• LejonSa

2 års trots

Högst individuellt så klart. MEN! Hur länge pågår denna trots?!

Vissa (få) dagar är harmoniska. Andra (de flesta) är en hopplösa! Skrik, gråt, slåss (mot mig), kastar saker. Bygger lego och kastar i golvet sekunden senare. Osv osv.

Hur lönge ska det vara så här?!

Med vänlig hälsning,

Trött och ledsen mamma

• Svar på tråden 2 års trots
  • LejonSa
    ellinoras skrev 2018-03-07 09:50:55 följande:

Åh, det låter ju jättetufft! Var inte för hård mot dig själv nu, du är ju nybliven tvåbarnsmamma. Det är en stor omställning. Dessutom tycker jag att dina inlägg visar att du är en klok, empatisk och alldeles utmärkt förälder :) Det är väl bara så att man inte får till alla dagar på det sätt man helst skulle vilja, de tror jag att de flesta kan skriva under på. Men det läter ju ändå som att det kommer att bli bättre efter flytten när pappan har mer tid och ni har ett större umgänge i närheten! Och så blir det vår också, tänk så skönt! Kram på dig.

Tack så jättemkt! <3

Ja, vår! Känns inte så nu när man tittar ut. Mer snö. :-/

Men så småningom får vi väl en snöfri och lite varmare period
  • LejonSa
    LFF skrev 2018-03-07 09:17:19 följande:

Vad skönt att det blev en bra dag igår!

Hoppas du fått sova skönt inatt trots liten sjukling och litet pyre.

Vad tråkigt att han blivit sämre så han inte får vara på förskolan och leka med kompisarna. Men skönt att ni ändå kan vara ute.

Håller tummarna för att ni får en dag utan alltför många konflikter!

Tack så mkt!

Natten var sisådär. Både vaknade precis samtidigt. Sonen brukar ju sova natten igenom men inte nu med hosta och förkylning. Och lillen vaknar iaf en gång för att ammas. Och pappa duger inte för storebror nu när han är sjuk. Bara mamma. Så han grät och grät och lillen behövde ju äta. Men till slut somnade vi alla utan någon längre ledsenhet från storebrors sida.

Det har varit bättre nu dessa dagar då jag gått ut med honom mer. Trots kylan. Igår var han inte så pigg på att vara ute dock och hostan blev värre så det blev bara en kortis.

Men får jag fråga du skrev ju att du brukar/brukade vara ute med dina mkt. Vad brukar ni göra då? Parken känns tråkig dag in och dag ut och ÖF känns inte aktuell nu heller med alla smittor och när sonen dessutom är sjuk själv också. Har du några tips?
  • LFF
    LejonSa skrev 2018-03-08 09:05:42 följande:

Tack så mkt!

Natten var sisådär. Både vaknade precis samtidigt. Sonen brukar ju sova natten igenom men inte nu med hosta och förkylning. Och lillen vaknar iaf en gång för att ammas. Och pappa duger inte för storebror nu när han är sjuk. Bara mamma. Så han grät och grät och lillen behövde ju äta. Men till slut somnade vi alla utan någon längre ledsenhet från storebrors sida.

Det har varit bättre nu dessa dagar då jag gått ut med honom mer. Trots kylan. Igår var han inte så pigg på att vara ute dock och hostan blev värre så det blev bara en kortis.

Men får jag fråga du skrev ju att du brukar/brukade vara ute med dina mkt. Vad brukar ni göra då? Parken känns tråkig dag in och dag ut och ÖF känns inte aktuell nu heller med alla smittor och när sonen dessutom är sjuk själv också. Har du några tips?

Är hemma med en egen liten hostis idag.

Vi var ute och gick mycket där det inte gjorde så mycket om de sprang iväg lite på egen hand. Det viktigaste var att de fick röra på sig helt enkelt och bli av med energi.

Om du har en bärsele eller sjal och en extra stor jacka så kan du bära pyret innanför och gå lite mer på upptäcktsfärd dit vagnen inte kan gå. (Det är ju lite enklare när man har två lika dana :) )

På vår förskola har både de yngre barnen och de äldre gjort lite experiment med is och snö. Typ "om vi fyller en plasthandske med vatten, hur känns den när den varit i frysen" eller "vad händer med snö om man tar in den i en skål?".
  • ellinoras
    LejonSa skrev 2018-03-08 08:58:45 följande:

Det är ingen kul känsla. Att oroa sig för sånt och absolut inget kul i stunden när det urartar. Men jag hoppas att du slipper alltför många såna dagar <3

Tack :) Jag räknar med att det kommer vara kaos och ledset en del dagar, och att jag kommer att känna mig oerhört otillräcklig. Men då får jag väl gå tillbaka hit och läsa alla bra tips!
  • ellinoras
    LejonSa skrev 2018-03-08 09:00:42 följande:

