• LejonSa

2 års trots

Högst individuellt så klart. MEN! Hur länge pågår denna trots?!

Vissa (få) dagar är harmoniska. Andra (de flesta) är en hopplösa! Skrik, gråt, slåss (mot mig), kastar saker. Bygger lego och kastar i golvet sekunden senare. Osv osv.

Hur lönge ska det vara så här?!

Med vänlig hälsning,

Trött och ledsen mamma

• Svar på tråden 2 års trots
  • LejonSa
    Aliona skrev 2018-03-06 13:34:52 följande:

Kan pappan vara pappaledig lite? Alltså, ni kanske kan ta dubbeldagar typ en månad eller två. Iaf de dagar barnet inte är på fsk. Det måste vara fruktansvärt jobbigt för dig, och jag tycker riktigt synd om din son. Kan inte vara lätt att vara i en så känslig period och dessutom få ett syskon som är en jätteomställning, och så hinner inte mamma och pappa inte med honom. Kan pappan vara hemma två dagar i veckan så kan han helt ägna sig åt att ge kärlek, uppmärksamhet och trygghet åt sonen er.

Pappan har varit fl en hel del redan. Sonen började inte på fsk förrän han fyllt 2 år. Så vi har turats om att vara hemma med honom. Dessutom jobbar pappan väldigt flexibelt. Kan vara hemma redan kl 14-15. Men just nu med flytt och renoveringarna så upptar det hans tid efter jobbets. Och det måste det få göra. Det handlar om någon vecka till.

Hinner med sonen gör vi. Men inte på en nivå det var innan! Tycker mig känna av en underton i ditt inlägg som antyder att vi skulle åtsidosätta sonen. Kan ha fel om den antydan absolut men det är hursomhelst inte fallet. Vår son har varit igenom alldeles för mkt för sina 2 år varför vi också valt att vara hemma lämgre med honom. Han är trygg. Men han är också extremt van vid att vara med mig och pappa hela tiden utan konkurrens från någon. Och pga hans start så har han inte heller fått chansen att vänja sig så mkt vid andra barn och vuxna. Då vi aldrig lämnat ifrån oss honom mer än ett par timmar.

Han har reagerat kraftigt på sitt syskon. O det får han göra. Att det sker i en ålder som är jobbig redan och att jag då känner att jag emellanåt inte vet vad jag ska göra med hans tristess innebär inte att vi inte har tid för honom!
  • LejonSa
    LFF skrev 2018-03-06 13:41:06 följande:

Finns det några andra barn i sonens förskolegrupp som också är 15-timmars? Där ni kan ordna med lite lekdejter på de lediga stunderna?

Snart går det ju att ta med lillebror till öppna förskolan och där lära känna nya människor och kompisar till 2-åringen.

Prova att gå med i någon lokal Facebook-grupp och hitta andra föräldralediga med storasyskon att hänga med?

Ska faktiskt kolla upp det med Facebook grupp.

Förskolan trivs sonen på men det är lite tokigt att han hamnat på storbarnsavd. Dvs alla är mellan 3-6 år. Bara en som går 15 h.

Han kommer byta fsk i Augusti när vi flyttat också. Kommer bli lättare då med vänner i samma bostadsområde osv. O därute känner vi några familjer också. Ser fram emot denna flytt. De har dessutom en bättre öppen fsk där.
  • LFF
    LejonSa skrev 2018-03-06 14:12:55 följande:
    Ska faktiskt kolla upp det med Facebook grupp.

Förskolan trivs sonen på men det är lite tokigt att han hamnat på storbarnsavd. Dvs alla är mellan 3-6 år. Bara en som går 15 h.

Han kommer byta fsk i Augusti när vi flyttat också. Kommer bli lättare då med vänner i samma bostadsområde osv. O därute känner vi några familjer också. Ser fram emot denna flytt. De har dessutom en bättre öppen fsk där.
    När är det ni kommer att flytta? Tror absolut att det kommer att bli bättre bara ni får in nya rutiner och även att kunna vara ute mer. Då är det svårare för överskottsenergin att bli negativ och destruktiv som den gärna blir inomhus.
  • LejonSa
    LFF skrev 2018-03-06 14:26:58 följande:

När är det ni kommer att flytta? Tror absolut att det kommer att bli bättre bara ni får in nya rutiner och även att kunna vara ute mer. Då är det svårare för överskottsenergin att bli negativ och destruktiv som den gärna blir inomhus.

Vi flyttar om 2 veckor. Och då kommer föräldrarna och syskonen ner också. Han fullkomligt älskar dom och blir överlycklig bara de ringer FaceTime. Så det blir kul!

Jag håller med dig! Nu satt vi oss ner och pysslade lite. Innan matlagning. Skönt och lugnt.
  • LFF
    LejonSa skrev 2018-03-06 15:26:57 följande:
    Vi flyttar om 2 veckor. Och då kommer föräldrarna och syskonen ner också. Han fullkomligt älskar dom och blir överlycklig bara de ringer FaceTime. Så det blir kul!

Jag håller med dig! Nu satt vi oss ner och pysslade lite. Innan matlagning. Skönt och lugnt.
    Vad roligt med flytt och besök! Och vad kul med en lyckad pysselstund!

Men då tycker jag bara att du ska andas igenom hans utbrott den närmaste tiden och fokusera på målet: Flytt och besök!

Och kom ihåg! Du är inte en dålig mamma!
  • LejonSa
    LFF skrev 2018-03-06 15:32:28 följande:

Vad roligt med flytt och besök! Och vad kul med en lyckad pysselstund!

