• Anonym (begagnat)

Är det en dålig ide att köpa begagnade skor till barn?

Jag har en 1,5-åring som ska börja gå på förskolan snart och jag funderar på att skaffa ett par begagnade gummistövlar till honom att ha på förskolan. Är det en dålig ide? Har nämligen läst i olika mammagrupper på fb att man inte ska köpa begagnade skor då de formar sig efter första barnets fötter eller något liknande, minns inte riktigt men många avråder iaf från detta då det kan vara skadligt för barnets fötter. Hur gör ni? Köper ni begagnade ändå?

• Svar på tråden Är det en dålig ide att köpa begagnade skor till barn?
  • Alessia

Mina barn fick - när de var i sina värsta tillväxtåldrar - ärva varandras skor, kängor och stövlar. Även från kusiner, barn till goda vänner osv. Vi hade samma system för kläder. Det ska genast sägas att när vi köpte nya skor var det av goda, välgjorda barnskormärken, inget stormarknadsskräp från Kina. Vi bytte hämningslöst och kasserade tvärt skor som var för slitna utanpå och inuti. Det hände inte särskilt ofta, eftersom barnen växte så snabbt att de knappast hann slita på dojorna särskilt hårt. Vi var dock noga med att kolla så att skorna inte var snedslitna - då kasserades de.

Det finns ingen anledning att köpa skor och kängor för många hundra flera gånger per år. Kavat, Pax, Adidas m fl kostar ju upp emot en tusenlapp. Har man dessutom ett par tre barn ..... En av kusinernas föräldrar är f ö ortoped och hade inget att erinra mot att ungarna ärvde och bytte skor.

• Anonym (Gobeg)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-11 10:52:56 följande:

Nej hon är bog inte så smart so du säger, hade vi pratat pm vinterstövlar ok, men gunnistöclar för som du kan få för en hundring...

Det är vad min 5åri g får. Varje vecka till vad han vill....

Jag vet inte hur låga krav du har på kvalitet när det gäller dina barns kläder, men jag skulle aldrig köpa billiga gummistövlar av undermålig kvalitet som dels sitter illa, och dels är av något skräpmaterial som man inte vet vad det innehåller. Fin kvalitet kan med fördel köpas begagnat.

Du verkar tycka att du är generös och rik som ger ditt förskolebarn 100kr/v, jag tycker snarare att det är att skämma bort och curla barnet. Men gör det som känns bäst för ditt samvete De som har minst är ofta de som spenderar mest, och därmed aldrig får det bättre. Det är även vanligt att spendera mycket pengar på sina barn för kompensation för den brist på närhet och kärlek de får. Då är ju sprillans nya gummistövlar från XXL ingenting. Men vad vet jag om dina anledningar och orsaken till din attityd...
  • Anonym (Gobeg)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-11 10:50:24 följande:

Tramsa??? Det är förfan patetiskt att ens starta en tråd om några jävla gummistövlar???? När de kostar nya 100kr på xxxl tex, så ville hon ha stövlar för en tjuga eller??? Jag är inte bitter jag undrar bara hur snål man kan va..

Sen finns der ju en miljöaspekt med överkonsumtion också.
  • Anonym (Gobeg)
    Anonym (Mian) skrev 2018-03-11 18:43:46 följande:

Har faktiskt gjort det, till och med en professor. Men är du så styvnackat säker på att det är sant är det väl inga problem för dig att styrka det?

"Kan syskon ärva skor?

Ja, i väldigt ung ålder när man har gått väldigt lite med skorna, men annars nej. Man har olika gångstil och sliter på olika sätt." - familjen.trygghansa.se/vara-foralder/bra-att-ha-till-barn/skor-till-sma-barn/

Jag läste på om detta när mitt första barn föddes för ett par år sedan, fick inte upp någon annan information än just den ovan som fotterapeuten uttrycker, oavsett källa. Så du får gärna styrka påståendet att det inte alls är några problem, skulle bli jätteglad om det var så då man skulle tjäna en del! Blir så konstigt att be om bevis när man inte bevisar något själv nämligen
  • Milfshake

Köpa begagnat gör en knappast till dålig förälder. På ett personligt plan finns det inte som alternativ. 

• Anonym (Gobeg)
    Anonym (Never) skrev 2018-03-11 20:39:19 följande:

Inte en chans att jag skulle köpa nåt begagnat till mina barn!! Köper du använda skor till dig själv? Eller snålar du/ni in på era barn? Dom har barnbidrag som ni kan handla med!

Jag köper begagnade skor till mig själv när jag hittar. Köpte ett par jättefina märkesskor - som nya - för 50 kr. I flera år har jag använt ett par begagnade vinterkängor för 5 kr på loppis. Sedan spar jag barnbidraget till barnen att köpa bostadsrätter för, så de kan flytta när de blir vuxna. Det tror jag de har mer glädje av än minnet av nya kläder och skor i förskoleåldern (som man ändå inte ser skillnad på)... Det tycker jag är mer att skryta över faktiskt.
  • cloudberry79

Självklart har barnen haft begagnade skor i den åldern. När de blir lite större sliter de på skorna på ett annat sätt, så då har de fått nya vid behov. Däremot har jag köpt begagnade finskor till särskilda tillfällen; Såna är sällan särskilt använda ändå.

De har även begagnade kläder och ytterkläder.

Det handlar både om ekonomi och miljö. Det sliter oerhört på miljön med all textilproduktion, för att inte tala om plastproduktionen (tex ytterplagg och syntetkläder). Jag sparar hellre på barnens konton till framtiden än att slösa flera tusen om året på kläder som de knappt hinner använda.

Just NO.
  • HD2017dis

Formar sig efter barns fötter. Vilket trams. De formar sig och blir sedan väldigt stela? Låter som skorna är gjorda i nickel-titanium (minnesmetall).

Använd sunt förnuft.

• Studentpappa

Är dom fina absolut, det ser jag inga som helst problem med. En 1,5 åring sliter ju knappast skor snett, dom kan ju knappt gå.

Löjligt resonemang att barn som har beg kläder ser ut som hemlösa, som att någon skulle kunna avgöra om de är beg eller köpta för en tid sedan och använda? Snacka om slöseri om alla slänger sina barnkläder utan att ärva/skänka/sälja vidare.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (Never)
    Anonym (Gobeg) skrev 2018-03-12 10:58:09 följande:

Jag köper begagnade skor till mig själv när jag hittar. Köpte ett par jättefina märkesskor - som nya - för 50 kr. I flera år har jag använt ett par begagnade vinterkängor för 5 kr på loppis. Sedan spar jag barnbidraget till barnen att köpa bostadsrätter för, så de kan flytta när de blir vuxna. Det tror jag de har mer glädje av än minnet av nya kläder och skor i förskoleåldern (som man ändå inte ser skillnad på)... Det tycker jag är mer att skryta över faktiskt.

Jag sparar mina barns bidrag som dom kommer få när dom är vuxna! Men ändå har man råd att köpa nya kläder/skor till dom! Tycker de är snålt att spara in på sina barn! Barnkläder är så jäkla billigt så vrf springa på loppis o söka efter någon annans skräp
Svar på tråden Är det en dålig ide att köpa begagnade skor till barn?