Inlägg från: Madicken Madicken |Visa alla inlägg
  • Madicken Madicken

Sanndrömmar

Kiltis skrev 2018-03-19 16:54:42 följande:

Hej!

Är det någon här som har drömt något som blivit sant?

Många gånger. Började redan när jag var liten. Vet inte varför jag har de. Ingen kan förklara men många gissningar har jag fått höra
  • Madicken Madicken
    lindalicious skrev 2018-03-19 17:04:48 följande:

Har däremot flera ggr drömt om helt oviktiga saker som att brorsan ringer från Ikea och frågar om jag ha något därifrån, och exakt samma sak händer under dan eller nästkommande dag. Sådana småsaker bara men som blir märkliga när de slår in och man kommer på att det ju var exakt det man hade drömt.

Vad kul att läsa! Jag trodde jag var den enda på jorden! Har du också haft dina sedan barnsben?
  • Madicken Madicken
    John22 skrev 2018-03-19 17:14:18 följande:

Givetvis. Alla människor på Jorden har drömt saker som blivit sanna. Det kallas för slumpen.

Drömmer gör man varje natt, så att man då och då drömmer något som sedan sker är inte ett dugg konstigt. Vissa inbillar sig dock att de är otroligt speciella, när det i själva verket handlar om att de väldigt tydligt kommer ihåg de två gånger de drömde drömmar som sedan skedde, men inte kommer ihåg de 500 gånger drömmarna inte blev verklighet.

Det är inte så det går till.

Uppenbarligen har du aldrig upplevt det.
  • Madicken Madicken
    Bjoer skrev 2018-03-19 17:21:20 följande:

Jo, det är precis så det går till. Eller så har man upplevt något som påverkar drömmen och det egentligen bara handlar om slutledningsförmåga.

De här drömmarna visar inte något ungefärligt suddigt lulligt som kan ske varsomhelst.

De visar exakta händelseförlopp med exakt omgivning i exakt tid. Finns inget som skiljer sig åt. Finns inget som påminner. Drömmen kommer bara EN gång och visar vad som ska ske långt senare.

Händelsen som ska inträffa varar max 2 minuter.
  • Madicken Madicken
    Bjoer skrev 2018-03-19 19:30:44 följande:

Ser inte riktigt motsägelsen. Exemplet som ges i tråden med skåpbilen säger inget om tid. Bilen var inte samma. Jag menar, det händer väldigt mycket saker hela tiden. Det är inte speciellt att saker i drömmar slår in då och då.

Du läser helt enkelt in för mycket i det. Och som jag sa, i många fall handlar det om normal slutledningsförmåga som kommer fram i drömmen.

Vad du överdriver.

Kom tillbaka när du själv upplevt det istället för att uttala dig om saker du inte begriper.
  • Madicken Madicken

Bara för att du själv aldrig sett Stilla Havet innebär det inte att det inte existerar.

Att det ska vara så svårt för vissa att förstå skillnaden mellan de olika drömmarna.

• Madicken Madicken
    Bjoer skrev 2018-03-20 12:57:45 följande:

Igen antar du att jag inte förstår bara för att jag inte håller med. Jag förstår precis. Du har fel. Det finns inga sanndrömmar på det sättet.

Stilla havet är rätt väldokumenterat. Sanndrömmar är det inte och den dokumentation som finns tyder på att jag och John22 har rätt.

Och återigen fattar du inte skillnaden mellan två olika sortets drömmar där den ena är sanndröm och den andra är önskeuppfyllande sanndröm.
  • Madicken Madicken
    scanmia skrev 2018-03-20 17:50:55 följande:

Jag hade en sanndröm nu i natt. Jag drömde att hunden var sjuk och i morse gick han ut och kräktes upp frukosten. Förmodligen hade jag lagt märke till något undermedvetet om hans beteende igår eller så gjorde han annorlunda ljud ifrån sig under natten som gjorde att jag drömde som jag gjorde. 

Det är inte en sanndröm där man upplever exakt.

Detta är exempel på en dröm där man drömmer liknande.
  • Madicken Madicken
    John22 skrev 2018-03-21 15:22:10 följande:

Jodå, vi fattar. Den ena är ett vanligt förekommande och faktiskt existerande fenomen, och det andra är önsketänkande och påhitt från din sida eftersom du så gärna vill besitta en magisk förmåga.

Ledsen, men du är inte speciell och du kan inte förutspå framtiden annat än med sunt förnuft och logik, precis som vem som helst.

Här trodde jag att poletten trillat ner men icke den sitter fortfarande fast....
  • Madicken Madicken
    John22 skrev 2018-03-21 15:56:05 följande:

Tappa inte suget, rätt vad det är så fattar du och då trillar den ned. Vissa är bara lite långsammare än andra, men det är inget du ska hänga läpp över. Det är bra att du medger att den sitter fast, det betyder att du är på rätt väg.

Jag håller tummarna för dig, det här ska vi klara! *kram*

För du har rätt. Du vägrar inse att någon annan än dig har rätt. Du vägrar tänka utanför boxen. Du vägrar se skillnaden mellan två olika sorters drömmar som du slår ihop till en sorts dröm. Tänk på Katoliker och Protestanter. Väldigt lika men ändå inte exakt samma.
  • Madicken Madicken
    John22 skrev 2018-03-21 16:50:37 följande:

Mjo, fast då kan vi slå fast att Noch Less-odjuret existerar eftersom det finns björnar och giraffer - det finns ingen logisk koppling mellan ditt ältande om att "det finns två olika sorters drömmar" och att du därför skulle besitta övernaturliga krafter.

Hjärnans tillkortakommanden när det kommer till minnen, drömmar och att fylla i tomrum för att bilda och hitta mönster är väldokumenterade, och du är inte den första som misstar dessa funktioner för magiska krafter eller övernaturliga upplevelser.

Vad tror du är mest sannolikt: att din hjärna fungerar precis som alla andras och därför modifierar minnen samt väljer att komma ihåg de som bekräftar din tes (konfirmeringsbias) medan resten avfärdas, eller att universums alla lagar tagit en paus till din fördel för att ge dig förmågan att se in i framtiden?

Jag förstår att det är jättejobbigt att komma underfund med att ett inbillat attribut du byggt en stor del av din personlighet på visar sig vara påhitt, men du vinner inget på att klamra dig fast vid löjliga övertygelser om att du är en magisk prinsessa som drömmer dig in i framtiden.

Och om det nu var så att "mormor var också synsk" så ska du säkert se att det finns andra band till henne du kan minnas med värme.

Du får helt enkelt hitta något annat om dig själv som är värt att klämma in i vart och vartannat samtal för att verka speciell. Du kanske kan börja med en hobby eller försöka slå ett Guinness-rekord?

Som att diskutera med ett femårigt barn. Mitt tålamod räcker inte till.
  • Madicken Madicken

Istället för en trevlig tråd där man kan diskutera erfarenhetee av sanndrömmar har två parasiter nästlat sig in och sitter och skriker NEJ NEJ DET FINNS INTE NEJ NEJ .

Svar på tråden Sanndrömmar