Men då tycker jag bara att du ska andas igenom hans utbrott den närmaste tiden och fokusera på målet: Flytt och besök!

Och kom ihåg! Du är inte en dålig mamma!

Tack så jättemkt! <3

Du har verkligen peppat mig idag när det känts tungt.

Känns skönt att skriva av sig också. Man känner sig lätt ensammast i världen. Som att man är den enda som går igenom detta. Mamma brukar försöka påminna mig om att barn i mer eller mindre grad har denna fas. Jobbigast är att man inte vet när den avtar. Men att det bara är att härda ut. Men det är intw lätt alla gånger när missnöjdheten kickar in och inget nöjer honom. Rum fullt med leksaker men inget är kul. Pyssel är kul 10 min osv.

Känns som en käftsmäll emellanåt.
  • LFF
    LejonSa skrev 2018-03-06 15:39:09 följande:
    Tack så jättemkt! <3

Du har verkligen peppat mig idag när det känts tungt.

Känns skönt att skriva av sig också. Man känner sig lätt ensammast i världen. Som att man är den enda som går igenom detta. Mamma brukar försöka påminna mig om att barn i mer eller mindre grad har denna fas. Jobbigast är att man inte vet när den avtar. Men att det bara är att härda ut. Men det är intw lätt alla gånger när missnöjdheten kickar in och inget nöjer honom. Rum fullt med leksaker men inget är kul. Pyssel är kul 10 min osv.

Känns som en käftsmäll emellanåt.
    Jag har 2x4-åringar så jag vet hur jobbigt det kan vara att ha två plåster på en där inget duger. Räddningen för oss var just att kunna vara ute så mycket som möjligt och att vi hade turen att de höll sig friska på förskolan. Men man märker även idag vilken skillnad det gör när de varit ute mycket och när vi haft innedagar... Det är betydligt grinigare och kortare stubin hos alla inblandade. Har två killar med väldigt mycket energi.

Det har hänt många gånger att man velat sälja minst en på Blocket (senast i helgen) så det är en jäkla tur att de är söta när de sover Hjärta

Man blir dessutom lite frustrerad när man märker att det bara är mot mamma som denna trots kommer. Men då får man försöka se det som en person jag hörde sa: Barn trotsar mest mot den/de de är absolut tryggast med.
  • As86

Säger som många andra, DU ÄR INGEN DÅLIG MAMMA .

Ni har en tung tid just nu. Bygg upp ett mantra att köra. Som någon nämnde, flytt och besök, flytt och besök. Säkert kommer mycket förändras till det bättre när ni flyttat. Då kan sonen iaf hjälpa till att packa upp kartonger hela dagarna :)

Unna dig något du mår bra av när barnen sover. Bada, ta en kopp te, köp en tidning, lägg dig i sambons famn eller vad det nu kan vara. Det är okej att fälla en utmattad tår eller två men påminn dig själv att DU ÄR EN BRA MAMMA SOM GÖR DITT YTTERSTA FÖR BÅDA DINA BARN SOM DU ÄLSKAR!

• LejonSa
    LFF skrev 2018-03-06 15:47:06 följande:

Jag har 2x4-åringar så jag vet hur jobbigt det kan vara att ha två plåster på en där inget duger. Räddningen för oss var just att kunna vara ute så mycket som möjligt och att vi hade turen att de höll sig friska på förskolan. Men man märker även idag vilken skillnad det gör när de varit ute mycket och när vi haft innedagar... Det är betydligt grinigare och kortare stubin hos alla inblandade. Har två killar med väldigt mycket energi.

Det har hänt många gånger att man velat sälja minst en på Blocket (senast i helgen) så det är en jäkla tur att de är söta när de sover

Man blir dessutom lite frustrerad när man märker att det bara är mot mamma som denna trots kommer. Men då får man försöka se det som en person jag hörde sa: Barn trotsar mest mot den/de de är absolut tryggast med.

Åh 2 stycken! Då vet du absolut vad man pratar om.

Det blev en positiv och rolig dag till slut ändå. Först gick vi till parken. Gunga och rutschkana lite. Sen hem sova en stund. Därefter mellis och måla/pyssla lite. Sen kom pappa. Så fick lillen hjölpa till att packa lite i kartonger. Sen middag och FaceTime med sin favorit; mormor. Vattenlek i badet. Sova!

Hoppas hoppas dagen imorgon blir lika bra! Och du har rätt i att det gör skillnad att vara ute mkt. Så imorgon beger vi oss ut igen!

Oxh sista du skrev! Spot on!! Mot pappa är han inte alls lika trotsig! Men ja, har också hört det ang tryggheten. Och det låter ju ganska logiskt tycker jag.

Nu dags att sova och samla krafter! Tack återigen <3
  • Wolfie13

Vet hur det är. Har en underbar fyraåring men som sedan tvåårsåldern haft rejäla "svackor" eller vad man ska kalla det.. Vissa veckor går det superbra, andra lyssnar han inte alls. Dock tyckte jag det blev betydligt lättare efter 3 år oavsett! Han slåss aldrig längre t.ex.
    Jag försöker alltid tänka att det går över, det jobbiga varar inte för evigt och imorgon är alltid en ny dag.Tycker de tankarna hjälper ganska bra för tålamodet faktiskt, att ha i bakhuvudet att det alltid vänder. Vissa dagar är underbara, andra mindre underbara :) men min goa kille finns ju alltid där någonstans ändå <3

Svar på tråden 2 års trots