• Anonym (Rådlös?)

Mina döttrar söker kontakt med mig?

För snart 4år sedan hade vi en lång och svår vårdnadstvist.

Vårdnadstvisten gällde våra två döttrar,vi gick från familjerätten till tingsrätt och sedan tillbaka till socialtjänsten igen, visa sig att den äldsta dottern absolut ville bo med mamman på heltid vid 10 års ålder, hon visade även tecken på att hon påverkats av vår tvist som på gått i över ett år, socialtjänsten sa klart och tydligt att jag skulle backa och sluta strida annars skulle dom se till att jag aldrig får träffa mina barn igen, detta var i Umeå. Trotts att dom slutet var varannan helg från att vi haft halvtid.
    Efter tingsrättens dom så blev det en vända till hos soc, anledning var att den äldsta dottern som nämnds ovan blivit påverkat och visar reaktion som yttra sig att hon blivit lite tillbaka dragen i skolan, undviker lärarna och faller ofta in i sina egna tankar.svårt och följa med i lektioner, tappa inlärning.

Jag fråga soc ifall allt bara var mitt fel, fick till svar som det är nu kan det inte fortsätta, sedan la dom stor vikt i att den äldsta dottern verkligen var tydlig i hennes val, hon ville bo med mamma, den yngre dottern var inget problem med, hon valde själv o komma till mig, vi gjorde saker,som eskalera till att göra massor av roliga saker, blev att hon berätta det för sin äldre syster, vilket resulterade till att hon blev mer lessen(den äldre) mamman tar då och stryper all kontakt med den yngre dottern, nu får jag inte träffa henne heller, socialtjänsten säger att det är till det bästa, jag frågar om min äldsta dotter förstår vad hennes beslut om att inte träffa mig mer innebär, soc berättar att hon är mogen/tydlig och förstår.

Jag packar väskan och lägger företaget i sparlåga, jag flyttar för jag klarar inte av att se mina döttrar, jag kan möta dom vid exempel statoil, tjejerna ropar pappa,pappa, samtidigt som mamman föser in dom i bilen igen, dom fick inte komma fram o hälsa.
    Det här tar hårt på mig, jag säljer villan, säger upp dom anställda, packar väskan och flyttar från Umeå.
    I den nya staden köper jag en tomt,bygger mitt drömhus som jag sett i en inrednings tidning,dom vita sockerbitarna, ett arkitektritat hus, blir hur snyggt som helst,huset tar 2 år och bygga.

I den nya staden börjar med att söka upp hälsocentralen, förklara för läkaren att jag måste få hjälp, jag är i djup depression, blir att jag får prata med psykolog och vara sjukskriven några månader, får rekommendation att träna fara ut och resa /vara med min familj samtidigt som jag är sjukskriven, samt fortsätta med psykolog, äta antidepressiva piller, tackar verkligen läkaren att hon gav mig den chansen.

När huset är klart så får jag från februari reda på att jag inte behöver betala underhåll på två år, anledning jag har inte haft någon inkomst, dom första månader var bara sjukpenning och nådde bara 100 tusen drygt och det finns en spärr som gör att man ska ha pengar för eget levende och försäkringskassan betalar ut istället,jag blir inte återbetalnings skyldig heller, ett skydd för dom med låg inkomst för dom oftast hamnar hos kronofogden då, något jag inte visste ens existera, år två byggde jag åt mig själv och hade verkligen noll i inkomst, ingen 0 taxering,

Nu i Feb ringde mina döttrar upp mig, vi prata i 1,5 timme, var första gången jag hörde av dom, vi prata om allt, hon berätta att hon trodde inte det skulle bli så här, att jag försvann ur deras liv, jag berätta att det var hennes val,(hon vet vad det innebär med hennes beslut att inte vilja träffa mig) hon berätta hur hon brukar be vänner åka förbi huset jag bodde i , bara för och se, hon berätta hur dom nya ägarna byggt om och gjort om på tomten, hur hon saknar kompisarna dom var med när dom var hos mig,att mamma visat var jag bor nu, ett trevligt men ändå sorgligt samtal, nu bor jag långt bort,