Tack så jättemkt! <3

Ja, vår! Känns inte så nu när man tittar ut. Mer snö. :-/

Men så småningom får vi väl en snöfri och lite varmare period

Haha, eller hur. Här vräker det ner. Älskar att du skriver "lite varmare" hellre än varmt eller sommar :D
  • Wolfie13
    LejonSa skrev 2018-03-08 08:57:16 följande:
    Haha! Men precis så!! Och då är ju inte ens min son sådär grovmotoriskt lagd egentligen. Han har aldrig varit den som klättrar och kastar sig överallt och så. Alltid varit mer försiktig. Observatör. Lugn! Framförallt LUGN! Alltid varit så lugn!! Vi är ett gäng aom har barn i exakt samma ålder. Min son var alltid den lugnaste. Den man kunde ta med överallt. Han åt lugnt och fint. Somnade som e klocka oavsett var man va, i sin vagn. Vaknade och var glad DIREKT! Och nu... vågar knappt gå med honom till ICAn liksom. Så fort han ser något han vill ha så skriker han sönder trumhinnorna hos varenda kotte där.

Oh ja! Bokstavsdiagnos. Jodå! De tankarna har flugit förbi skallen de med haha!

Ja, slagen var inte roliga. Speciellt inte när de ju oftast kom när jag ammade lillebror. Och slagen kunde då riktas mot honom så man kunde inte direkt göra annat än att liksom flytta honom från en istället för att öppna famnen och försöka lugna honom med en kram.
    Haha ja det är ändå lite skönt att höra att andra har det lika.
    Vi har pratat mycket om känslor, rätt och fel mm med honom och på förskolan säger de att han är så omtänksam och mån om andra så det är skönt. Att detta förmodligen bara hör till utvecklingen.

Han fick precis en lillasyster och henne har han bara varit fin mot! Han är ju äldre än din son och det märks att han nu har en spärr, han vet att han inte kan ta ut ilskan på henne och där hejdar han faktiskt sig själv.

Tror allt bara blir bättre och bättre när din son också blir äldre. Läste någon artikel om att oftast förväntar vi oss mer av tvååringar än vad deras hjärna är utvecklad att klara, de KAN liksom inte förstå vissa saker, som att dela med sig mm, oavsett hur mycket man förklarar :)
    Min var också typ coollugn fram till två år, därför blev det nog lite av en extra chock ja, förstår det!
  • LejonSa
    ellinoras skrev 2018-03-08 09:56:53 följande:

Haha, eller hur. Här vräker det ner. Älskar att du skriver "lite varmare" hellre än varmt eller sommar :D

Bättre så. Så blir man inte alltför förkrossad när solen och värmen inte visar sig mer en typ 5 dagar under hela sommarn haha!
  • LejonSa
    Wolfie13 skrev 2018-03-08 12:32:18 följande:

Haha ja det är ändå lite skönt att höra att andra har det lika.

Vi har pratat mycket om känslor, rätt och fel mm med honom och på förskolan säger de att han är så omtänksam och mån om andra så det är skönt. Att detta förmodligen bara hör till utvecklingen.

Han fick precis en lillasyster och henne har han bara varit fin mot! Han är ju äldre än din son och det märks att han nu har en spärr, han vet att han inte kan ta ut ilskan på henne och där hejdar han faktiskt sig själv.

Tror allt bara blir bättre och bättre när din son också blir äldre. Läste någon artikel om att oftast förväntar vi oss mer av tvååringar än vad deras hjärna är utvecklad att klara, de KAN liksom inte förstå vissa saker, som att dela med sig mm, oavsett hur mycket man förklarar :)

Min var också typ coollugn fram till två år, därför blev det nog lite av en extra chock ja, förstår det!

Va skönt att höra det på fsk. För vår del märker de också av en mer gnällig och envis pojke men samtidigt glad och nöjd. Får väl se när hsn landar...

Vad bra att han lärt sig att stoppa sig själv gentemot systern. Inte lätt för dom så klart att få syskon. Är glad att sonen här mer och mer börjat acceptera lillebror. Försöker leka tittut med honom och gosar med honom. Så fint att se!!

Ja vi får hoppas att det ger med sig snart. Idag var ännu en dag av rena tråkigheter. Pendlande från arg/ledsen till mys och gos. Men mest arg och massa skrik och gråt. Men visade sig ha feber också så kanske berodde det på det. Jobbigt hursomhelst. :-/
  • mammalovis

Barnens utvecklingsperioder är verkligen en utmaning. Jag har en 2-åring född i oktober. En lång period har han varit så pappig att jag inte dugt till något när pappa varit hemma. Sedan var vi hemma på sportlovet och sedan dess har språket tagit fart och han sover bättre på nätterna och är mer förtjust i sin mamma. Däremot är ju utbrotten mot sina syskon kraftiga fortfarande. Då blir han totalt rabiat och ska slåss och nypas eller vad han kommer åt. Ibland kommer kraven att pappa ska göra allt, men han sover bredvid mig igen.

