Andiie87 skrev 2018-03-22 19:25:18 följande:
Varför är det så viktigt för dig att berätta för någon annan att den inte ska tro sig vara viktig?
Skrattretande är dessutom att du talar om något som om det vore sant, trots att man inte helt kunnat klarlägga vad drömmar egentligen har för mekanism och funktion. Allt är ju ännu bara spekulationer. Det där var ett pinsamt tilltag i vetenskapens namn.
Du verkar ha problem med läsförståelsen, så jag ska ta det långsamt.
Jag har inte påpekat att någon inte ska anse sig vara viktig. Däremot att det är löjligt att hitta på magiska förmågor för att göra det.
Som någon annan redan påpekat har vår förståelse av betydelsen bakom drömmar ingen som helst relevans. Det räcker med att vi vet att de inte kan bryta naturens lagar och peta hål på tidsrymden för att titta in i framtiden.
Vi har inte letat igenom varje kvadratcentimeter av Transsylvaniens skogar, men det betyder inte att vi ska bete oss som om det vore fullt möjligt att det gömmer sig en vampyr i varannan buske.
"Stora forskare inom området hade ifrågasatt din inställning med säkerhet" Nej, det hade de absolut inte. För övrigt har jag inte lagt fram några egna teser, utan påpekat vad vetenskapen redan fastslagit: att hjärnan är programmerad att finna och skapa mönster i det vi upplever samt att minnen väldigt enkelt kan modifieras utan att vi är medvetna om det.
Visst ska man ha ett öppet sinne och vara mottaglig för att det finns saker vi ännu inte känner till, men det finns gränser. Att drömma sanndrömmar, spå i kaffesump och lägga tarotkort är renodlat trams utan bas i verkligheten.
Du verkar vara en av de som hävdar att "allt som inte motbevisats kan anses vara fullt möjligt", vilket inte är fallet. Att något är möjligt är också något som måste bevisas, och när det kommer till övernaturliga krafter av detta slag är det ingen som lyckats demonstrera dem under kontrollerade former.
Nej, jag tänker inte sitta och gulligulla och säga att "ja det är ju fullt möjligt att det sitter en rosa mini-elefant och bajsar på mitt huvud utan att jag känner det, för jag kan ju inte bevisa motsatsen."
Sanndrömmar existerar inte, get over it.