• Anonym (begagnat)

Är det en dålig ide att köpa begagnade skor till barn?

Jag har en 1,5-åring som ska börja gå på förskolan snart och jag funderar på att skaffa ett par begagnade gummistövlar till honom att ha på förskolan. Är det en dålig ide? Har nämligen läst i olika mammagrupper på fb att man inte ska köpa begagnade skor då de formar sig efter första barnets fötter eller något liknande, minns inte riktigt men många avråder iaf från detta då det kan vara skadligt för barnets fötter. Hur gör ni? Köper ni begagnade ändå?

• Svar på tråden Är det en dålig ide att köpa begagnade skor till barn?
  • Ess

Jag brukar köpa begagnade skor åt både mig och barnen, man kan hitta jättefina till bara bråkdelen till priset av när de var helt nya.
    Men gummistövlar hade jag nog köpt nya eftersom de kan va spruckna. 

• Anonym (Ja)

Har 3 barn och köper nästan alltid begagnade skor. Har aldrig varit nåt problem.

Sparar hur mycket som helst. Kan hitta fina begagnade skor för en 20 lapp som annars kostar flera hundra i butik....

• Anonym (Ja)
    Ess skrev 2018-03-11 11:14:15 följande:

Jag brukar köpa begagnade skor åt både mig och barnen, man kan hitta jättefina till bara bråkdelen till priset av när de var helt nya.

Men gummistövlar hade jag nog köpt nya eftersom de kan va spruckna. 

Det kan man väl kolla innan. Har köpt massor av begagnade stövlar. Inga har varit spruckna....
  • Anonym (Ja)
    Anonym (B) skrev 2018-03-10 21:56:06 följande:

Det är ju inte lönt. Ett par gummistövlar kostar typ 200 spänn.

Har köpt fina begagnade stövlar för typ 40 spänn, så jo det lönar sig
  • Ess
    Anonym (Ja) skrev 2018-03-11 11:30:28 följande:
    Det kan man väl kolla innan. Har köpt massor av begagnade stövlar. Inga har varit spruckna....
    Ja visst, om man handlar från hand till hand så är det lätt kollat.
    Jag handlar oftast där jag får skorna skickade till mig, därför min försiktighet med vissa gummivaror.
  • Anonym (Liv)

Om det är skor som är i bra skick är det ingen fara om det är en 1,5 åring. De går inga långa sträckor och inte hela dagarna. Till äldre barn som går och springer i skorna flera timmar om dagen skulle jag inte köpa begagnat då det kan skada fötterna som sagt.

• Glinda från Oz

Man ska helst inte köpa begagnade skor eftersom barnet kan ta efter gångfel, men är valet begagnade skor eller inga alls är begagnade såklart bättre.

• Physalis

Jag är väldigt noga med skor till mitt barn av just den anledningen. Gummistövlar till ett så litet barn nog en av de få skor jag hade kunnat tänka mig att köpa begagnat, just eftersom de används så sällan och under så kort tid innan de växes ur.

Kolla bara skicket innan du köper något så blir det nog bra. Tänk på att de ska vara lätta också, många stövlar kan vara rätt tunga vilket kan vara jobbigt för små barns fötter.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Mian)
    Anonym (Liv) skrev 2018-03-11 12:33:33 följande:

Om det är skor som är i bra skick är det ingen fara om det är en 1,5 åring. De går inga långa sträckor och inte hela dagarna. Till äldre barn som går och springer i skorna flera timmar om dagen skulle jag inte köpa begagnat då det kan skada fötterna som sagt.

Att folk fortfarande tror på det där år 2018?!

Det är naturligtvis inte varligt med begagnade skor, det är en gammal myt. Snedslitna skor ska man undvika, men det spelar ingen roll om det är man själv eller någon annan som gått dem så. Ser de okej ut så är de okej.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Mian) skrev 2018-03-11 15:15:36 följande:

Att folk fortfarande tror på det där år 2018?!

Det är naturligtvis inte varligt med begagnade skor, det är en gammal myt. Snedslitna skor ska man undvika, men det spelar ingen roll om det är man själv eller någon annan som gått dem så. Ser de okej ut så är de okej.

Det är självklart inte alls en gammal myt. Barns fötter är olika och sliter olika på skorna. Det finns gott om material att läsa om detta om man är intresserad.
Svar på tråden Är det en dålig ide att köpa begagnade skor till barn?