Anledning till tråden är att nu vill mina döttrar träffa mig,mamman skickade ett hatiskt sms till mig efter hon hört om samtalet, hur jag kunde berätta att det var dottens val osv, att jag berätta allt för att få dom o sakna mig,osv

När jag flytta till den nya staden berätta jag bara för läkaren och psykolog om döttrarna, min nya tjej vet inte om döttrarna , ingen annan för den delen, samhället är så dömande, att förlora umgänget med sina barn är lika med en konstig trög person,var av jag inte berättat om dom.Jag hade en verkligen svår väg tillbaka till livet efter dom, nu är jag tillbaka men tänker ändå på dom, i tanken kommer dom alltid finnas, men vet inte om jag vågar träffa dom mer, vägen tillbaka var verkligen svår för mig,jag är rädd att jag kommer hamna i sorg igen, få träffa dom några timmar som ökar till någon helg då och då, med största sannolikhet kommer barnens mor fortsätta strida och vara jobbig, jag har lämnat det bakom mig nu, var verkligen en svår tid för mig, vill inte hamna där igen, alla känslor finns kvar bara att jag lyckat paketera dom i ett fack som inte ger sorg o depression mer, jag har inte nämnt något till någon för o slippa frågor som på minner mig om sorgen jag gått igenom.

Den stor frågan ska jag lämna tjejerna bakom och blockera deras samtal?
    Det är vad mitt ex vill att jag ska göra, det är inte ens säkert jag vågar träffa dom igen för all sorg.Just nu avvaktar jag och har inte svarat när dom ringde i går.
    Som sagt rådlös?
    Känns som jag inte känner dom något mer, så mycket har hänt ,på dom här åren, jag har tappat deras övre uppväxt innan tonår ,det är inte samma tjejer jag kommer träffa, jag vet inte vem dom är något mer, tänk om allt går fel, tänk om jag hamnar i depression igen.Jag lever ett annat liv nu, ett liv utan dom, vad jag fått lära mig göra, låter det gå ett tag till innan jag svara igen,eller låter det förfalla,o fortsätter med mitt liv som jag lyckats få igång igen, har nya bonus barn nu, dom vet inget, dom har frågat men jag har berättat att jag inte har barn, för dom skulle inte förstå.

• Svar på tråden Mina döttrar söker kontakt med mig?
  • Anonym (K)

Tycker så synd om dig TS.

Diskutera inte med exet. Svara inte på hennes sms, men spara dom.

• Anonym (ff)

Lite tuffare än sådär behöver du ju vara som förälder. Man behöver ju inte strida i domstol om det inte är för någons bästa men man kan ju inte överge sina barn någonsin och allra minst när de själva söker kontakt.

Tänk på att man alltid bara har sina barn till låns. Som vuxna kommer de alltid gå in och ut ur ditt liv. Det enda som är annorlunda för er är att de fått bli vuxna för tidigt så att de tvingas till det redan nu.

• Fiona M

Du är förälder oavsett hur jobbig den andra föräldern är.

Kamma dig och ta tag i det.

• Anonym (Man 46)

Vilka påhopp du får i den här tråden av dessa moralkvinnor. Fy fan för dem.

Jag är uppväxt i skilsmässa och en bråkig sådan. Pengar och vårdnads tvist.

Jag kan förstå dig som vill släppa dina barn för att du själv ska orka leva och existera. Jag förstår att du älskar dina barn innerst inne något oerhört.

Jag vet att i såna här situationer så kan en förälder påverka barnen till sin egen fördel , en del människor gör vad dom helst bara deras vilja går igenom till vilket pris dom helst. Du ska veta att dina döttrar kommer att komma tilkbaka till dig i framtiden å vilja ha svar av dig om varför ?

Och så vidare ........

Se till att dom är välkomna med sina frågor.

Se till att ha svar. Se till att förklara ...ge din version av detta. Skyll aldrig på dina barn !!!! Dom är alltid oskyldiga. Det är du och barnets mamma som inte klarade av komna överens. Glöm inte att du älskar dem

och låt dem få veta det. Jag hade själv haft kontakten kvar med mina barn om de själva ville det. Klart att du ska orka det ..du har inget val . Säg att du älskar dem varje gång ni pratar, djupare diskussioner får du ta om dom komner hem till dig och se till att de alltid är välkommna hos dig oavsett vad ditt ex tycker å tänker.

