-03-21 13:11:42 följande:
    Och återigen fattar du inte skillnaden mellan två olika sortets drömmar där den ena är sanndröm och den andra är önskeuppfyllande sanndröm.
    Jodå, vi fattar. Den ena är ett vanligt förekommande och faktiskt existerande fenomen, och det andra är önsketänkande och påhitt från din sida eftersom du så gärna vill besitta en magisk förmåga.

Ledsen, men du är inte speciell och du kan inte förutspå framtiden annat än med sunt förnuft och logik, precis som vem som helst.
  • John22
    Madicken Madicken skrev 2018-03-21 15:25:50 följande:
    Här trodde jag att poletten trillat ner men icke den sitter fortfarande fast....
    Tappa inte suget, rätt vad det är så fattar du och då trillar den ned. Vissa är bara lite långsammare än andra, men det är inget du ska hänga läpp över. Det är bra att du medger att den sitter fast, det betyder att du är på rätt väg.

Jag håller tummarna för dig, det här ska vi klara! *kram*
  • John22
    Madicken Madicken skrev 2018-03-21 16:06:43 följande:
    För du har rätt. Du vägrar inse att någon annan än dig har rätt. Du vägrar tänka utanför boxen. Du vägrar se skillnaden mellan två olika sorters drömmar som du slår ihop till en sorts dröm. Tänk på Katoliker och Protestanter. Väldigt lika men ändå inte exakt samma.
    Mjo, fast då kan vi slå fast att Noch Less-odjuret existerar eftersom det finns björnar och giraffer - det finns ingen logisk koppling mellan ditt ältande om att "det finns två olika sorters drömmar" och att du därför skulle besitta övernaturliga krafter.

Hjärnans tillkortakommanden när det kommer till minnen, drömmar och att fylla i tomrum för att bilda och hitta mönster är väldokumenterade, och du är inte den första som misstar dessa funktioner för magiska krafter eller övernaturliga upplevelser.

Vad tror du är mest sannolikt: att din hjärna fungerar precis som alla andras och därför modifierar minnen samt väljer att komma ihåg de som bekräftar din tes (konfirmeringsbias) medan resten avfärdas, eller att universums alla lagar tagit en paus till din fördel för att ge dig förmågan att se in i framtiden?

Jag förstår att det är jättejobbigt att komma underfund med att ett inbillat attribut du byggt en stor del av din personlighet på visar sig vara påhitt, men du vinner inget på att klamra dig fast vid löjliga övertygelser om att du är en magisk prinsessa som drömmer dig in i framtiden.

Och om det nu var så att "mormor var också synsk" så ska du säkert se att det finns andra band till henne du kan minnas med värme.

Du får helt enkelt hitta något annat om dig själv som är värt att klämma in i vart och vartannat samtal för att verka speciell. Du kanske kan börja med en hobby eller försöka slå ett Guinness-rekord?
  • John22
    Andiie87 skrev 2018-03-22 19:25:18 följande:
    Varför är det så viktigt för dig att berätta för någon annan att den inte ska tro sig vara viktig?

Skrattretande är dessutom att du talar om något som om det vore sant, trots att man inte helt kunnat klarlägga vad drömmar egentligen har för mekanism och funktion. Allt är ju ännu bara spekulationer. Det där var ett pinsamt tilltag i vetenskapens namn.
    Du verkar ha problem med läsförståelsen, så jag ska ta det långsamt.

Jag har inte påpekat att någon inte ska anse sig vara viktig. Däremot att det är löjligt att hitta på magiska förmågor för att göra det.

Som någon annan redan påpekat har vår förståelse av betydelsen bakom drömmar ingen som helst relevans. Det räcker med att vi vet att de inte kan bryta naturens lagar och peta hål på tidsrymden för att titta in i framtiden.

Vi har inte letat igenom varje kvadratcentimeter av Transsylvaniens skogar, men det betyder inte att vi ska bete oss som om det vore fullt möjligt att det gömmer sig en vampyr i varannan buske.

"Stora forskare inom området hade ifrågasatt din inställning med säkerhet" Nej, det hade de absolut inte. För övrigt har jag inte lagt fram några egna teser, utan påpekat vad vetenskapen redan fastslagit: att hjärnan är programmerad att finna och skapa mönster i det vi upplever samt att minnen väldigt enkelt kan modifieras utan att vi är medvetna om det.

Visst ska man ha ett öppet sinne och vara mottaglig för att det finns saker vi ännu inte känner till, men det finns gränser. Att drömma sanndrömmar, spå i kaffesump och lägga tarotkort är renodlat trams utan bas i verkligheten.

Du verkar vara en av de som hävdar att "allt som inte motbevisats kan anses vara fullt möjligt", vilket inte är fallet. Att något är möjligt är också något som måste bevisas, och när det kommer till övernaturliga krafter av detta slag är det ingen som lyckats demonstrera dem under kontrollerade former.

Nej, jag tänker inte sitta och gulligulla och säga att "ja det är ju fullt möjligt att det sitter en rosa mini-elefant och bajsar på mitt huvud utan att jag känner det, för jag kan ju inte bevisa motsatsen."

Sanndrömmar existerar inte, get over it.
Svar på tråden Sanndrömmar