As86 skrev 2018-03-01 07:27:43 följande:
Åh, känner med dig. Att vara förälder är i högsta grad jobbigt under dessa perioder. Hur länge det pågår har du svaret på själv.
Vet att du inte frågade om just detta men för mig hjälpte det att stå ut genom
* andas och påminna mig om att han utvecklas, varje utbrott ett steg närmare
* kanske äta en extra liten frukt eller knäckebrödsbit (hehe sonen fick mitt känslighet för blodsocker :))
* vara nära, kunna förutse och hjälpa till att sätta ord på sonens utbrott
* förbereda och stötta om jag ser återkommande utbrott (när diplom rasar som korthus var det trösta och en undersökning av hållfasthet)
* markera när vissa typer av utbrott inte är ok men inte göras det jättestort.
* framför allt: sitta på knä på någon långt avstånd ifrån utbrottet och visa att famnen finns när han är redo att ladda energi. Han lugnade sig. Ofta när han kröp upp i famnen ett slag.
Ja du, ingen lätt. Sonen gick igenom en fas när lillebror kom och var några veckor. Inte helt kul men vi lyckades. Känner med dig. Se till att samla dina krafter om du har någon som delar ansvaret hemma. Ta hand om dig så du orkat ta han om och hjälpa sonen. Lycka till
TACK! för din kommentar.
Tar till mig!!
Tyvärr har sonen även börjat vägra mat. Från att ha ätit allt till att inte vilja ha mer en en-två tuggor. Både hemma och på förskola. Det bidrar säkert till ännu sämre humör ju! Men försöker ändå ?lura? i honom mat när han är distraherad.
Tar till mig av dina tips. Och speciellt famnen. Försöker göra samma här. Och det funkar ju. Om än bara för stunden. Man ser ju så tydligt två olika läger. Gosiga pojken vs trotset.
OCH det har ju bara eskalerat sen lillebror kom till världen för 1 månad sen. Så jag är helt slut i att försöka ha ögon ÖVERALLT!
Maken gör ju sitt bästa när han kommer från jobb. Och försöker komma hem tidigare.
Men många dagar är det jag och barnen fram till 5-6 på kvällen. Och har då sonen inte varit på förskolan så är det inte alls en kul dag.
Måtte det ge med sig snart!!