Henne kan du lägga på bokhyllan , vill barnen prat med dig låt dom göra det ....får dom höra sin riktiga pappa gråta i telefonen så är det bästa som hänt på väldigt länge för dem. Var inte rädd.....våga ta ditt ansvar ...du kan inte göra mer . Dina döttrar kommer att älska dig mer om du gör det... och jag lovar.......du fixar det .

Nu kör du hårt ..lycka till.

• Anonym (Rådlös?)
    Fiona M skrev 2018-03-02 21:55:15 följande:

Du är förälder oavsett hur jobbig den andra föräldern är.

Kamma dig och ta tag i det.

Ja ska se vad som går o göra.
    Om inte annat för den yngsta dottern, hon hade mest frågor, hon fråga om jag hade en ny familj, berätta att jag inte har nya barn, utan ni är mina barn, men det finns en ny person i mitt liv, berätta om henne och att hon hade barn, hon frågade massor allt från kläder till hur hon såg ut, men berätta inte att dom var i samma ålder.

Däremot maila jag Kristoffersson på förstalinjen soc i Umeå och berätta att tjejerna hört av sig o ville ha kontakt, fick till svar att hon inte kan hjälpa, var hon som förde utredningen,så dom vill inte hjälpa.
    Till saken kan göra är att jag kanske inte var så lätt o göra med för dom, när det blev den andra utredningen, så frågade jag vad den handlade om, fick till svar något du aldrig gått igenom.
    Läste allt på nätet, när hon börja fråga frågor så kunde jag ordningen på frågorna och svaren, kunde även fylla i där hon missa, hon fråga hur jag kunde det, lätt har levt med en socionom, samt att du följer en lektors utredning vid lundsuniversitet vid namn ............ till punkt o pricka .men det är så jag jobbar inom företaget, ta reda på allt och kommer väl förbered till alla jobb, var uppenbart helt fel vid möte på soc, fast det var andra gången och jag hade börja ge upp,kände av stämningen redan efter första samtalet när dom ringde andra vändan.

www.alltomjuridik.se/mamma-far-ensam-vardnad-trots-umgangessabotage/

Har läst så mycket nu när man vet vad man ska söka efter, som ovan, det är jätte vanligt i Sverigen nu att mamman vägrar samarbete, bara det att dom flesta inte vet om det, sedan finns det dom som främjar umgänge men som sagt dom som oxå motverkar, skyr inga medel som mitt ex.

Som sagt har en ny familj, ska prata med domaren se vad han säger, berätta vad soc säger , enda vägen jag kan gå, dom kommer komma när dom är vuxna, fast då har jag tappat hela deras uppväxt, blir mer en fika o prata medans bonus barnen har en historia/resor , uppleverser med mig.
  • HelaGotland

Ni som skrivit till TS. Känns det som att TS läst era inlägg hittills? För det enda jag ser är en person som bara vill ha medhåll och fortsätter tugga i samma spår av typen "såhär tycker jag"....

• Richard1986

Mycket fördomar här. Människor som vräker ur sig sina moralgiftpilar på andra utan att känna till hela bilden har jag väldigt dålig respekt för. Ja det är en väldigt svår situation med många uppslitande känslor inblandade men ibland blir det såhär. Det finns gott om fall där mamman har manipulerat barnen till att ta avstånd ifrån pappan och får hela samhället, hela skyddsnätet, ALLT med sig tills pappan är totalt nedbruten och ger upp. Har sett det på väldigt nära håll i min familj.

Även män kan brytas ner psykiskt till den grad att man faktiskt inte orkar kämpa längre och måste fokusera på att överleva snarare än att leva men det är det sällan någon utomstående som har sympatier för...

Det jag mår illa över är hur det kan finnas föräldrar som manipulerar sina barn till den grad att de tar avstånd från sin andra förälder och behandlar sedan den andra föräldern som skit. Där har vi ett verkligt problem och idag finns det exempel på detta i de flesta av Sveriges familjer.

Hade pappan ansetts vara en säkerhetsrisk så hade han naturligtvis fråntagits barnen fullständigt och belagts med besöksförbud. Men det är ju inte fallet här.