För min del tycker jag vi lyckas få till rutinerna med en middagsvila bättre de dagar han inte får ha paddan, utan tvingas att leka istället. Sedan vet jag av erfarenhet att barnen är olika. 7-åringen har fortfarande inte kommit ur trotsåldern och i perioder är utbrotten fler. Snart 5-åringen blir mer sur och tjurar, i kortare perioder är trotsen kraftigare. Jag minns att jag hade en pärs när äldsta var 2,5 och precis nybliven storasyster och inte van att dela sin mamma. Ännu värre var det några månader senare när pappan låg inlagd på sjukhus och båda skulle nattas. Med två barn var vi väldigt mycket på öppna förskolan för att få utlopp för energin utöver att de gått 15 timmar på förskolan.

Sedan tycker jag barnen blir lättare när de börjar leka mer rollekar och kan leka på egen hand mer.

• LFF

Hej TS!

Hur har helgen varit? Själv har jag två barn som varit lite smått gratis :) Det är tur att de är söta när de sover. Nu kommer en jobbig period med slask och sånt när man inte kan leka i snön och inte heller cykla än. Vete sjutton vad vi då ska hitta på för att bli av med en massa energi.

Några dagar färre nu till flytten och allt! Tänk vad skönt! Hoppas att storebror mår bättre nu så han får komma till förskolan och leka av sig!

KRAM

• LejonSa
    LFF skrev 2018-03-12 11:33:54 följande:

Hej TS!

Hur har helgen varit? Själv har jag två barn som varit lite smått gratis :) Det är tur att de är söta när de sover. Nu kommer en jobbig period med slask och sånt när man inte kan leka i snön och inte heller cykla än. Vete sjutton vad vi då ska hitta på för att bli av med en massa energi.

Några dagar färre nu till flytten och allt! Tänk vad skönt! Hoppas att storebror mår bättre nu så han får komma till förskolan och leka av sig!

KRAM

Hej!

Jodå, gårdagen var iaf mestadels harmonisk. Fre och lör däremot ville jag flytta till Antarktis för evigt! Herregud!!

Verkligen tur att de är söta när de sover.

Nu har han börjat vakna mitt i natten och vill sova mellan oss föräldrar. Helt okej. Men har inte gjort det på detta sätt förut. Så nog är han igenom nån fas nu.

Känns iaf skönt att se att han är mkt mer accepterande av lillen. Ska gosa och missar inte att säga varken god natt eller god morgon.

Var ute en sväng innan men det var inget kul. Slask ja! Så han valde sitta i vagnen under promenaden och somnade så mamma fick en god promenad i all slask. Sen blev det lite måla när vi kom hem. Var kul i ca 10 min. :-/ han är svår att sysselsätta längre stunder!! Sagor och böcker är väl det enda som han faktiskt kan sitta med länge. Eller Radioapan och Bolibompa på paddan :-/

Svårt det där med balansen vad gäller paddan känner jag.

Imorgon blir det förskola dock! Lite snuva kvar men det kan sitta i hur länge som ju. Och snart flytt!! Hoppas att det inte ska bli en alltför dramatisk period för honom. Mkt som händer för honom...

Tack som frågar! Skönt att skriva av sig lite då och då

Har du dina två på fsk?

Kram!
  • LFF

Ja, mina får på förskolan. De började när de var 21 månader och det var sååååååååååååå skönt! Det blev liksom helt andra ungar eftersom de blev trötta på ett helt annat sätt (förutom de dagar vi varit nere på öppna förskolan förstås).

Vad mysigt att det blivit bättre med lillebror! <3

Nä, att gå ute nu är absolut inte roligt. Idag regnar det hos oss i Stockholm vilket är skönt eftersom snön försvinner fortare då. Vi lovade killarna att om det fortsätter så här så ska de få ta fram cyklarna i helgen.

Ett tips till storebror nu till våren: Springcykel! Mina började när de var 2,5 med det och tyckte det var jättekul! Och vad de blev av med energi på det viset! Tack vare ett år med springcykel lärde de sig att cykla på vanlig cykel utan stödhjul på bara några timmar förra sommaren.

Hoppas han har kul idag på förskolan när han äntligen får komma dit och du får chans att vila lite med lillebror! Kom ihåg att inte börja med "allt annat" som du inte haft tid med när storebror varit hemma utan passa på att vila lite och ta hand om dig själv så du laddar batterierna!

Svar på tråden 2 års trots