Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

2 års trots

Barnens utvecklingsperioder är verkligen en utmaning. Jag har en 2-åring född i oktober. En lång period har han varit så pappig att jag inte dugt till något när pappa varit hemma. Sedan var vi hemma på sportlovet och sedan dess har språket tagit fart och han sover bättre på nätterna och är mer förtjust i sin mamma. Däremot är ju utbrotten mot sina syskon kraftiga fortfarande. Då blir han totalt rabiat och ska slåss och nypas eller vad han kommer åt. Ibland kommer kraven att pappa ska göra allt, men han sover bredvid mig igen.

För min del tycker jag vi lyckas få till rutinerna med en middagsvila bättre de dagar han inte får ha paddan, utan tvingas att leka istället. Sedan vet jag av erfarenhet att barnen är olika. 7-åringen har fortfarande inte kommit ur trotsåldern och i perioder är utbrotten fler. Snart 5-åringen blir mer sur och tjurar, i kortare perioder är trotsen kraftigare. Jag minns att jag hade en pärs när äldsta var 2,5 och precis nybliven storasyster och inte van att dela sin mamma. Ännu värre var det några månader senare när pappan låg inlagd på sjukhus och båda skulle nattas. Med två barn var vi väldigt mycket på öppna förskolan för att få utlopp för energin utöver att de gått 15 timmar på förskolan.

Sedan tycker jag barnen blir lättare när de börjar leka mer rollekar och kan leka på egen hand mer.

Svar på tråden 2 års trots