• Anonym (begagnat)

Är det en dålig ide att köpa begagnade skor till barn?

Jag har en 1,5-åring som ska börja gå på förskolan snart och jag funderar på att skaffa ett par begagnade gummistövlar till honom att ha på förskolan. Är det en dålig ide? Har nämligen läst i olika mammagrupper på fb att man inte ska köpa begagnade skor då de formar sig efter första barnets fötter eller något liknande, minns inte riktigt men många avråder iaf från detta då det kan vara skadligt för barnets fötter. Hur gör ni? Köper ni begagnade ändå?

• Svar på tråden Är det en dålig ide att köpa begagnade skor till barn?
  • molly50

Mina barn har fått ärva begagnade skor och kläder både av syskon och andra släktingar och vänner.
    Det har inte varit några problem.
    Dessutom sparar man pengar som man kan använda till annat.

Carpe Diem
  • Studentpappa
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-12 12:09:08 följande:

Det finns nästan alltid någon liten skada på kläder o skor, allt slängs bort.

Är det skönt att vara så trångsynt/ego? Skänk bort kläderna till fattiga, det är bättre med en liten skada på ett par skor än att gå barfota mitt i vintern. Men det är väl du för din för antar jag, storfräsare som du verkar vara.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • molly50
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-12 09:10:00 följande:
    Som sagt handlde tråden om ETT par gummistövlar. Och de flesta borde inte ha några problem med o lägga en 100 på nya.
    Jag vet inte vad du köper för gummistövlar om du köper ett par för en hundring.
    Du kan ju inte vara så noga med kvalitén i så fall.
    Carpe Diem
  • LFF
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-12 12:09:08 följande:
    Det finns nästan alltid någon liten skada på kläder o skor, allt slängs bort.
    Även på saker till barn under 2-3 år? Då måste du köpa rätt usel kvalitet i så fall. Beklagar resursslöseriet.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-11 22:38:56 följande:

Vad är det som man behöver utveckla? Förstår du inte det själv? Tydligen så bryr du dig inte om dina barn ser ut som hemlösa. Är du snål ? Vi har som sagt barnbidrag här i Sverige och har du inte råd så finns det soc bidrag som täcker det. Så då är det ju bara snålhet. Jag själv ger mina barn det bästa och skulle aldrig i livet köpa begagnade kläder till de.

Men va? Du har fel. Du har ingen vidare erfarenhet av begagnade kläder och skor, det märkts tydligt. Tror du allt som köps begagnat är skit? svaret är nej. Jag har köpt begagnade skor som ser ut som nya. Jag skulle aldrig sätta på mina barn dåliga och eller smutsiga, trasiga skor. Jag är inte snål, men ekonomisk.

Du skriver att du bara köper nytt till dina barn. Vad gör du med det när de har vuxit ur det?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-11 22:38:56 följande:

Vad är det som man behöver utveckla? Förstår du inte det själv? Tydligen så bryr du dig inte om dina barn ser ut som hemlösa. Är du snål ? Vi har som sagt barnbidrag här i Sverige och har du inte råd så finns det soc bidrag som täcker det. Så då är det ju bara snålhet. Jag själv ger mina barn det bästa och skulle aldrig i livet köpa begagnade kläder till de.

Dessutom, som om du skulle kunna avgöra om mina barns skor är begagnade eller köpta nya i butik. Inte en chans min vän.

• Anonym (Lisa)

Gummistövlar till dagis är perfekt att köpa begagnade! Ditt barn lör växa ur dem inom ett halvår. Och gummistövlar formar sig inte efter foten, du behöver inte oroa dig för det!

Har köpt massor av begagnat till båda mina barn som varit i fint skick. Kan lova dig att de aldrig sett det minsta "hemlösa" ut.

Finns bättre saker att lägga pengar på än att köpa allt helt nytt. Det du kan tänka på är att vinteroveraller som använts mycket blir lite mindre motståndskraftiga mot väta, dvs vattenpelaren blir lägre.

• Anonym (Gobeg)
    Anonym (Never) skrev 2018-03-12 12:04:26 följande:

Jag sparar mina barns bidrag som dom kommer få när dom är vuxna! Men ändå har man råd att köpa nya kläder/skor till dom! Tycker de är snålt att spara in på sina barn! Barnkläder är så jäkla billigt så vrf springa på loppis o söka efter någon annans skräp

Ja, jag har också råd. Tänka sig. Men dels finns det mycket pengar att spara in där, som kan användas till sparande eller på roligare saker till barnen. Och dels är det ju miljöaspekten. Jag köper exempelvis ingenting av plast till mina barn och alternativen kostar ju betydligt mer, så det handlar verkligen inte om att snåla på barnens bekostnad. Tror du en treåring bryr sig eller är medveten om att dess skor som ser helt nya ut, är använda utav någon annan? Eller hur tar de skada av detta menar du?
  • Anonym (Gobeg)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-12 12:07:29 följande:

Man kan försköna allt genom att nämna miljön och överkonsumtion

Absolut, men det gör det inte mindre sant för det.
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-12 15:37:56 följande:

Ne du får nog ingwn kvalite på begagnat skit.

Xxl får du fina Kamik stövlar för 99:-

www.xxl.se/kamik-pond-gummistovel-barn-annonserad-vara/p/1117441_1_style

Men du kanske inte vet hur man använder nätet till och söka...

Jo det är ju det som kännetecknar kvalitet! Och skit är det knappast när det är använt enstaka gånger tidigare. Eller har du skor och kläder som engångsplagg eftersom du tycker att funktionen och kvaliteten försvinner efter en användning?

Vad är kamik för märke...? De stövlarna ser knappast ergonomiska ut, gissar att de är helt platta på insidan så att barnets fötter far runt därinne. Men det tycker du är bättre än ett par stövlar som sitter bra på barnets fot men som använts av ett annat barn tidigare? Ja det är en typ av prioritering det... Det gör inget att barnet får ont i fötterna så länge skorna är nya (men av skräpkvalitet)?
Svar på tråden Är det en dålig ide att köpa begagnade skor till barn?