Jag tycker att du ska svara när dina döttrar ringer men gör ingen stor sak av det och släng inte iväg några löften om möten som sedan inte blir av. Vill dom träffa dig igen så låt dom men det får ske på deras villkor isåfall. Och vad du än gör. Prata ALDRIG illa om deras mor inför dom. Det hjälper varken dig eller dom. Svara ärligt att du och mamman inte kommer överens och att det är ditt och deras mammas gemensamma fel och absolut inte döttrarnas ! Ibland kommer bara vuxna inte överens med varandra. Säg att du älskar dom lika mycket nu som då trots allt som hänt och att dom är välkomna hem till dig om och när helst dom vill (det kräver naturligtvis att du berättar för din nya familj om dina döttrar, ju längre du väntar ju jobbigare blir det och ju hårdare slår smällen när sanningen kommer ikapp). Barn har många frågor och ibland ger vissa svar snarare nya frågor och funderingar men när dom blivit lite äldre kommer dom att förstå. Oc då är det deras MOR så kommer få det jävligt hett om öronen. Inte av dig men av sina döttrar !

Att be någon deprimerad rycka upp sig är som att be någon med värk att sluta ha ont. Det hjälper varken den som kommenterar eller den som kommentaren riktas mot.

• Anonym (Oj)

Väldigt sorgligt. Allt tyder på att du och dina döttrar kommer att hitta tillbaka till varandra någon dag. Var bara tydlig att din dörr alltid står öppen

• Anonym (S)

Vilka urbota idioter som svarar i denna tråd. Folk som uppenbarligen inte behövt uppleva hur det är att inte få träffa sina egna barn.

Ts.. Du FÅR inte förneka att barnen finns. Att du inte ens sagt till din nya tjej att du har barn är oförlåtligt. Även att lägga skulden på barnen. Detta var INTE deras val och det vet du också innerst inne. Ge inte upp dom. Ta chansen nu när de tagit kontakt! De börjar bli äldre och kommer inse snart att de blivit avskärmade från dig pga sin mamma. De kommer förstå. Men det kräver att du verkligen visar dom att det är de som betyder mest för dig nu.

• Anonym (Rådlös?)
    Anonym (Fy) skrev 2018-03-02 21:31:05 följande:
    Spelar ingen roll. Låt folk tro och tycka vad dom vill, man förnekar aldrig sina barn. Och sen handlar det inte om vad ditt ex och socialen gjort. Du att om att du gav upp barnen och bara stack, och till och med nu när dom själva säker upp dig så funderar du på att blocka dom? Hur är man funtad då?
    Du verkar inte förstå, jätte vanligt bland folk.

För tjejernas bästa avstår jag kontakt, och varför undrar du?

För att mamman motarbetar umgänge, läs länk jag hade ovanför, finns inget i Sverige som heter umgängessabotage, även om uttrycket finns.

Kan du juridik samt socionom , kan allt om samarbete, det spelar ingen roll att jag vill samarbeta , vill inte mitt ex samarbeta så finns inget samarbete, räcker att hon inte vill, precis som länken jag länkade till.

Barnen mår inte bra av tvist, den äldre föll vid vårdnadstvisten, jag låter henne vara ifred, inget hon ska lida över att mamman vägrar samarbeta, det är inte barnens fel att mamman inte vill, varför göra flickan orolig igen, det bästa är att låta bli, det har soc berättat, dom kan barn, jag kan bara följa dom, drar inte igång någon ny tvist, har redan tvistat i 1,5 år det räcker,
    Kan låta som en ogärning o inte börja tvista men ex ställer sig på tvären och kommer tvista, barnen kommer märka av det, därför backar jag.

Visst dom kommer komma, men som sagt tappat deras uppväxt, deras vardag, deras skolgång,deras vänner, jag kommer inte känna till något om dom, mer än att dom är mina barn, dom kommer kanske vara avundsjuk på bonus barnen som fått alla dessa uppleverser med mig, dom får en vardag, läxor en uppväxt, allt som hör där till, eller så finner dom varann, bara framtiden kan utvisa.

för barnens bästa backar jag.
Svar på tråden Mina döttrar söker kontakt med mig?